Gigabyte lanserar prispressade M.2-enheter i UD Pro-serien

Permalänk
Melding Plague

Gigabyte lanserar prispressade M.2-enheter i UD Pro-serien

Gigabyte tar sikte på prismedvetna datorbyggare med nya M.2-enheter i UD Pro-serien, vilka kommer i storlekarna 128, 256 och 512 GB.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Konstigt att ASUS o GIGABYTE inte hoppat på ssd tåget långt tidigare eftersom i stort sett var enda gamer har minst en ssd i sitt system.

Permalänk
Avstängd

Intressant, kan vara bra för HTPC och andra datorer som inte kräver top of the line prestanda. Jag körde en icke nvme i min HTPC men i m.2 formfactor. Passar perfekt i ett komapt chassi utan 2.5" plats

Visa signatur
Permalänk
Medlem

MLC? TLC? QLC? Vad för minneskretsar de valt när de satsar på lågpris vore intressant att veta

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

MLC? TLC? QLC? Vad för minneskretsar de valt när de satsar på lågpris vore intressant att veta

Skickades från m.sweclockers.com

QLC eller TLC skulle jag gissa MLC är dyrt och finns bara i high end segmentet.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Inaktiv

Bra med mer konkurrens, för de flesta så tror jag en sådan här Gigabyte ssd duger alldeles utmärks.

Allt fler laptops får nu plats flera m.2 diskar och en sådan Gigabyte 500GB ssd som sekundär hade man ej tackat nej till. Frågan är när laptops slutar med vanliga sata 2.5" diskar av rent platsskäl.

Permalänk
Medlem

@anon159643: M.2 kan ha både NVME- och SATA-gränssnittet. Det finns laptops med SATA-enheter i M.2-format.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zetruz:

@Johan86c: M.2 kan ha både NVME- och SATA-gränssnittet. Det finns laptops med SATA-enheter i M.2-format.

korrekt. så sluta med 2,5" diskar borde jag ha skrivit. Jag tror just platsen är mer pådrivande än hastigheten för den stora skaran laptops.

Det får mig att tänka på en extrem teknisk studiekamrat som hånade Apple Air som saknade dvd, han sa att det var hur idiotisk som helst. Det kanske det var 2008, men nu idag är dvd-spelare inget många ens vill ha i laptopen.
Samma sak lär hända med 2.5" ssd, kanske inte 2018, men 2020 känns de som borta för alla vanliga nya bättre laptops.

Permalänk
Medlem

Driftsäkerhet, energikonsumtion och pris är mkt viktigare parametrar än läs- och skrivprestanda enligt mig.

Storheten med SSD är accesstiderna som är "bra" på "alla" diskar. Sedan är det lite skitsamma om den kan läsa/skriva i 350MB/s eller 35GB/s. Så tror jag det är för de allra flesta iaf. Kanske blir viktigare när 10Gbps internet/LAN blir vanligare.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Driftsäkerhet, energikonsumtion och pris är mkt viktigare parametrar än läs- och skrivprestanda enligt mig.

Storheten med SSD är accesstiderna som är "bra" på "alla" diskar. Sedan är det lite skitsamma om den kan läsa/skriva i 350MB/s eller 35GB/s. Så tror jag det är för de allra flesta iaf. Kanske blir viktigare när 10Gbps internet/LAN blir vanligare.

Allt handlar inte om nedladdning från internet. Spel laddar betydlgt snabbare om du har dem på snabba SSDer exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Allt handlar inte om nedladdning från internet. Spel laddar betydlgt snabbare om du har dem på snabba SSDer exempelvis.

Absolut gör säkert lite skillnad, frågan är hur mkt. Har du ngn källa på tester?

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

QLC eller TLC skulle jag gissa MLC är dyrt och finns bara i high end segmentet.

Jag gissar på detsamma, men att inte behöva gissa vore trevligt Själv är jag lite skeptisk till QLC, så det skulle absolut påverka köp eller ej från min sida, och jag tror det är fler som tänker som jag

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Absolut gör säkert lite skillnad, frågan är hur mkt. Har du ngn källa på tester?

Testa WoW, GW2 eller vilket MMO som helst.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Prestandan verkar ju vara knäckebröd jämfört med Samsungs billigare varianter... Så jag tror att de måste lägga sig en rejält bra bit under Samsungs pris. då kan det bli intressant

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Allt handlar inte om nedladdning från internet. Spel laddar betydlgt snabbare om du har dem på snabba SSDer exempelvis.

Skrivet av Cheewie:

Absolut gör säkert lite skillnad, frågan är hur mkt. Har du ngn källa på tester?

Skrivet av Xeno88:

Testa WoW, GW2 eller vilket MMO som helst.

Är i spel i princip 0 skillnad mellan Nvme och sata SSD i laddtider.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Är i spel i princip 0 skillnad mellan Nvme och sata SSD i laddtider.

Du har rätt. För någon anledning fick jag för mig att vi diskuterade om det är skillnad mellan SSD och HDD laddtider i spel. Vilket hjärnsläpp. :S

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

@Xeno88: Då är det mera skillnad ;).

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Starric:

Jag gissar på detsamma, men att inte behöva gissa vore trevligt Själv är jag lite skeptisk till QLC, så det skulle absolut påverka köp eller ej från min sida, och jag tror det är fler som tänker som jag

Skulle gärna också vilja veta. Men det nämns inte, därav avsaknaden av infon i nyheten Även min gissning är dock TLC.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Avstängd

Det behövs deffinitvt mer konkurens, Samsung har blivit djäkligt uppblåste de sista åren, tyvärr.
Förr höll de käft och gjorde prisvärda grejer.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Testa WoW, GW2 eller vilket MMO som helst.

Kollade upp ett random test mellan Samsung 860 SATA och Samsung 960 nVME på youtube. Verkar vara ca 0-1 sek skillnad i laddningstider i div spel. Nån tidel (BF1) gick upp till 3-4 sek men då under total 1min laddningstid.

Ett annat test jag hittade på WoW så är det 0-1 sek skillnad till Samsung 970 nVME:s fördel. Men då mot en 3 år gammal ADATA ssd. Om det är en stor skillnad är ju en relativ fråga. Har inget emot förbättringen men inget jag skulle lägga någon större mängd pengar på. Spelar dock inte WoW skall tilläggas.

https://www.youtube.com/watch?v=GKv8cAaJgqs
https://www.youtube.com/watch?v=SUq1BK4LYR8

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

Prova skyffla några hundra gigabyte stora videofiler från en NVME till en SATA (bägge SSD, ena PCI-e) så ser man vad som flaskar ganska fort. Detsamma gäller för videoredigering generellt. Har du dessutom två st NVME i raid 0 så märker man ännu större skillnad om man skyfflar filer. I spel så gör det ingen skillnad som är märkbar.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Prova skyffla några hundra gigabyte stora videofiler från en NVME till en SATA (bägge SSD, ena PCI-e) så ser man vad som flaskar ganska fort. Detsamma gäller för videoredigering generellt. Har du dessutom två st NVME i raid 0 så märker man ännu större skillnad om man skyfflar filer. I spel så gör det ingen skillnad som är märkbar.

Som sagt, för vissa är det säkert bra med högre läs/skriv. Har inte jättemånga några hundra gigabyte stora videofiler att skyffla tyvärr.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av marcusOCZ:

Prova skyffla några hundra gigabyte stora videofiler från en NVME till en SATA (bägge SSD, ena PCI-e) så ser man vad som flaskar ganska fort. Detsamma gäller för videoredigering generellt. Har du dessutom två st NVME i raid 0 så märker man ännu större skillnad om man skyfflar filer. I spel så gör det ingen skillnad som är märkbar.

Behöver inte vara så stora filer, man märker skillnad direkt vid kopiering av småfiler i en mapp.
Motargumentet brukar vara att det endast är elitusers som kopierar filer i större skara.
Btw här finns en enkel guide för filkopiering där man märker skillnad: https://www.youtube.com/watch?v=zQ-e9SuoWXo

Permalänk
Medlem

Blir onekligen en M.2 enhet till nästa burk nästa år!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

För mig är den stora fördelen med M.2 storleken. Det känns onödigt att fylla hela chassit med en massa klumpiga 2.5" enheter och långa trassliga ström- och SATA-kablar när själva elektroniken inuti dem är så kompakt och strömsnål. Samtidigt är ofta M.2. fortfarande dyrare än 2.5", trots att formfaktorn borde vara billigare att tillverka. Så hittills har det bara blivit 2.5" för min del, då jag gradvis utökat mängden SSD-lagring när det varit rea/specialerbjudanden.

En annan nackdel är att moderkort ofta inte har så många M.2. platser kontra SATA. Skulle vilja ha kanske 8 st. M.2. platser direkt på moderkortet och sedan kanske 1 eller 2 SATA-portar.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk

Har länge funderat på att flytta mitt os från min gamla Crucial m4 till en M.2 SSD. Kanske snart blir dags då priserna inte alls ser så hemska ut även hos andra tillverkare.

Visa signatur

OS: Win 10 Home | Chassi: NZXT H440 | PSU: Corsair HX850i plat | Moderkort: ASUS Maximus Hero VIII | CPU: i7 6700k @ 4.5Ghz @ 1.29v | RAM: HyperX Fury 16Gb @ 3000Mhz | GPU: ASUS 1080ti Strix Gaming | Kylning: NZXT Kraken X62 | Fläktar: Fractal Design Venturi x1 AF140, x2 sp140, x3 sp120 | Ljud: ASUS Xonar Xense med Sennheiser PC350Se | Lagring: Crucial M4 64gb, Samsung 850evo 500gb, Seagate Barracuda 1tb | M/K: Corsair M65 Pro gaming rgb & Corsair Strafe RGB | Bildskärm: acer XB270HU

Permalänk
Medlem

Hur är det med Gigabyte i Sverige, finns dom kvar? Här på forumet har det som bekant varit stendött ett par månader nu och det ryktas om att Gigabyte Sverige haft lite "utmaningar" senaste tiden och att de som jobbade där inte gör det längre.