ADSL: huvudjacket långt ifrån datorn

Permalänk

ADSL: huvudjacket långt ifrån datorn

Hej,
Jag införskaffade nyss in ny stationär dator. Denna saknar wifi-uppkoppling och måste därför anslutas via ethernet. Problemet här är dock att mitt huvudjack (och därav routern) sitter lååååångt bort ifrån datorn. Hur löser man detta på smidigast sätt? En jääättelång sladd är den absolut sista utvägen. Finns det nån form av... nånting, som man kan sätta i andra jack än huvudjacket och sedan dra en ethernetkabel ifrån? Eller kan man till och med dra en sladd direkt från de andra jacken till datorn (tänk om vi levde i en perfekt värld...)?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

@Kompis_Kanin:

Det finns ju utrustningspm förlänger ditt nätverk via elnätet.
Det kunde kanske fungera

Permalänk
Medlem

Power-line. Hur bra/om det fungerar beror på hur elen i huset är dragen. Kortfattat så kopplar du in två dosor i eluttagen så skickar du din nät kommunikation över elnätet.

Sätt in en Wifi mottagare i datorn. Går att köpa löst för någon till några hundralappar.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

@Kompis_Kanin: Du måste bo i en jättestor lägenhet om det behövs en jääättelång sladd.

Jag ser kabel som det bästa alternativet. Som nödlösning skulle jag prova att placera routern vid ett jack som sitter bättre till. Då måste man garantera att ingen använder jacken som sitter före i kedjan.

Permalänk
Medlem

En annan ide, om man spinner vidare på den ovan är att man eftersom man oftast ändå inte använder telejacken numera, att helt enkelt koppla bort själva jacket i väggen och kopplar ihop övre trådarna med dom undre, vilket man gör på ca en minut. Sedan sätter man bara dit ett täcklock. Vips har du flyttat ditt första jack till datorn.

Permalänk
Medlem

Skarva inkommande vid första jacket och byt plats på inkommande/utgående vid övriga jack på vägen till det du vill ha som första jack.
Sen går du där ifrån från utgående till dom övriga jacken. Då får du första jacket där du vill ha det utan att dra om massa kabel.
Ungefär så här, fast vid första jacket lär det bli en skarv för att få till det.
https://tekniken.se/internet/dsl/doc/tele24se.html

Edit: Huvudet funkar inte som det ska i sjukdomstider.
Blir så klart fel så som jag sa, men du kanske förstår principen på hur du flyttar ordning på jacken.

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk

@philipborg Det låter som en optimal lösning, vill inte börja mixtra med jacken i en hyresrätt helst. Har du någon länk till något sådant?

@Hubertus Det är bara ett jack som används, du menar att jag då kan flytta routern bara? Det låter ju ännu bättre!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har du provat att ha routern i annat än huvudjacket?
I förra lägenheten där jag körde ADSL fick jag exakt lika dålig prestanda i alla 4 uttag så inte säkert du behöver ha den i huvudjacket.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kompis_Kanin:

@philipborg Det låter som en optimal lösning, vill inte börja mixtra med jacken i en hyresrätt helst. Har du någon länk till något sådant?

@Hubertus Det är bara ett jack som används, du menar att jag då kan flytta routern bara? Det låter ju ännu bättre!

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ju bara att prova. Om ingen annan använder de tidigare jacken bör det fungera.

Permalänk
Medlem

Grejen med att bara flytta routern utan att koppla ihop trådarna i jacken på vägen är att signalen går ut i blecken på vägen, alltså de små plattor som normalt delar på sig av plastpluggen i kontakten. De blecken är fulla av gammalt spån och fett. Detta märks inte vid vanligt tal men drar ner bandbredden i din uppkoppling. Om du istället lossar på uttagen och kopplar ihop dom nedre med dom övre så parallellkopplar du uttagen och du tappar inget på vägen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vart i sverige bor du om du inte har fiber/fiberlan i en lägenhet?

I vilket fall som helst är det nog bättre för prestandan att minimera längden på telekabeln och sedan dra resterande sträcka med nätverk?

Permalänk
Medlem

En annan lösning än den jag nämnde ovan är att dra nätverkskabeln från nuvarande plats vid routern, genom ev rör som telekabeln går i, under förutsättning att man kan dra kabeln med telekabeln som dragtråd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du kan flytta Adsl modemet till vilket jack du vill. Fördelen med att ha det i första är mindre "skarvar" teletrådarna, samt att filtret kan filtrera bort sånt som gör adsl långsammare.

Testa först bara flytta adslmodemet till ett annat jack, se om hastigheten förvärras. Om inte, var nöjd!
Annars kan du testa göra som andra skriver - koppla om jacken så trådarna går på nedre delen i jacket.

Telefoni är tämligen enkelt och robust och det är bara återställa den dagen du flyttar - troligen lär aldrig någon dubbelkolla och ens misstänka att du gjort något.

Enda anledningen varför trådarna går "in" nere och "ut" uppe är att när man lyfter på telefonen i jack 1 så kan man bryta för telefoner nedanför och minimera avlyssning.
tanken med filtret som man får till ADSL är att nedre pinnarna går *igenom* filtret och till dom övre pinnarna. Finns andra former av filter, men det är den lättaste versionen.