Ber om ursäkt för att jag återupplivar denna tråd från de döda, men mycket av det jag läser här verkar inte stämma med hur AppleCare funkar idag så jag tänkte bara flika in med varför jag valde att köpa det:
Jag köpte en iPhone SE för 4396 kr och det finns två olika typer av AppleCare man kan köpa, en "vanlig" och en som inkluderar stöld/förlust ("drulle"). Den "vanliga" är den jag valde och den går på 1095 kr, då ingår:
- Teknisk support, meningslöst för mig men en no-brainer om det är en gammal förälder eller liknande.
- Utökad garanti på telefonen och tillbehör (lurar, laddare). Nämnda delar verkar inte ha någon självrisk vilket jag tycker är en stark poäng eftersom kablar och lurar har en tendens att paja under två år. Extra intressant om du köpt till snabbladdare eller airpods (som är svindyra).
- Utökad garanti med självrisker: du får en ny skärm med auktoriserad hårdvara och arbete för 249 kr. Motsvarande utan AppleCare kostar ~1 712 kr, alltså kostar ett skärmbyte mer än 2 år apple care + självrisk. "Andra skador" har en självrisk på 849, så om du krasar hela telefonen med AppleCare är du alltså på ett ungefär på samma utgift som ett skärmbyte utan.
- Batteribyte ingår gratis om batteriets kapacitet går under 80 procent av ursprunglig kapacitet. Detta kostar annars 579 kr -- sliter du ut batteriet under 80% på dina två år får du alltså halva AppleCare-kostnaden tillbaka genom ett nytt batteri.
Det är möjligt att priser och jämförelser skiljer för de dyrare modellerna men om man köpt en iPhone SE tycker jag inte det är mycket att tänka på. En dryg tusenlapp så slipper man oroa sig i två år över pajade skärmar, överkörda telefoner eller att batteriet blir kass: och man slipper ha att göra med oseriösa verkstäder med dåliga komponenter (personlig erfarenhet).