Grabben ärver - dags för ny burk :D

Permalänk
Medlem

Grabben ärver - dags för ny burk :D

Frågan är om det är ett OK val av komponenter. Vill ju helst uppleva en aha-skillnad efter bytet.

Jag använder datorn till kontorsarbete och spel; Mestadels PUBG, men även CS:GO, Overwatch, Far Cry 4. Skall införskaffa Destiny 2 & Fallout 76 (när det kommer).

Nuvarande dator går till sonen, så jag behåller mina diskar.
Spec'sen på den är:
Moderkort: ASUS P8Z68-V PRO (sockel 1155)
Processor: i5-2500K@3,3GHz (överklockad till 4GHz)
Grafikkort: ASUS GeForce GTX 970 4GB Turbo OC 4GD5
RAM: Corsair Vengeance 16GB 4x4GB 1600MHz, DDR3

Den nya datorn plockade jag ihop hos inet (förträfflig guide de har där) Bortse från SSD'n då jag redan har det:
https://www.inet.se/produkt/b1027198/ny-dator-2018

Jag kommer eventuellt att byta skärm, men jag testade en "Acer Predator XB271HU" med nuvarande dator och blev inte imponerad.
Nuvarande skärm är en Lenovo ThinkVision P27q-10, 2560x1440, IPS, 60Hz, som jag är nöjd med.
Skulle dock vilja uppleva allt det positiva som G-Sync & >60Hz skall medföra. Det kanske blir större skillnad med den nya datorn.
Sneglade på "ASUS 34" ROG Swift PG348Q G-Sync IPS Curved", men läste några kommentarer om att den inte var helt fps-gaming-optimal
Mottager tacksamt synpunkter på både komponenterna samt skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeSun:

Frågan är om det är ett OK val av komponenter. Vill ju helst uppleva en aha-skillnad efter bytet.

Jag använder datorn till kontorsarbete och spel; Mestadels PUBG, men även CS:GO, Overwatch, Far Cry 4. Skall införskaffa Destiny 2 & Fallout 76 (när det kommer).

Nuvarande dator går till sonen, så jag behåller mina diskar.
Spec'sen på den är:
Moderkort: ASUS P8Z68-V PRO (sockel 1155)
Processor: i5-2500K@3,3GHz (överklockad till 4GHz)
Grafikkort: ASUS GeForce GTX 970 4GB Turbo OC 4GD5
RAM: Corsair Vengeance 16GB 4x4GB 1600MHz, DDR3

Den nya datorn plockade jag ihop hos inet (förträfflig guide de har där) Bortse från SSD'n då jag redan har det:
https://www.inet.se/produkt/b1027198/ny-dator-2018https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1027198/ny-dator-2018

Jag kommer eventuellt att byta skärm, men jag testade en "Acer Predator XB271HU" med nuvarande dator och blev inte imponerad.
Nuvarande skärm är en Lenovo ThinkVision P27q-10, 2560x1440, IPS, 60Hz, som jag är nöjd med.
Skulle dock vilja uppleva allt det positiva som G-Sync & >60Hz skall medföra. Det kanske blir större skillnad med den nya datorn.
Sneglade på "ASUS 34" ROG Swift PG348Q G-Sync IPS Curved", men läste några kommentarer om att den inte var helt fps-gaming-optimal
Mottager tacksamt synpunkter på både komponenterna samt skärm.

Jag kör pubg på just den skärmen och är helnöjd

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Eftersom du nämner överklockning i din gamla/nuvarande burk så undrar jag om du inte ska överklocka i den nya? Då behövs en K cpu. dvs 8700K.
Jag kan även rekommendera att gå upp en prisnivå i moderkort, om du ska överklocka dvs. Hört mycket si och så med just det moderkortet när man klockar sin cpu.
Bara mitt tips dock!
Ingår kylare i non-K cpu'er? Annars behöver du cpu kylare. Även om du ändrar till K modellen för överklockning.

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Jag kör pubg på just den skärmen och är helnöjd

Aha! Då skall jag testa den. Tackar

Skrivet av Jejk0b:

Eftersom du nämner överklockning i din gamla/nuvarande burk så undrar jag om du inte ska överklocka i den nya? Då behövs en K cpu. dvs 8700K.
Jag kan även rekommendera att gå upp en prisnivå i moderkort, om du ska överklocka dvs. Hört mycket si och så med just det moderkortet när man klockar sin cpu.
Bara mitt tips dock!
Ingår kylare i non-K cpu'er? Annars behöver du cpu kylare. Även om du ändrar till K modellen för överklockning.

Stort tack för synpunkter och tips
Jag planerar att inte överklocka. Att jag gjort det på nuvarande var för att jag hittade en finfin guide här och hade turen att ha en processor som var oc-vänlig Kostnaden för att byta till K-processorn samt annat moderkort (Z370-A t.ex.) känns inte värt det.
"Pure rock slim" är cpu-kylaren (var tvungen att dubbelkolla så jag inte råkat välja fel).