Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Europa
Registrerad
Jan 2014

USB-hubb hastighet?

Har en USB-hubb, TP-LINK UH400 som enligt specifikationerna är en USB 3.0-hubb. Betyder det att det går att ha fyra olika enheter inkopplade som kan ha 3.0-hastighet samtidigt? Eller betyder det att fyra enheter delar på 3.0-hastighet?

Primärdator: ASUS Zenbook UX310UQK
Intel Core i7-7500 U CPU @ 2.70GHz 2.90Ghz
16,0 GB RAM
NVIDIA GeForce 940MX

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2012

Vad gissar du själv, vad verkar rimligt? En USB-port på datorn kan väl knappast ta emot 4 x maxhastigheten.

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, WD Blue 250 GB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& ett antal enkortsdatorer med div användningsområden).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Europa
Registrerad
Jan 2014
Skrivet av MatteN:

Vad gissar du själv, vad verkar rimligt? En USB-port på datorn kan väl knappast ta emot 4 x maxhastigheten.

Det har du rätt i, nu känner jag mig dum, haha.

Kan då istället fråga, är det just vid tunga filöverföringar som 3.0 har betydelse jämfört med 2.0? Eller märks det även av i "vanlig" användning?

16,0 GB RAM
NVIDIA GeForce 940MX

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2012
Skrivet av Elektroman:

Det har du rätt i, nu känner jag mig dum, haha.

Kan då istället fråga, är det just vid tunga filöverföringar som 3.0 har betydelse jämfört med 2.0? Eller märks det även av i "vanlig" användning?

Du får nog definiera "vanlig användning"

USB 3.0 har teoretisk bandbredd på 5.0 Gbps om jag minns rätt, vilket översätts till ca 625 MB/s (läs Megabyte per sekund).
Dina 4 enheter delar på denna bandbredden och beroende på vad för dataöverföring som genomförs per sekund så är det så mycket data du på din höjd kan trycka genom hubbens kabel som är ansluten till datorn. Sen kan man väl blanda in latens om man så vill. En post på stackoverflow beskriver detta hyffsat:

Skrivet av Stackoverflow post:

I've come to realise that this question kind-of misses the point of USB 3.0. Unlike 2.0, it is not a shared-bus system. Instead it uses a point-to-point link between the host and each device (I'm oversimplifying but the gist is true). With USB 2.0, the 125 us polling interval was critical to how the bus was time-division multiplexed between devices. However, because 3.0 uses point-to-point links, there is no multiplexing to be done and thus the polling interval no longer exists. As a result, the latency on packet delivery is much less than with USB 2.0.

In my experiments with a Cypress FX-3 devkit, I have found that it is easy enough to get an average round trip from Windows application to the device and back with an average latency of 30 us. I suspect that the vast majority of that time is spent in various OS delays, eg the user-space to kernel-space mode switch and the DPC latency within the driver.

Olika tillbehör har olika "täthet" av dataöverföring, en vanlig extern mekanisk hårddisk har read/write på ca 180 MB/s osv

PSU: Corsair HX750 | MOBO: Asus P8Z77-V LX | CPU: i7 3700K @ 4.4 GHz | GPU: MSI Radeon R9 290X Twin Frozr Gaming OC 4GB GDDR5 | RAM: Corsair Vengeance 2x4GB @ 1600 MHz | SSD(s): Samsung EVO 840 256 GB & Intel 520 120 GB | HDD(s): Samsung HD204UI 2TB & Seagate Desktop 500GB | AUDIO: ASUS Xonar DX
AKA: FakeNinja

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Europa
Registrerad
Jan 2014
Skrivet av FakeNinja:

Du får nog definiera "vanlig användning"

"Vanlig användning" är kanske inte bästa ordvalet, men det jag menar är t.ex. en extern hårddisk som man söker efter filer på eller spelar upp musik eller film från eller USB-högtalare eller mobil som laddar via datorn, exempelvis.

16,0 GB RAM
NVIDIA GeForce 940MX

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2012
Skrivet av Elektroman:

"Vanlig användning" är kanske inte bästa ordvalet, men det jag menar är t.ex. en extern hårddisk som man söker efter filer på eller spelar upp musik eller film från eller USB-högtalare eller mobil som laddar via datorn, exempelvis.

Alright
Tänk så här

Om hubben har 4 portar och kan alla 4 portar dela på 625 MB/s bandbredd i ett och samma ögonblick.

• En full hd film kanske kräver 24 MB/s som mest i bandbredd vid uppspelning (detta beror väldigt mycket på kompression m.m.)

• En genomsnittlig mp3 fil i god kvalité (ej lossless) är 320kbps och kräver 0,32 MB i bandbredd per sekund.

• En överföring av större fil på X antal GB, säg 10 GB kommer att självklart att äta upp större delen av bandbredden, men inte göra de andra överföringarna nödvändigtvis långsamma, utan överföringen får lägre prioritet och blir så långsam/snabb som tillåts av de simultana överföringarna som pågår.

• Nämnvärt är också att en extern hårddisk har lägre bandbredd än USB 3.0, ca 180 MB/s (i bästa fall), så filöverföringar från en sådan kommer aldrig att mätta din USB 3.0 bandbredd på 625 MB/s

Det kanske ger perspektiv på saker och ting.

Är ingen expert så någon som är mer insatt får gärna rätta & lägga till relevant fakta.

https://it-ord.idg.se/ord/bandbredd/

PSU: Corsair HX750 | MOBO: Asus P8Z77-V LX | CPU: i7 3700K @ 4.4 GHz | GPU: MSI Radeon R9 290X Twin Frozr Gaming OC 4GB GDDR5 | RAM: Corsair Vengeance 2x4GB @ 1600 MHz | SSD(s): Samsung EVO 840 256 GB & Intel 520 120 GB | HDD(s): Samsung HD204UI 2TB & Seagate Desktop 500GB | AUDIO: ASUS Xonar DX
AKA: FakeNinja