Skulle ni använda Aboo? - Feedback önskas

Permalänk
Medlem

Skulle ni använda Aboo? - Feedback önskas

Hej!

Har suttit och kodat på ett projekt och skulle bli superglad om jag fick lite feedback.

Idé:
Syftet med Aboo.se var initialt att göra det lättare att dela med sig av skärmklipp och andra mindre filer genom Aboo-klienten.

Idén växte dock lite och nu finns det även fullfjädrat stöd för att ladda upp filer direkt via sidan så man behöver därav inte längre köra någon klient om man inte vill.

Funktionalitet:
Klienten har följande funktionalitet:
----------------------------------------

  1. Ta skärmklipp genom att trycka ett kortkommando (Ctrl + Alt + 1), drar en ruta på det man vill fånga och att det automatiskt laddas upp till Aboo. Man får på så sätt en länk (url) som man kan dela med sig i chattar och annat.

  2. Man kan högerklicka på vilken fil som helst på datorn och välja "Upload with Aboo" vilket laddar upp filen till Aboo och på så sätt får man även här, en länk att dela vidare.

Se bilderna på https://aboo.se/#aboo-app för exempel (Tryck 1,2,3).
----------------------------------------

På själva sidan så visas även en simpel preview på bilder / video och ljud vilket gör att man inte behöver ladda ner varenda bild/video/ljud-fil för att se vad det är för något.

Egentligen är det väl likt typ gyazo fast tanken var att stödja alla filer, inte bara bilder + uppladdning direkt via sidan.

API:
Aboo har även ett publikt API som alla kan använda för att implementera vår funktionalitet i sina egna projekt eller varför inte skapa en egen klient (eller hjälpa mig utveckla en)? Dokumentation finns på api.aboo.se. Detta är precis samma api som själva sidan och aboo-klienten använder.

Teknologi:
Back-end kör ASP.NET Core samt Azure Functions och allt är skrivet i C# (.Net Core).
Som databas används Azure Table Storage och alla uppladdade filer hamnar som binary blobs i Azure Blob Storage.
Front-end kör html/css + javascript.
Nuvarande klient är skriven i Java men en ny ska utvecklas och kommer förmodligen utvecklas i ElectronJS.

Framtida utveckling:
Det närmsta som återstår att göra är att få klart sidan.
Sedan behöver klienten göras om helt och hållet. Den som finns nu kan ses lite som en beta. Den fungerar och är stabil men den är riktigt ful samt att Windows skriker på en om man kör installationsfilen vilket antagligen kommer få många att inte "våga" installera applikationen. Inte bra!
Rekomenderar verkligen att ha igång "Automatisk uppdatering" på klienten om ni testar den så kommer den automatiskt att uppdatera sig själv när den startar.

Diskussion:
Aboo används främst i min vännkrets just nu. Vet att det är mycket som inte är klart med varken klienten eller sidan men är detta något som någon är intresserad av att använda? Använder ni kanske redan liknande, mer mogna, tjänster? Förlegad idé kanske?

Är det någon som är intresserad av att använda API't och kanske till och med utveckla en ny klient m.h.a. det?

Skulle vara supertacksam om ni kom med feedback och hade varit kul att testa tjänsten när fler än typ 5 personer använder den

Ha det gott!

Permalänk
Medlem

Jag använder https://gyazo.com/ för att kunna skicka skärmklipp till kompisar snabbt och smidigt, bara ge länken på några sekunder.

Jag skulle kunna testa den framöver för att se vad jag tycker, ge lite feedback!

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

Använder sharex, tycker det är överlägset. Kan kika på din app, men att ha möjlighet att ladda upp bilderna på egen server är dealbreaker för mig

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

Jag använder https://gyazo.com/ för att kunna skicka skärmklipp till kompisar snabbt och smidigt, bara ge länken på några sekunder.

Jag skulle kunna testa den framöver för att se vad jag tycker, ge lite feedback!

Ok, tack för info. Återkom gärna om du testar betaklienten

Skrivet av LudvigLindell:

Använder sharex, tycker det är överlägset. Kan kika på din app, men att ha möjlighet att ladda upp bilderna på egen server är dealbreaker för mig

Eftersom Aboo har ett publikt API så går det superlätt att integrera med ShareX. Skulle det vara intressant att lägga upp någon typ av guide hur man gör det? Det skulle då gå att ladda upp vilken fil som helst till Aboo genom ShareX.

Permalänk
Medlem

Om något behövs det något nytt och bättre för många att byta. Att med ett kortkommando dela bilder, filer eller urklipp av skärmen finns överallt.
Det som är svårt är att dela större filer.

Varför byta från gyazo, push eller lösning med shareX när den inte gör något annorlunda?

Själv valde jag att köra shareX mot min egen server. Så den skickar filerna över LAN och sedan kopierar länken.
Så jag kan dela allt inkl. Video och stora filer.

Så vad är det som denna tjänst gör som är nytt och bättren de som redan finns?

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Om något behövs det något nytt och bättre för många att byta. Att med ett kortkommando dela bilder, filer eller urklipp av skärmen finns överallt.
Det som är svårt är att dela större filer.

Varför byta från gyazo, push eller lösning med shareX när den inte gör något annorlunda?

Själv valde jag att köra shareX mot min egen server. Så den skickar filerna över LAN och sedan kopierar länken.
Så jag kan dela allt inkl. Video och stora filer.

Så vad är det som denna tjänst gör som är nytt och bättren de som redan finns?

Förstår vad du menar och att det är svårt att få folk att byta.
Tror Aboo är byggt på ett helt annat sätt än många liknande tjänster genom en "serverless" arkitektur men det är ju inget som folk direkt bryr sig om (förutom att det evenutellt presterar bättre vid uppladdningar etc).

Har försökt nischa lite genom att endast köra svenska samt att fokusera på Integritet . Jag själv väljer ofta svenska tjänster som inte samlar in en mängd data om mig över större internationella sådana i diverse sammanhang.

Hur som så har jag precis kodat "native" stöd för ShareX och skapade precis en pull request som kan ses här: https://github.com/ShareX/ShareX/pull/3633

Blir den godkänd så kommer aboo att finnas med i ShareX meny för "destinationer" såhär:

Det hade ju varit trevligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoExitTV:

Förstår vad du menar och att det är svårt att få folk att byta.
Tror Aboo är byggt på ett helt annat sätt än många liknande tjänster genom en "serverless" arkitektur men det är ju inget som folk direkt bryr sig om (förutom att det evenutellt presterar bättre vid uppladdningar etc).

Har försökt nischa lite genom att endast köra svenska samt att fokusera på Integritet . Jag själv väljer ofta svenska tjänster som inte samlar in en mängd data om mig över större internationella sådana i diverse sammanhang.

Hur som så har jag precis kodat "native" stöd för ShareX och skapade precis en pull request som kan ses här: https://github.com/ShareX/ShareX/pull/3633

Blir den godkänd så kommer aboo att finnas med i ShareX meny för "destinationer" såhär:
https://aboostorage.blob.core.windows.net/blob-uploads/210fb6bf-b489-4559-bee4-9eba23ca703e/2018-09-22_22-58-25.png

Det hade ju varit trevligt?

Indeed, alltid bra med alternativ överlag. Samt att det är roligt att göra något själv som faktiskt är användbart för fler än sig själv.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Indeed, alltid bra med alternativ överlag. Samt att det är roligt att göra något själv som faktiskt är användbart för fler än sig själv.

Yep!
Är det någon som, under tiden, vill lägga till Aboo som "Custom uploader" i ShareX så kan ni importera dessa inställningarna: https://aboo.se/ul/FVKQZvdt2EaeJ3a42CyNigoo

Gå till destinations -> destination settings -> scrolla längst ner till "custom uploaders" -> Tryck "import" och välj textfilen.

Kul med respons i tråden f.ö. Kom gärna med fler frågor/kritik/funderingar.

Permalänk
Medlem

Svaret är:
Nej

  • Man vet inte hur länge tjänsten kommer vara vid liv. Vem/vad/hur betalas kalaset?

  • Dina länkar Villkor: Terms of Service & Privacy Policy, leder ingen vart - således har konsumenten ingen aning eller säkerhet om vad användning innebär och inte innebär.

  • Hur kan vi vara säkra på var filer sparas? Det saknas transparens.

  • Finns inget med den här tjänsten som utmärker sig mot det som mer erkända konkurrenter erbjuder

Bortsett från att svara på trådrubriken..
Snyggt projekt! Men tvivlar bara på att det ska nå någon form av produktionsstadie utan att ovan frågor reds ut.

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja