Hur kan xbox one x apu vara så bra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2018

Hur kan xbox one x apu vara så bra.

Sorry jag är ny vet inte vilket ämne jag skulle lägga i, så döda mig inte :S

Xbox one X kan ju spela Pubg på 4k 30fps medium settings, och många andra spel på 4k 60fps. Hur kan det vara möjligt att en Apu är så kraftfull för strax under 5000kr? Jag kommer aldrig att byta till konsol eftersom jag är förälskad i pc men jag bara undrar hur de fick ihop en så bra apu? Den har ju inte ens ett dedikerat grafikkort?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Maj 2010

Priset på konsolen är subventionerat av prisen på spelen, därav låga priset på konsolen och höga priserna på spel

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kryptan/Lund
Registrerad
Nov 2004

@voffman1:
1. Många spel har inte alls den detaljrikedom som spel på pc har.
2. När du gör spel till konsol så har du enbart ett system att optimera för. Det gör stor skillnad.

CPU: I7 2600k @ 4.4ghz med Noctua NH-D14 GPU: GTX 1070 med Accelero Xtreme III @2 120mm cf-v12hp hydro dynamic @skitsnabbt. MODERKORT: Gigabyte GA-Z77X-UD3H. RAM: 16GB DDR3 PC19200/2400MHz@2133MHz. HÅRDDISK: Samsung 850 EVO 250GB SSD, Intel SSD 320 Series 160GB , 4 Mekaniska. MONITOR:1 Samsung S27A950D 3D" MONITOR:2 Samsung 2693HM 25,5" MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2018

-Spelen är dyrare
-När man gör spel till konsol så har du endaste ett system att optimera för
-Bättre detaljer på pc

Okej tack

Trädvy Permalänk
Datavetare
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av SCORPIUS:

@voffman1:
1. Många spel har inte alls den detaljrikedom som spel på pc har.
2. När du gör spel till konsol så har du enbart ett system att optimera för. Det gör stor skillnad.

1. må vara tekniskt korrekt då XBX spelen sällan exakt matcha "ultra" på PC. Däremot kommer många spel väldigt nära, det är klart närmare högsta inställningen på PC än den näst högsta.

En stor orsak är att de flesta spel siktar på 30 FPS på XBX. Men vi pratar ändå "4k" + nästan ultra. Är själv rätt förvånad hur pass bra spelen ser ut på 4k TV.

2. är helt sant. Det som är en av de största fördelarna här är att när man bara har en enda konfiguration blir det rimligt att använda sig av dynamisk upplösning. Rent teoretisk borde det gå att göra detta även på PC, i praktiken blir det extremt svårt att göra det bra om man inte har helt fixerad HW-plattform.

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2005

@yoshman Angående punkt 2, Varför är det lättare med fixerad hårdvara? Det finns pc spel med dynamisk upplösning (gears of war 4 är ett exempel) och det funkar vad jag vet bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Datavetare
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av Squallie:

@yoshman Angående punkt 2, Varför är det lättare med fixerad hårdvara? Det finns pc spel med dynamisk upplösning (gears of war 4 är ett exempel) och det funkar vad jag vet bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Om man har fixerad maskinvara går det alltid att "hand-tweaka" nivåerna för att använda lämplig upplösning. Med valfri konfiguration måste man på något sätt mäta och från det göra en gissning på vilken upplösning som är rimligt i närtid. Inte omöjligt, men klart svårare än om HW är spikad.

Var och vartannat konsol-spel verkar ju köra med dynamisk upplösning, är rätt ovanligt på PC.

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
falun
Registrerad
Apr 2002

om inte jag minns fel ligger prestandan mellan rx 550 och rx 560 och om minnet inte sviker mig har xbox one ddr3 som grafikminne medans gpu har ddr 5 så är inte så hysteriskt klen egentligen och ta t.e.x apu som 2200g och 2400g så är dom ganska ok på spel dom med och man kommer långt med dom

Men tar man xbox så har man oftast bättre optimeringar och skalar nog upplösning och har d.i.v sätt att förbättra prestandan men man kan komma undan med väldigt lite prestanda även på pc sidan och amds apu ligger ungefär i samma region som xbox har jag för mig men orsaken dom presterar ok handlar om optimering

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Trädvy Permalänk
Datavetare
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2011

@lord_vasagos: det går överhuvudtaget inte att jämföra PS4Pro och Xbox One X med APUer, redan PS4 Pro har mer än fyra gånger så hög bandbredd mot RAM och det är primär flaskhals för APUer.

Vad det gäller Xbox One X har den 27 % högre minnesbandbredd än RX 580 medan rå flyttalskapacitet är marginellt lägre än det kortet. Så i höga upplösning, där VRAM tenderar bli en rejäl flaskhals, är har XBX något mer kraft än ett RX 580.

Det ihop med 30 FPS är förklaringen till att motsvarande "ultra" inställningar i 4k är möjligt på XBX.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2012

Mjo, konsolerna har jättefördel av att vara homogena plattformar, men det ska väl också tyvärr sägas att det gått från att konsolspelen generellt var halvdana portar av PC-versionerna, till det omvända, att PC-spelen generellt är halvdana portar av konsolversionerna, när det kommer till multiplattformsspel. Spelen är kort sagt optimerade för konsol. På PC-sidan är det billigare att skriva upp hårdvarukraven än att lägga tid på optimering.

Nu lurade jag dig allt att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
falun
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Yoshman:

@lord_vasagos: det går överhuvudtaget inte att jämföra PS4Pro och Xbox One X med APUer, redan PS4 Pro har mer än fyra gånger så hög bandbredd mot RAM och det är primär flaskhals för APUer.

Vad det gäller Xbox One X har den 27 % högre minnesbandbredd än RX 580 medan rå flyttalskapacitet är marginellt lägre än det kortet. Så i höga upplösning, där VRAM tenderar bli en rejäl flaskhals, är har XBX något mer kraft än ett RX 580.

Det ihop med 30 FPS är förklaringen till att motsvarande "ultra" inställningar i 4k är möjligt på XBX.

Körde från huvudet och mina spec stämmer om man kolla första gen men inte pro/x så hade otur när jag tänkte 😉

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w