Permalänk
Medlem

Intel socket 1151 eller 2066?

Som rubrik lyder vilken skulle ni köpt av följande? Har kollat på följande processor

Socket 2066: https://www.inet.se/produkt/5301153/intel-core-i7-7820x-3-6-g...

Eller socker 1051: https://www.inet.se/produkt/5301187/intel-core-i7-8086k-4-0-g...

Datorn ska användas för spelande nya battlefield när det kommer csgo men även för att sköta företags bokföring papper fakturering osv.

Har just nu en 4870 processor som gjort sitt känns det som.

Tack på förhand

Med vänliga hälsningar

Mattias

Permalänk
Medlem

@messijH: Eftersom det är spel som blir din "tunga" belastning så 1051.

Permalänk
Moderator

Om datorn ska bara användas för kontorsarbete och spelande så hade jag rekommenderat en i5a istället, finns ingen direkt anledning att välja 8086K och verkligen inte en 7820X om du inte har lust att bränna extra mycket cash för prestanda som du inte kommer använda dig av.

Med 2011 blir även moderkorten dyrare och massa pengar slängs på sånt som du inte kommer märka av så länge du inte börjar rendera eller något sånt.

Vad har du för grafikkort just nu? 4770 (antar att du har den och inte en 4000K USD serverprocessor) ska fortfarande hålla bra men beroende på upplösning och grafikkort så kan det variera.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

@messijH: Eftersom det är spel som blir din "tunga" belastning så 1051.

Är inte 7820 bra för gamling eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Om datorn ska bara användas för kontorsarbete och spelande så hade jag rekommenderat en i5a istället, finns ingen direkt anledning att välja 8086K och verkligen inte en 7820X om du inte har lust att bränna extra mycket cash för prestanda som du inte kommer använda dig av.

Med 2011 blir även moderkorten dyrare och massa pengar slängs på sånt som du inte kommer märka av så länge du inte börjar rendera eller något sånt.

Vad har du för grafikkort just nu? 4770 (antar att du har den och inte en 4000K USD serverprocessor) ska fortfarande hålla bra men beroende på upplösning och grafikkort så kan det variera.

Tänker inte så mycket på pengarna vill ha bra saker, rent prestanda mässigt vilket ger bäst i spel och så 7820 eller 8086?
Har just nu ett Amd Radeon r290x grafikkort vilket ska uppgraderas till msi 1080 ti också nu när jag köper nya delar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Ingen av dem, köp vanliga 8700K istället.

Skrivet av messijH:

Är inte 7820 bra för gamling eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Den funkar fint för spel, men 8700K funkar bättre. Spel är inte det främsta användningsområdet för 2066. De har fler kärnor men lägre klockhastigheter och spel mår generellt sett bättre av det motsatta. Dessutom är 8700K och hela plattformen runt omkring mycket billigare. För att inte tala om att 7820X är grymt overkill för ditt användningsområde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Ingen av dem, köp vanliga 8700K istället.

Den funkar fint för spel, men 8700K funkar bättre. Spel är inte det främsta användningsområdet för 2066. De har fler kärnor men lägre klockhastigheter och spel mår generellt sett bättre av det motsatta. Dessutom är 8700K och hela plattformen runt omkring mycket billigare. För att inte tala om att 7820X är grymt overkill för ditt användningsområde.

Okej så men om man kollar benchmarks är 7820 bättre, men i spel presterar den sämre fps då än en 8700? Och varför rekommendera du 8700 över en 8086?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av messijH:

Är inte 7820 bra för gamling eller?

Nej det är ingen gaming cpu, 8086 är bättre för spel.

Skrivet av Andreaz1:

Ingen av dem, köp vanliga 8700K istället.

Den funkar fint för spel, men 8700K funkar bättre. Spel är inte det främsta användningsområdet för 2066. De har fler kärnor men lägre klockhastigheter och spel mår generellt sett bättre av det motsatta. Dessutom är 8700K och hela plattformen runt omkring mycket billigare. För att inte tala om att 7820X är grymt overkill för ditt användningsområde.

Nu är väl iofs 8086 en OC 8700K i grunden, så stock kommer 8086 vara bättre.
Men annars köper man 8700K och klockar själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Nej det är ingen gaming cpu, 8086 är bättre för spel.
Nu är väl iofs 8086 en OC 8700K i grunden, så stock kommer 8086 vara bättre.
Men annars köper man 8700K och klockar själv.

Vad är 7820 mer till för då?

Har plockat ihop denna nu vad tycker ni? https://www.inet.se/kundvagn/bild/11811152/

Kan även tilllägga att jag kör 3 skärmar om det nu spelar någon roll.
Och funkar detta med Windows 7 också ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av messijH:

Okej så men om man kollar benchmarks är 7820 bättre, men i spel presterar den sämre fps då än en 8700? Och varför rekommendera du 8700 över en 8086?

Skickades från m.sweclockers.com

För att det enda som skiljer är att 8086K kan turbo upp till 5GHz på en kärna. 8700K gör 4,7GHz. Allt annat är lika och att betala 1000kr extra för den skillnaden är som att sätta eld på pengarna i mitt tycke.

Permalänk
Moderator
Skrivet av messijH:

Vad är 7820 mer till för då?

Har plockat ihop denna nu vad tycker ni? https://www.inet.se/kundvagn/bild/11811152/

Kan även tilllägga att jag kör 3 skärmar om det nu spelar någon roll.
Och funkar detta med Windows 7 också ?

Skickades från m.sweclockers.com

När man behöver mycket beräkningskraft, redigera filmer, hålla med komplicerade 3D modeller och sånt. Vad har du för skärm? Spel behöver inte 32GB ram, 16 GB räcker väl och kan expandera senare om det behövs. Nej delarna fungerar inte med Windows 7, för ett par år sedan så tog intel bort stöd för allt äldre än Windows 10 så att man måste använda windows 10. 3 skärmar är inga problem.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av messijH:

Okej så men om man kollar benchmarks är 7820 bättre, men i spel presterar den sämre fps då än en 8700? Och varför rekommendera du 8700 över en 8086?

Skickades från m.sweclockers.com

I säkert 9/10, (om inte 99/100) fall så presterar 8700k/8086 bättre än 7820x då dom har högre Hz, och 8086 skall alltid vara bättre än 8700k.
Dom gångerna 7820x är bättre i spel är väl där man tjänar mycket på:
-Quad channel RAM istället för dual channel, är ju faktiskt inte helt ovanligt idag.
-Att dom två extra kärnorna skulle göra stor skillnad, för även om kärnorna gör skillnad så brukar det inte väga upp den lägre hastigheten på 7820x.
- Eller att antalet lanes för flera grafikkort skulle flaska en aning, något som är extremt ovanligt, om det ens någonsin har hänt med den här generationens PCIe 3, skulle väl dock kunna ske i framtiden som om någon med en gammal rigg (PCie gen1 eller 2) skulle tappa prestanda.
- Om du streamar ditt spelande så skulle faktiskt 7820x kunna klå 1151-prollarna på fingrarna.

Så kortfattat så skulle jag säga att en rigg med 7820x nästan alltid är sämre (såvida du inte stremar), och dom gångerna man kan utnyttja dess särskiljande egenskaper så blir den sällan bättre ändå utan man bara krymper avståndet.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem
Skrivet av messijH:

Vad är 7820 mer till för då?

Har plockat ihop denna nu vad tycker ni? https://www.inet.se/kundvagn/bild/11811152/

Kan även tilllägga att jag kör 3 skärmar om det nu spelar någon roll.
Och funkar detta med Windows 7 också ?

7820 är en workstation cpu.
Chassi och nätagg har du redan?
Bättre att köra med bara 2 RAM stickor, vill du ha 32GB så ta 2 x 16.

Skrivet av Andreaz1:

För att det enda som skiljer är att 8086K kan turbo upp till 5GHz på en kärna. 8700K gör 4,7GHz. Allt annat är lika och att betala 1000kr extra för den skillnaden är som att sätta eld på pengarna i mitt tycke.

Nu skiljer det iofs bara 200 kr mellan 8700K och 8086K.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MacAllan:

Nu skiljer det iofs bara 200 kr mellan 8700K och 8086K.

Jag kollade inte nuvarande priser på 8700K men okej, du har rätt om man bara kollar ställen där den finns i lager just nu. Det jag hade i åtanke var ordinarie pris cirka 3300kr vilket den har legat på ganska länge fram till nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

7820 är en workstation cpu.
Chassi och nätagg har du redan?
Bättre att köra med bara 2 RAM stickor, vill du ha 32GB så ta 2 x 16.
Nu skiljer det iofs bara 200 kr mellan 8700K och 8086K.

Ja har ett corsair obsidian 800 d och 1000 watt nätaggregat. Varför är det bättre med 2x16 GB än tex 4x8 GB ram?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

När man behöver mycket beräkningskraft, redigera filmer, hålla med komplicerade 3D modeller och sånt. Vad har du för skärm? Spel behöver inte 32GB ram, 16 GB räcker väl och kan expandera senare om det behövs. Nej delarna fungerar inte med Windows 7, för ett par år sedan så tog intel bort stöd för allt äldre än Windows 10 så att man måste använda windows 10. 3 skärmar är inga problem.

Har 3 st asus rog Swift skärmar 24tums. Måste man köpa nytt Windows då? Jag uppdaterade mitt Windows 7 till 10 för 2 veckor sedan men har bara Windows 7 skiva

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av messijH:

Ja har ett corsair obsidian 800 d och 1000 watt nätaggregat. Varför är det bättre med 2x16 GB än tex 4x8 GB ram?

Skickades från m.sweclockers.com

Enkelt uttryckt eftersom systemet är ett dual channel så hanterar det 2 stickor bättre än 4.
4 stickor kan i värsta fall ge problem och prestanda sänkning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av messijH:

Har 3 st asus rog Swift skärmar 24tums. Måste man köpa nytt Windows då? Jag uppdaterade mitt Windows 7 till 10 för 2 veckor sedan men har bara Windows 7 skiva

Skickades från m.sweclockers.com

Finns lite olika sätt att flytta över sin W10 licens till ett nytt bygge.

1. Se till att din licens är kopplad till ett MS konto, när du installerat w10 på det nya bygget så logga in med MS kontot och välj att aktivera manuellt.
Går inte detta direkt så väljer du felsökning, klicka dig vidare till frågan om du bytt hårdvara kommer, svara ja så skall aktiveringen ske.

2. Enligt uppgifter fungerar det fortfarande att ange W7 nyckeln när man installerar W10 och på så sätt få en giltig W10 licens.

Båda dessa sätten gör att du kan installera W10 direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av messijH:

Har 3 st asus rog Swift skärmar 24tums. Måste man köpa nytt Windows då? Jag uppdaterade mitt Windows 7 till 10 för 2 veckor sedan men har bara Windows 7 skiva

Skickades från m.sweclockers.com

Här kan du ladda ner iso ifrån MS för Windows 10.

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Layon:

I säkert 9/10, (om inte 99/100) fall så presterar 8700k/8086 bättre än 7820x då dom har högre Hz, och 8086 skall alltid vara bättre än 8700k.
Dom gångerna 7820x är bättre i spel är väl där man tjänar mycket på:
-Quad channel RAM istället för dual channel, är ju faktiskt inte helt ovanligt idag.
-Att dom två extra kärnorna skulle göra stor skillnad, för även om kärnorna gör skillnad så brukar det inte väga upp den lägre hastigheten på 7820x.
- Eller att antalet lanes för flera grafikkort skulle flaska en aning, något som är extremt ovanligt, om det ens någonsin har hänt med den här generationens PCIe 3, skulle väl dock kunna ske i framtiden som om någon med en gammal rigg (PCie gen1 eller 2) skulle tappa prestanda.
- Om du streamar ditt spelande så skulle faktiskt 7820x kunna klå 1151-prollarna på fingrarna.

Så kortfattat så skulle jag säga att en rigg med 7820x nästan alltid är sämre (såvida du inte stremar), och dom gångerna man kan utnyttja dess särskiljande egenskaper så blir den sällan bättre ändå utan man bara krymper avståndet.

Hur ser framtiden ut för dem båda socket vilket är mest framtidssäkert ? Har ju 1150 nu och finns ju absolut inget sånt kvar nu för tiden att köpa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

7820 är en workstation cpu.
Chassi och nätagg har du redan?
Bättre att köra med bara 2 RAM stickor, vill du ha 32GB så ta 2 x 16.
Nu skiljer det iofs bara 200 kr mellan 8700K och 8086K.

Hur ser framtiden ut för dem båda socket vilket är mest framtidssäkert ? Har ju 1150 nu och finns ju absolut inget sånt kvar nu för tiden att köpa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Skrivet av messijH:

Hur ser framtiden ut för dem båda socket vilket är mest framtidssäkert ? Har ju 1150 nu och finns ju absolut inget sånt kvar nu för tiden att köpa.

Skickades från m.sweclockers.com

Det handlar inte bara om socklarna, 1151 används på 3 olika serier av processorer: 6000,7000 och 8000 men 8000 serien fungerar bara i moderkort med 300-seriens chipset. 1151 kommer finnas för 9000-serien och då kommer den fungerade på nuvarande 300-serien och kommande 390 (jag tror den heter 390 eller 370) chipset. Vad intel gör efter det har vi ingen aning om.

1150 finns inte längre att köpa nytt för den blev utdaterad så fort skylake och 1151 kom ut, vill man hitta delar så är det begagnat som gäller.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av messijH:

Hur ser framtiden ut för dem båda socket vilket är mest framtidssäkert ? Har ju 1150 nu och finns ju absolut inget sånt kvar nu för tiden att köpa.

Om du med framtidssäker menar att du skall kunna köpa nya cpu eller moderkort som passar så är ingen framtidssäker, allt sådant ändras med tiden.
Men om det är en speldator du skall bygga så skall du inte ens fundera på 2066, den ger sämre prestanda och kostar mer både nu och i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Det handlar inte bara om socklarna, 1151 används på 3 olika serier av processorer: 6000,7000 och 8000 men 8000 serien fungerar bara i moderkort med 300-seriens chipset. 1151 kommer finnas för 9000-serien och då kommer den fungerade på nuvarande 300-serien och kommande 390 (jag tror den heter 390 eller 370) chipset. Vad intel gör efter det har vi ingen aning om.

1150 finns inte längre att köpa nytt för den blev utdaterad så fort skylake och 1151 kom ut, vill man hitta delar så är det begagnat som gäller.

Okej, vad är viktigt att kolla på när man köper ram minne? Har tänkt mig 32 GB då jag har 16 nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Om du med framtidssäker menar att du skall kunna köpa nya cpu eller moderkort som passar så är ingen framtidssäker, allt sådant ändras med tiden.
Men om det är en speldator du skall bygga så skall du inte ens fundera på 2066, den ger sämre prestanda och kostar mer både nu och i framtiden.

Okej, vilket är den absolut bästa processorn för spel nu då? Kan vara amd Intel och pris spelar ingen roll. Sen vad ska man tänka på när man köper ram minne? Har tänkt mig 32 GB då jag har 16 nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av messijH:

Okej, vilket är den absolut bästa processorn för spel nu då? Kan vara amd Intel och pris spelar ingen roll. Sen vad ska man tänka på när man köper ram minne? Har tänkt mig 32 GB då jag har 16 nu.

Just nu är det 8700K om priset inte spelar roll, men Intels nya 9xxx serie släpps i nästa månad så det är nog läge att vänta på dom.
Gällande minne som jag redan tidigare nämnt, köp endast 2 stickor oavsett total mängd, köp minst 3000MHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Just nu är det 8700K om priset inte spelar roll, men Intels nya 9xxx serie släpps i nästa månad så det är nog läge att vänta på dom.
Gällande minne som jag redan tidigare nämnt, köp endast 2 stickor oavsett total mängd, köp minst 3000MHz.

När släpps dem nästa månad på svenska marknaden ? Och hur ligger priserna på dem samt vilken socket är det på dem? Varför ska man ha minst 3000 MHz på minnena ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av messijH:

När släpps dem nästa månad på svenska marknaden ? Och hur ligger priserna på dem samt vilken socket är det på dem? Varför ska man ha minst 3000 MHz på minnena ?

Du har svaren på de 2 första frågorna bland nyheterna här på Swec.

Vilken hastighet man skall välja är alltid en fråga om pris/prestanda, upp till 3000 - 3200MHz anser iaf jag att man får bra minne gällande pris/prestanda.
Över det blir det en fråga om vad det kostar, man skall även veta att skillnaden i spel blir ytterst liten med snabbare minne.
Sen om man har för snabba minne kan systemet bli ostabilt, det officiella stödet från Intel ligger bara på 2666MHz även om deras cpu faktiskt klarar snabbare minne.