Permalänk
Medlem

Dött GPU alt. sliten psu ?

Jag är rädd att min psu (relativt ny) eller gpu rasat.

Den har funkat felfritt i ett par år nu och jag har bytt lite delar då och då så den är i gott skick över lag.
När jag lirade idag slocknade datorn plötsligt till att därefter slockna oftare. Jag fick meddelandet om "power surge" vid uppstart.
Efter det så felsökt jag ram, stresstestade cpu (cpu-z) och gpu (furmark gpu), virus, installerade om spel och uppdaterade drivers sen dog den helt. (burken klickar en gång när jag trycker på power).
Jag plockade ur gpun och då startade den.
Jag har även testat utan power connectors i gpun och då startade datorn.
Vidare har jag testat olika sladdar i kombinationer med strömsladdar och resettat cmos.
Antingen orkar min psu, 6 mån gammalt, eller så är grafikkortet dött. Jag ska försöka testa det idag hos en polare. ..

Vet ni vad det kan vara?

Datorn startar om jag har en kontakt i gpun (se bild)

Specs (ur minnet) :
Asus z87-a
i5 4670k (aningen klockad men stabil i ca 1 år)
1 hdd
2 ssd
Evga 980ti
4st 4gb ram 1600hz
550w gold

edit:
jag testade följande i morse:
1. gpu med enbart kontakt i pci-e - då startar datorn och jag når windows
2. gpu i pci-e med 6-pin kabel - datorn startar
3. gpu fullständight ikopplad - datorn "klickar" utan att starta

Visa signatur

Fractal Design define C/S, 3700x, Asus 570x-p, EVGA 980ti, Corsair vengeance 32 GB 3200 MHz.

Permalänk
Medlem

hade nog försökt kolla med ett annat agg, för när du tar ur grafikkortet så sänker du belastningen på agget. hade ett snarlikt problem med mitt gamla agg.. men det resulterade i ett brännt agg och halvgrillat mobo

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farthinder:

hade nog försökt kolla med ett annat agg, för när du tar ur grafikkortet så sänker du belastningen på agget. hade ett snarlikt problem med mitt gamla agg.. men det resulterade i ett brännt agg och halvgrillat mobo

mjo. vid olika psu calculators hamnar jag runt 520-530 w. då beaktas inte överklockningen av cpun..

Visa signatur

Fractal Design define C/S, 3700x, Asus 570x-p, EVGA 980ti, Corsair vengeance 32 GB 3200 MHz.

Permalänk
Medlem

@Surdal: Optimalt vill du ligga på runt 50-60% last på PSU.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Medlem

@Surdal: låter helt klart som ett kortslutet agg, har du kollat kablarna eller luktat vid agget om det luktar bränd elektronik?. ska du köpa nytt agg, ska du räkna med förlusterna som alla agg har beroende på vilken klass dom har vill säga, överklockar du, drar cpu oftast mycket mer ström. har du räknat med alla fläktar,lampor,cd/dvd,hdd osv? personligen köper jag alltid agg som ligger en bra bit över vad jag behöver just för att kunna klocka eller lägga till flera/starkare komponenter längre fram.
Det finns vad jag vet ingen direkt nackdel mer än själva inköpet, rimligen borde det även i slutändan vara billigare att köpa ett lite för stort agg då man inte kommer belasta det så hårt vilket bör resulterar i längre livstid och tystare drift.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@Surdal:
Den har gått bort. Min blev likadan när den blev gammal. Det tråkiga är att kabeldragningen blir ormbo när man byter PSU'n.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

@kalaws: Optimalt vill du ligga på runt 50-60% last på PSU.

med andra ord så låg jag troligen för högt och pressade det hårt?

Skrivet av aragon:

@kalaws: låter helt klart som ett kortslutet agg, har du kollat kablarna eller luktat vid agget om det luktar bränd elektronik?. ska du köpa nytt agg, ska du räkna med förlusterna som alla agg har beroende på vilken klass dom har vill säga, överklockar du, drar cpu oftast mycket mer ström. har du räknat med alla fläktar,lampor,cd/dvd,hdd osv? personligen köper jag alltid agg som ligger en bra bit över vad jag behöver just för att kunna klocka eller lägga till flera/starkare komponenter längre fram.
Det finns vad jag vet ingen direkt nackdel mer än själva inköpet, rimligen borde det även i slutändan vara billigare att köpa ett lite för stort agg då man inte kommer belasta det så hårt vilket bör resulterar i längre livstid och tystare drift.

Jag har räknat med skärm och mus/tangentbord, men inte överklockning.

Skrivet av Lengab:

@kalaws:
Den har gått bort. Min blev likadan när den blev gammal. Det tråkiga är att kabeldragningen blir ormbo när man byter PSU'n.

jeeez. psun var relativt ny (6 mån)

Visa signatur

Fractal Design define C/S, 3700x, Asus 570x-p, EVGA 980ti, Corsair vengeance 32 GB 3200 MHz.

Permalänk
Avstängd

Sånna där calculators brukar vara skit och ditt 550w ska duga bra för datorn då den kanske kan ha en peak mot 400w ge och ta några watt i scenariot att du belastar allt max och gpu + cpu med oc når kanske 350w tillsammans när du spelar

Med det sagt så är det svårt att säga vad som krånglar och är en sån där sak man måste testa fram med ett annat agg eller gpu men låter mer som det är agg men är omöjligt att utesluta gpu utan att testa och skulle även kunna vara moderkort

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Sånna där calculators brukar vara skit och ditt 550w ska duga bra för datorn då den kanske kan ha en peak mot 400w ge och ta några watt i scenariot att du belastar allt max och gpu + cpu med oc når kanske 350w tillsammans när du spelar

Det var så jag tänkte när jag valde PSU. Nätdelen är den nyaste delen i datorn, 6 månader. Den fungerade normalt utan GPU inkompplat och det luktade inget om datorn efter den slocknat.

Skrivet av lord_vasagos:

Med det sagt så är det svårt att säga vad som krånglar och är en sån där sak man måste testa fram med ett annat agg eller gpu men låter mer som det är agg men är omöjligt att utesluta gpu utan att testa och skulle även kunna vara moderkort

Moderkort och cpu är i särklass det äldsta delarna i burken. delarna köpts ungefär 2013-2014 och har varit överklockat i ca 1.5 år.

Visa signatur

Fractal Design define C/S, 3700x, Asus 570x-p, EVGA 980ti, Corsair vengeance 32 GB 3200 MHz.

Permalänk
Medlem

Lämna tillbaka PSU'n som en DOA alt. reklamering och skaffa en ny, inte svårare än så. Skulle absolut inte fortsätta belasta agget då du troligen får fina strömspikar vid power on/off.
Annars kan du testa med ett likadant agg och se om du får samma problem.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

@Surdal: Vad är det för ett nätaggregat då?
500W Gold ger ju inte mycket att gå på, kan ju vara allt från riktigt grymt nätaggregat till helt felmärkt Kinaskit.

Skrivet av Implor:

@Surdal: Optimalt vill du ligga på runt 50-60% last på PSU.

För att?
Säg bara inte för att nätaggregatet har bäst effektivitet då, för det skiljer ju bara någon % mellan 20 och 100% belastning, vilket gör det till ett ickeproblem. Det är i så fall bättre att se till att man inte drar för lite ur det istället när datorn står i tomgång för under 15% belastning så sjunker effektiviteten något enormt.
Är inte nätaggregatet byggt för att ta 100% last 24/7 under hela garantitiden så är det inte värt att använda/köpa i min mening.
Visst det är bra med lite expansionsutrymme ifall det behövs.
Det här med att köpa ett kraftigare nätaggregat för att kunna köra semi-passivt längre är både sant och falskt, det hänger ju mest på hur funktionen är implementerad om hur länge det går.

Permalänk
Skrivet av loefet:

@kalaws: Vad är det för ett nätaggregat då?
500W Gold ger ju inte mycket att gå på, kan ju vara allt från riktigt grymt nätaggregat till helt felmärkt Kinaskit.

För att?
Säg bara inte för att nätaggregatet har bäst effektivitet då, för det skiljer ju bara någon % mellan 20 och 100% belastning, vilket gör det till ett ickeproblem. Det är i så fall bättre att se till att man inte drar för lite ur det istället när datorn står i tomgång för under 15% belastning så sjunker effektiviteten något enormt.
Är inte nätaggregatet byggt för att ta 100% last 24/7 under hela garantitiden så är det inte värt att använda/köpa i min mening.
Visst det är bra med lite expansionsutrymme ifall det behövs.
Det här med att köpa ett kraftigare nätaggregat för att kunna köra semi-passivt längre är både sant och falskt, det hänger ju mest på hur funktionen är implementerad om hur länge det går.

Då får du nog köra utan nätaggregat... Den maximala belastning brukar vara pikbelastning dvs inte menat att ligga på konstant.

Sen brukar effektiviteten i tvåan dyka ganska drastiskt strax under 100% så generellt brukar typ 25-90% vara där det är effektivast så 50-75% brukar vara en ganska bra mittpunkt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Hade exakt samma problem på ett AX1200 agg, detta var dock 6+ år gammalt.

Efter byte fungerar allt som det ska

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

@kalaws: Vad är det för ett nätaggregat då?
500W Gold ger ju inte mycket att gå på, kan ju vara allt från riktigt grymt nätaggregat till helt felmärkt Kinaskit.

För att?
Säg bara inte för att nätaggregatet har bäst effektivitet då, för det skiljer ju bara någon % mellan 20 och 100% belastning, vilket gör det till ett ickeproblem. Det är i så fall bättre att se till att man inte drar för lite ur det istället när datorn står i tomgång för under 15% belastning så sjunker effektiviteten något enormt.
Är inte nätaggregatet byggt för att ta 100% last 24/7 under hela garantitiden så är det inte värt att använda/köpa i min mening.
Visst det är bra med lite expansionsutrymme ifall det behövs.
Det här med att köpa ett kraftigare nätaggregat för att kunna köra semi-passivt längre är både sant och falskt, det hänger ju mest på hur funktionen är implementerad om hur länge det går.

Evga 550w g3

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design define C/S, 3700x, Asus 570x-p, EVGA 980ti, Corsair vengeance 32 GB 3200 MHz.

Permalänk
Medlem

@loefet: Tror du får kolla upp betydelsen för ordet Optimalt :). Stämmer bra att det bara är fåtal % som skiljer i effektivitet men ofta så slipper man att fläkten går under 50% last på många finare modeller. Som du säger beror det på modell/implementering. Så är mest Optimal kring 50-60%.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Surdal:

Det var så jag tänkte när jag valde PSU. Nätdelen är den nyaste delen i datorn, 6 månader. Den fungerade normalt utan GPU inkompplat och det luktade inget om datorn efter den slocknat.

Moderkort och cpu är i särklass det äldsta delarna i burken. delarna köpts ungefär 2013-2014 och har varit överklockat i ca 1.5 år.

cpu skulle inte oroa mig det minsta och moderkort beror lite på hur varmt vrm går o.s.v men även med oc brukar man ha många år ur dom men dom kan såklart ge med sig av andra saker och tjejens dator som exempel har gått 10 år med oc utan problem så oc i sig är oftast minimal fara men moderkort kan dö ändå av fler orsaker

men första tanken går mot nätagg som är sjukt mycket vanligare och hör man ett klick tänker jag det slår i från för att skydda och kan vara agget i sig själv som är kass eller moderkort/gpu som orsakar det men första jag hade testat är ett annat nätagg

åkte förut för länge sedan ut på reparation med liknande problem att det vart ett bzzt och datorn startade inte men då satt ström kablen inte i nätagget riktigt så ibland är det inte sånt man tror... men nätagg är utan tvivel vanligaste felet även om dom är rätt ny och tror det är rätt ände att börja felsökningen

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

cpu skulle inte oroa mig det minsta och moderkort beror lite på hur varmt vrm går o.s.v men även med oc brukar man ha många år ur dom men dom kan såklart ge med sig av andra saker och tjejens dator som exempel har gått 10 år med oc utan problem så oc i sig är oftast minimal fara men moderkort kan dö ändå av fler orsaker

men första tanken går mot nätagg som är sjukt mycket vanligare och hör man ett klick tänker jag det slår i från för att skydda och kan vara agget i sig själv som är kass eller moderkort/gpu som orsakar det men första jag hade testat är ett annat nätagg

åkte förut för länge sedan ut på reparation med liknande problem att det vart ett bzzt och datorn startade inte men då satt ström kablen inte i nätagget riktigt så ibland är det inte sånt man tror... men nätagg är utan tvivel vanligaste felet även om dom är rätt ny och tror det är rätt ände att börja felsökningen

Tack så mycket. oberoende av resultat av testet är ditt svar lugnande. Jag satt själv igår till jag själv drog slutsatsen om att det troligen är psun. Nu vill jag bara dra från jobbet och lösa det..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design define C/S, 3700x, Asus 570x-p, EVGA 980ti, Corsair vengeance 32 GB 3200 MHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

ska du köpa nytt agg, ska du räkna med förlusterna som alla agg har beroende på vilken klass dom har vill säga, ...

Nätagg specas efter hur mycket de klarar av att leverera på sekundärsidan, så effektiviteten är inget man behöver ta hänsyn till annat än att lägre effektivitet ger mer spillvärme. D.v.s. ett nätagg på 550W och 85% effektivitet ska klarar av att leverera 550W till datorn, men kommer då dra ~650W från vägguttaget.

Permalänk
Medlem

@Implor: Men enligt mig är det ju mest "optimalt" att se till att all effektförbrukning av datorn hamnar över 20% belastning för att dra nytta av den högre effektiviteten som finns där. Men det är väl två sätt att se på saken.
Väljer man däremot ett 80+ Titanium nätaggregat där de även har satt mål för 10% last så kan man ju skaffa ett kraftigare om man behöver.

Men skulle man följa ditt råd, eller mitt för den delen, så köper ju alla alldeles för kraftiga nätdelar oavsett.
Tittar man på Sweclockers tester så är det ju inte många som behöver mer än ett 550W nätaggregat om man nu inte sitter med RTX eller VEGA kort. Vilket gör det mer värt att köpa ett nätaggregat med mindre effekt men istället bättre effektivitet det bättre valet.

Skrivet av Rouge of Darkness:

Den maximala belastning brukar vara pikbelastning dvs inte menat att ligga på konstant.

Sen brukar effektiviteten i tvåan dyka ganska drastiskt strax under 100%

Ja om du köper ett billigt skitagg så brukar det tyvärr vara så, men tittar du till exempel på någon vettig annan tillverkare så står det alltid "Continuous Power", vilket i alla fall jag tolkar som om det är konstant belastning, samt också vilken maxtemperatur den belastningen gäller.

Konstigt då det vid 80? tester specificeras vid 50% och 100% last, och skillnaden är ju hela 3-5 % där, inget jag skulle vilja kalla som drastiskt.

Permalänk
Medlem

Jag testade grafikkortet i en polares dator. Datorn svarar inte.
Jag testade vidare min polares grafik i min, och den startade.
Troligen gpu:n.................................
Ska testa garanti men annars; har ni något tips på ett prisvärt kort ~3500-5000?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design define C/S, 3700x, Asus 570x-p, EVGA 980ti, Corsair vengeance 32 GB 3200 MHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surdal:

Jag testade grafikkortet i en polares dator. Datorn svarar inte.
Jag testade vidare min polares grafik i min, och den startade.
Troligen gpu:n.................................
Ska testa garanti men annars; har ni något tips på ett prisvärt kort ~3500-5000?

Skickades från m.sweclockers.com

GTX-1070Ti eller GTX-1080 går under klubban för 5000-5500:- Försök lägga händerna på ett GTX-1080, då har du ett bra grafikkort för pengarna sedan.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

GTX-1070Ti eller GTX-1080 går under klubban för 5000-5500:- Försök lägga händerna på ett GTX-1080, då har du ett bra grafikkort för pengarna sedan.

/Lifooz

jag har rekat på marknaden. övervägande modeller som ligger på second hand marknaden har använts inom "mining".
Jag har ocksåp läst runt lite på det.. men det verkar vara mycket påfrestande för kortet. stämmer detta ?

Visa signatur

Fractal Design define C/S, 3700x, Asus 570x-p, EVGA 980ti, Corsair vengeance 32 GB 3200 MHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surdal:

jag har rekat på marknaden. övervägande modeller som ligger på second hand marknaden har använts inom "mining".
Jag har ocksåp läst runt lite på det.. men det verkar vara mycket påfrestande för kortet. stämmer detta ?

Skulle snarare hävda tvärt om faktiskt. En GPU som sitter i en "normal" dator startas och stängs av dagligen vilket inte är jätteoptimalt för alla lödningar.

Att fläkten sedan har gått mycket är en annan sak men fläktar brukar ha sjukt långa livslängder innan de går sönder så det behöver du nog inte oroa dig för.

Populärt brukar också vara att de underklockar korten lite för att få dem att gå svalare över den långa period de skall vara igång.

Så hade nog nästan hellre köpt en kort som använts till mining än ett som inte har det.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/