Dags att överge konsolspelande till förmån för PC

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2018

Dags att överge konsolspelande till förmån för PC

Hej!

Tittar efter ett bygge som förutom ska klara grundläggande behov ska fixa att köra alla spel med så bra inställningar som möjligt. Initialt kommer det köras i 1080p men gärna i högre upplösning längre fram. Framförallt spelas titlar som Battlefield, Fortnite, Fifa, Tomb Raider m.m.

Vill försöka framtidssäkra en del för att undvika att behöva uppdatera allt för snart. Läst igenom köptrådarna här och satte ihop en lista på komponentkoll som ser ut så här:

Är CPU-kylaren tillräckligt bra?

Borde jag gå ner till GTX 1070 till förmån för i7 istället för i5?

Tips mottages tacksamt! Och gärna andra förslag!

Jag är väl inte fruktansvärt priskänslig men runt 16k ligger gränsen på vad jag är villig att lägga..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2018
Skrivet av alexanderssonj:

Hej!

Tittar efter ett bygge som förutom ska klara grundläggande behov ska fixa att köra alla spel med så bra inställningar som möjligt. Initialt kommer det köras i 1080p men gärna i högre upplösning längre fram. Framförallt spelas titlar som Battlefield, Fortnite, Fifa, Tomb Raider m.m.

Vill försöka framtidssäkra en del för att undvika att behöva uppdatera allt för snart. Läst igenom köptrådarna här och satte ihop en lista på komponentkoll som ser ut så här:

https://komponentkoll.se/bild/NZuQw.png

Är CPU-kylaren tillräckligt bra?

Borde jag gå ner till GTX 1070 till förmån för i7 istället för i5?

Tips mottages tacksamt! Och gärna andra förslag!

Jag är väl inte fruktansvärt priskänslig men runt 16k ligger gränsen på vad jag är villig att lägga..

Ditt bygge ser generellt sett bra ut, om du fokuserar på spel och på sikt funderar på högre upplösningar så är det nog vettigt med en i5 och bättre GPU. Den enda grejen jag skulle ändra är att hitta samma grafikkort (eller bättre?) på begagnatmarknaden istället. GTX 1080 lanserades med prislappen 5500 kr för två år sen, och att vi idag skulle ge 1000 kr extra för samma pryl visar bara att marknaden är galen. Men det lär dyka upp ett gäng GTX 1080 och 1080 Ti till förhoppningsvis vettigare priser.

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2018

@kirayatail:

Tack! Då ska jag titta på det. När jag var nere i förrådet hittade jag en PSU, Corsair RM1000 från 2013 i oöppnad kartong. Funkar den till dagens datorer? Och funkar den i ett vanligt ATX-chassi?

Klicka nedan för att se spec.
Corsair RM1000

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2018

@alexanderssonj:
Jajamän, inga problem! Den är förstås överdimensionerad, men det är ju inget problem om den faller utanför budgeten.

När det gäller nätaggregat så har standarden varit samma väldigt länge. Första datorn jag pillade i 1995 följde samma standard, men jag tvivlar på att den extra 8-pin-kontakten för CPUn fanns då, samt att PCIe inte var en grej (den standarden dök upp 2004). Det enda du behöver hålla reda på är att uppskatta belastningen dina komponenter kommer skapa, samt att välja effektivitetsgrad (80 bronze/gold/platinum etc.).

Min maskin drar idag 550-600W från väggen med full belastning på två AMD Vega-kort, en Ryzen-processor och ett vattenkylningssystem, vilket närmar sig gränsen för vad jag känner är bekvämt med ett nätaggregat med märkeffekten 750W. Men jag har lärt mig till nästa gång

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2018

Kan rekommendera en Power Supply Calculator, det finns ett par stycken på nätet och här är ett exempel: https://outervision.com/power-supply-calculator

Den räknar på vad inköp + elförbrukning kommer landa på. Till nästa bygge alltså.