Permalänk
Medlem

Panasonic Viera 47" ~2014 årsm. + Chromecast
Logitech Z-5500 + Chromecast audio.
PS3 som samlar damm.

Väldigt enkelt. Z-5500:an står sig bra i vårt 24 kvm vardagsrum (kedjehus/hyresrätt) och gör ett outstanding jobb.
När vi flyttar till "riktigt" hus om något år så blir det lite upgrades

Permalänk

Här är min setup!

Bildskärm:
SWEDX 58" 4K pp1
Förstärkare:
Harman Kardon AVR 171s
Golvhögtalare:
Dynavoice Challenger M-65 EX v.4
Sub:
Dynavoice Challenger SUB 12 EX
Multifjärrkontroll:
Logitech Harmony Elite
Ljussättning:
Philips hue
Övrigt:
Playstation 2 (silver edition)
Playstation 3 Slim 120gb
Playstation 4 500gb
Steam Link
Chromecast gen.2
Chromecast Audio

Har en påbörjad filmsamling av blu-ray som byggs ut hela tiden.

Min Harmony remote och allt Philips hue samt mina chromecasts är sedan kopplade mot min Athom Homey som en del i mitt smarta hem.

Nästa inköp blir nog en skivspelare!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

TV JCV 40 TUM
Front Klipsch R-15M
center Klipsch R-25C
bakre Klipsch R-14S
subwoofer Klipsch R-110SW
förstärkare Pioneer ????
cd växlare Sony CDP-CE505 5

tv spel konsoler mini nes och mini snes

Permalänk
Medlem

Den enda tekniken vi har i vardagsrummet är TV och stereo. TV'n används några gånger i veckan, men stereon går åtminstone 3-4 timmar per dag.

TV: LG OLED som mest används av min fru. Vi har dock inte kabelansluten TV utan kör bara via en Apple TV.

Högtalare: Vienna Acoustics BBGSE
Förstärkare: McIntosh MA6900G
CD-spelare: Marantz SA15
DAC: Hegel HD11
Streamer: Sonos Connect

Jag kommer väl återuppta vinylspelandet när jag lyckas hitta en spelare som jag gillar, men det känns som det kommer att ta ett tag. Ska däremot försöka byta ut CD-spelare och DAC till en enhet, jag börjar ledsna på att hela soffbordet är täckt av fjärrkontroller.

Permalänk
Medlem

På tal om teknik, liten jämförelse:

ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti 11GB OC Gaming

Pris: 16.499 kr

Marantz & H/K kombo:

Marantz SR6012 Pris: 10.990 kr

Harman Kardon HKTS 65 Pris: 6.490 kr

Så 16.500 kr vs 17.500 kr. Med det här ljudpaketet kommer du höja spelupplevelsen med "Order of magnitude" dvs. minst 10 gånger. Samma sak för Film, Musik, Konsoll, TV, iPhone/Ipad, Netflix, streaming etc. En hel del PC folk sitter med dyra grafikkort och kör sedan med Logitech högtalare eller Headset dvs. har aldrig upplevt hur bra ljud låter och hur mycket det höjer spelkänslan.

Stöd inte nVidia med deras löjligt överprisade kort. Skaffa ovanstående paket istället för sketna 10-20% bättre fps-prestanda. Tro mig, din upplevelse kommer att höjas med faktor 10 istället för 0.1 eller 0.2.

Permalänk
Avstängd

- En LG55B7V OLED TV
- Ett Nintendo Switch
- Ett softmoddat WiiU
- Ett softmoddat SNES Mini
- En gammal dator med GTX780, i5 4670K, SSD-hårddisk och trådlöst internet som HTPC inkopplad med en 4K HDMI-kabel (2.1)
- En gammal divansoffa som också fungerar som ljudabsorbent
- En 2 meter IKEA-matta med hög lugg som dämpar vissa ljudfrekvenser
- Gardiner och persienner som håller solljuset borta från TV-bilden (gardinerna dämpar nog en del vissa ljudfrekvenser)
- En Focusrite Scarlett Solo som externt ljudkort (inkl. förstärkare)
- 2st Adam A7X närfältsmonitorer (ej optimalt dock för vardagsrum)
- Har dock INGA ljudabsorbenter ännu i dagsläget mer än soffan & mattan, så ljudet kan bara bli bättre i takt med att dessa installeras i framtiden!

Nice one! Jag ser att inga andra rapporterat om ljudakustiska element vilket är typ en koefficient till att få bra ljud. Du kan ha ljudutrustning för 100 lax men dåligt akustiskt behandlat rum och det låter bara illa ändå i slutändan. Minst sagt gör du inte högtalarutrustningen en tjänst om du saknar ljudakustisk behandling i vardagsrummet med sådana "puppies" till högtalare.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Nice one! Jag ser att inga andra rapporterat om ljudakustiska element vilket är typ en koefficient till att få bra ljud. Du kan ha ljudutrustning för 100 lax men dåligt akustiskt behandlat rum och det låter bara illa ändå i slutändan. Minst sagt gör du inte högtalarutrustningen en tjänst om du saknar ljudakustisk behandling i vardagsrummet med sådana "puppies" till högtalare.

Jag tyckte inte det ingick i tekniken i vardagsrummet. Men jag har ett antal akustiska åtgärder i rummet. Har 4st absorbenter placerade för att fånga upp de mest störande reflektionerna, plus 4st basfällor med membran så de inte suger upp alltför mycket uppåt och åtgärdar efterklangen i midbasen, samt diffusorer som är på väg upp.

Resten av korrektionerna körs via DSP då rummen aldrig blir perfekta.

EDIT: Har ju mätmic, REW, dB-mätare och allt kopplat till min HTPC. Skulle inte kunna vara utan dem.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av roxkz:

Jag tyckte inte det ingick i tekniken i vardagsrummet. Men jag har ett antal akustiska åtgärder i rummet. Har 4st absorbenter placerade för att fånga upp de mest störande reflektionerna, plus 4st basfällor med membran så de inte suger upp alltför mycket uppåt och åtgärdar efterklangen i midbasen, samt diffusorer som är på väg upp.

Resten av korrektionerna körs via DSP då rummen aldrig blir perfekta.

EDIT: Har ju mätmic, REW, dB-mätare och allt kopplat till min HTPC. Skulle inte kunna vara utan dem.

Fan vad gött! Du lever i audiofilens himmelrike! ^_^

Jag antar att resterande korrektion via DSP är utifrån rummens dimensioner?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

LG 70UH700 4K HDR Dolby Vision
Intel Nuc I5 7260U
Panasonic DMP BD60
Marantz SR7011
Primare A34.2
Focal Aria 948 Front
Focal Aria 906 Surround
Focal Aria CC900 Center
Nintendo Wii

Streamar Netflix och Spotify
Kollar mest film med Nucen

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

Bild: Sony 65" XE9305.
Ljud: LG SJ9.
Spel/media: PS2, PS4 Pro och Wii.
Stereo: Stereoanläggning med skivspelare från Clas Ohlson.

Kör Netfix, Viaplay, Youtube och Crunchyroll samt DVD/Bluray via PS4 Pro.

Visa signatur

[Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5] [Samsung Galaxy Z Flip 4]
[Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2] [LG 34WN750-B]

Permalänk
Medlem

TV: LG OLED65B7V
Reciever: Onkyo TX-NR636
CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Focal Chorus 726, Focal Chorus CC 700 S, Focal Chorus 706, XTZ 99 W10.16
Konsol: Playstation 4 Pro 2TB

Streamar med Plex från datorn i sovrummet till tvn i vardagsrummet.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" Konsol: PS5 (+2TB SSD, 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita
Reciever: Onkyo TX-NR676E UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Bor i en 1a så har allt i ett rum, men där finns:
Datorn i sign, sambons speldator, ps4 pro, mini NES, denon skivspelare, xbox360 och en stereoanläggning driven av en pioneer huvudenhet (7.2)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Hedersmedlem

Då min datorplats står i vardagsrummet blir det en hel del teknik men om man fokuserar på TV-bänken finns det följande:

50" Panasonic Viera plasma, en av de sista modellerna
Intel NUC HTPC
Chromecast gen 1
Raspberry Pi för RetroPi
Nintendo Wii U
Bose 2.1 system
Logitech Harmony hub/fjärr

I övrigt i TV-bänken står det en Asus AC65-router och en IKEA trådfri-gateway

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

TV: Samsung UE75KS8005, där kör jag Plex, Viaplay via inbyggda apparna
PS4 - För spel
PC - Kopplad med HDMI till TVn, fast sitter mest vid datorskärmen som står på soffan. Denna agerar Plex-server till mina två TV i lägenheten. Streamar filmer från denna till TVn.
Ljud: Logitech Z906 - hade varit gött med ett bättre ljudsystem dock.
Ljus: Massa Hue-lampor, LED-strips och vanliga.

Bild på eländet:

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Fan vad gött! Du lever i audiofilens himmelrike! ^_^

Jag antar att resterande korrektion via DSP är utifrån rummens dimensioner?

Har bara tur att min fru tillåter allt, funderar på hur jag ska försöka släpa in min nästa sub utan att vattnet rinner över....
DSP-korrektionen är baserat rummets rumsnoder vid sweetspot ja, men en mätning ger mer exakta resultat.

Ska dock erkänna att trots alla åtgärder lämnar det mycket att önska, egentligen är det enda 'rätta' (se omöjliga i princip) att bygga rummet utifrån ljudanläggningen. Men nu är det ju redan byggt, är ett vardagsrum, och delar öppen planlösning med resten av huset ovanpå allt. Så man gör det bästa av det, har fortfarande problem med efterklangen vid 38Hz. Och frekvenssvaret i rum vet vi alla hur 'fint' det ser ut.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Det är inte farfars vinylskivor jag spelar utan mina egna. De första skivorna köpte jag i slutet av 60-talet. Tyvärr blev dessa stulna -83 i ett inbrott men jag har fortsatt sedan dess att handla sådana. Senast för en vecka sedan med Lisa Ekdahl. I övrigt kör jag 85% av musiken strömmande från egen dator (som får leka NAS), 5 % från Spotify och 10 % från CD (huvudsakligen sambon).
Film antingen "live" från TV eller från datorn via nätverket alternativt SvtPlay. Vi har separat lyssningsrum med stereo (huvudsakligen Linn elektronik/skivspelare samt B&W/Dahlquist DQ10a högtalare med en Squeezebox Touch som strömmare) och TV-rum bestående av en Sony Android TV samt tillkopplade Philips 2.1 datorhögtalare (kopplade till hörlursutgången - låter faktiskt riktigt bra). Vitsen med den setup'en är att en enda (original) fjärrkontroll sköter allt tv-tittande. Vi har ett träningsrum i källaren, där huserar en Pioneer kompaktanläggning driven av en Squeezebox Classic.

/ B

Permalänk
Medlem

LG OLED65C8, funderar på en 77 eller 88 variant inom några år
Panasonic DP-UB820 för 4K filmer och rippat material
PS4 Pro
5.1 Surround, funderar på att uppgradera till Atmos i framtiden

Visa signatur

Intel Core i7 4790K @ 4.4ghz | Asus Z97-A | Corsair Vengeance Low Profile 16GB 1600Mhz | EVGA GeForce GTX TITAN 6GB SC | Samsung SSD 850 Pro 256GB - Samsung SSD 840 Evo 500GB | Corsair HX 750W | X-STAR DP2710 Matte | Dell U2311H | Cavalli Audio Liquid Gold | Audiolab M-DAC | HiFiMAN HE-500 | Asus Xonar Essence STX | SAA, Mapleshade, Red Dawn LS och Nornekablar | PlayStation 5 | Panasonic UB820 | Sony XR83A90JAEP

Permalänk
Medlem
Skrivet av A1200:

På tal om teknik, liten jämförelse:

ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti 11GB OC Gaming

Pris: 16.499 kr

Marantz & H/K kombo:

Marantz SR6012 Pris: 10.990 kr

Harman Kardon HKTS 65 Pris: 6.490 kr

Så 16.500 kr vs 17.500 kr. Med det här ljudpaketet kommer du höja spelupplevelsen med "Order of magnitude" dvs. minst 10 gånger. Samma sak för Film, Musik, Konsoll, TV, iPhone/Ipad, Netflix, streaming etc. En hel del PC folk sitter med dyra grafikkort och kör sedan med Logitech högtalare eller Headset dvs. har aldrig upplevt hur bra ljud låter och hur mycket det höjer spelkänslan.

Stöd inte nVidia med deras löjligt överprisade kort. Skaffa ovanstående paket istället för sketna 10-20% bättre fps-prestanda. Tro mig, din upplevelse kommer att höjas med faktor 10 istället för 0.1 eller 0.2.

Skrämmande att folk köper surroundsystem från Logitech och andra likvärdiga skräpmärken, till sin dator och sedan dessutom har dem som surroundanläggning i vardagsrummet.
Får hoppas de någon gång får uppleva ett bra ljudsystem och får en AHA-upplevelse. 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Fan din bas alone måste ju kunna välta hela huset ser det ut som

Det kan man lugnt säga... Det gäller att vara försiktig med inställningarna annars åker rutorna ut och jag också när grannarna klagar till styrelsen.

Skämt åsido så använder jag min receivers ganska eminenta funktion att mäta ljudet och föreslå nivåer på alla 8 högtalarna (inkl. subben). Jag utgår från det och småjusterar lite efter eget tycke, brukar bli lite extra bas och extra Atmos.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Skrivet av KniFF:

https://i.imgur.com/ngvGS0C.jpg

Projektor: Epson EH-TW9300W 4K Enhanced
Högtalare: XTZ 99.36 + XTZ 99.25 + XTZ 93 WMT
Reciever: Onkyo TX-NR676E
Duk: Multibrackets 100"
Mediaspelare: Nvidia Shield
Plex/Fil-server:
i5 8400
16GB DDR4
Samsung 951 M.2 128GB nVME
Toshiba XG3 M.2 512GB nVME
32TB Lagring

Vad är det där för stol?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Bilder folk!!

PC rummet kör jag med signaturen nedan.

Städade lite snabbt och kör med mobilen, får duga

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Vad är det där för stol?

Herman Miller Embody!

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

Tänkte att detta passar in i tråden, lite simpel hemautomation med Google Home Mini, Philips HUE, Nvidia Shield & HDMI CEC för att slå på/av alla enheter och ljuskällor inför filmtittande

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

Dator på golvet (gammal men funkar) kopplad till en Onkyo-reciever som i sin tur är kopplad till en billig 47' LG-TV.

Spelar inget men slösurfar nästan jämt och tittar mycket på "tv" och film. Nätstreaming eller tårränts är gott nog för mig kollar ishockey också om jag hittar nån bra stream. Sen har jag Telia digitaltv-box som jag tittar på ibland.

Varför krångla till det liksom...

Permalänk
Medlem

Bild: LG 70UH700V
Ljud: DALI Sub E-9F, Cerwin Vega VE-8F, Denon AVR-X1000

Film: Sony BDP-S3700, Apple TV (Netflix, HBO)
Musik: Spotify
Spel: Playstation 4 Pro, Nintendo Switch, Xbox One S

Visa signatur

🎮 ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 9 7900X @ 5,6 GHz | MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 12GB | 32 GB DDR5 @ 5600 MHz | 1 TB PCIe 3 SSD
💻 Asus TUF Gaming A15 | AMD Ryzen 7 5800H @ 4,4 GHz | NVIDIA GeForce RTX 3060 | 16 GB DDR4 @ 3200 MHz | 512 GB PCIe 3 SSD
📽 Intel NUC 8 | Intel Core i3 8109U @ 3,6 GHz | 8 GB DDR4 @ 2400 MHz | 250 GB SATA SSD
📺 LG 32GK850G | 📺 ASUS VA247HE | 🖱 Logitech G502 X | ⌨️ Logitech G413 TKL | 🔈 Argon Audio Forte A5 | 🎧 Argon Audio Pop2

Permalänk
Inaktiv

Så mycket dritt jag hade förr, 15 konsoler under tvn, vhs, stereo, fjärrkontroll tv lampor etc.

Idag en laptop + skärm och en ps4 i en låda med Red dead redemption 2 i sig, ja det är precis allt. Datarummet står det en hög maskiner och samlar damm, p.g.a ny IT-policy får man under inga omständigheter använda egna datorer i jobbet och mitt intresse med privata datorer stendog.

Permalänk
Medlem

*Tv Samsung 55" Curved Full hd
*Högtalare Dali blue system
*Förstarkare Onkyo TX-NR676E-B 7.1 DTS atmos
*Xbox One X
*Chromecast

*Projektor Optoma HD25 Full HD
*Kingpin 104"
*Htpc

Visa signatur

Msi b250m mortar|I7 7700k|Asus GeForce RTX 2070 ROG Strix Gaming OC|Corsair Vengeance RGB PRO 16GB|Corsair RM750X V2 750W|Samsung 960 Evo 500gb M2|Cooler Master ML240L V2 RGB|Nzxt H400i|ASUS ROG Strix XG49VQ 49" Super Ultra-Wide HDR
Hemmbio:
Epson EH-LS500B|Kingpin Short Throw Frame Screen 104"|Dali Blue 5.2.1 Dolby Atmossystem|Onkyo TX-NR676E Receiver|Xbox Series X

Permalänk
Bildexpert

Här är mitt "vardagsrum" (nåväl, där jag kollar på film och spelar iaf)...

Bildskärmarna som används är Sony BVM-A24E1WM samt en BVM-20F1. I övrigt finns:

Oppo UDP-203 (Regionsfri)
Ino piP
Pioneer A-10
Decimator MD-HX

Plus ett gäng spelkonsoler såsom Playstation 4 Pro, Sega Mega Drive (50/60Hz+Eng/Jap-switchar), Sega Saturn (japansk), Sega Dreamcast etc. och lite random HDMI->SDI adaptrar. Antagligen prioriterar jag annorlunda gentemot många här, men jag är i varje fall helnöjd med min anläggning.