Högtalarkabel - Egentillverkning + Frågor

Permalänk
Medlem

Högtalarkabel - Egentillverkning + Frågor

Hej alla.

Efter att precis ha flyttat så håller jag på att rensa upp lite och göra vardagsrummet lite snyggare rent estetiskt. En del av detta har blivit att jag vill byta ut mina högtalarkablar.

Till hemmabion har jag följande utrustning:
Fronthögtalare: B&W CM10
Centerhögtalare: B&W THM71
Bakhögtalare: B&W CM1
Förstärkare: Denon X7200WA
Högtalarkabel: Vanlig kabel på löpmeter. 1,6mm2 samt 2,5mm2.

Som sagt, nu vill jag snygga till kabeln något och istället för att lyssna på HiFi-klubben och deras förslag på Argon Quest 8000kr kabel till bara fronthögtalarna har jag tänkt att jag banne för en billigare peng än 8000kr skall få kablage till samtliga högtalare men som låter precis lika bra.

Så nu kan jag göra precis hur jag vill och jag håller på att planera - men skulle vilja ha lite hjälp med att tänka.

1. Kabeldiameter
1.1 Till fronthögtalarna tänker jag 4,0mm2. Det är väl tilltaget. Finns det nackdelar med att välja större kablage än mindre? Rent elektiskt tänker jag. För att det blir mindre böjbart kan jag överleva med.
1.2. Till sourroundhögtalarna. Skall jag bara fortsätta med 4,0mm2 här eller rekommenderar ni andra att gå ner till 2,5

2. Bi-wire
2.1 Till fronthögtalarna tänkte jag tillverka en bi-wire-kabel. Det är "väl lika bra" antar jag?
2.2 Till de bakre högtalarna? Skall jag även här köra bi-wire? Kostnadsskillnaden är försumbar och jag ändå kommer att tillverka dem själv.
Är det att rekommendera eller är det bara totalt onödigt för de små där bak? De skall ju mer eller mindre bara förmedlar sourroundljud.

Material jag tänker är följande:
Kabel: Supra Rondo 4x4,0 isblå - ca 100kr/meter
Sedan tillkommer banankontakter, kabelstrumpa, krympslang och kabelavslutning/kabelbyxa

Någon som kan hjälpa mig med mina tankar kring diameter och bi-wire så vore jag tacksam.
Trevlig fredag!

Permalänk
Skrivet av Zarlor:

Finns det nackdelar med att välja större kablage än mindre? Rent elektiskt tänker jag. För att det blir mindre böjbart kan jag överleva med.

Lite högre induktans i den tjockare, om det är samma uppbyggnad på kablarna. Inget att oroa sig för om du har en normal transistorbaserad förstärkare och kablagelängder under 10 meter.

Skrivet av Zarlor:

Till fronthögtalarna tänkte jag tillverka en bi-wire-kabel. Det är "väl lika bra" antar jag?

Det beror lite på hur du bygger den, men ingen större skillnad jämfört med en kabel med bara ett ledarpar och samma tvärsnittsyta på kopparen.

Skrivet av Zarlor:

2.2 Till de bakre högtalarna? Skall jag även här köra bi-wire? Kostnadsskillnaden är försumbar och jag ändå kommer att tillverka dem själv.
Är det att rekommendera eller är det bara totalt onödigt för de små där bak? De skall ju mer eller mindre bara förmedlar sourroundljud.

Optimal kabelarea är en avvägning mellan induktans (som vanligtvis inte är något problem) och resistans (som ännu mer sällan är något problem). Tjockare kabel ger mindre resistans men högre induktans. De viktigaste egenskaperna som styr valet av kabelarea är

  • Längd på kabeln - en dubbelt så lång kabel behöver ha dubbelt så stor tvärsnittsyta för att ge samma prestanda

  • Impedans på högtalarna - en halvering av impedansen (från 8Ω till 4Ω, t ex) kräver en dubbelt så stor tvärsnittsyta för att ge samma prestanda

  • Lyssnarens acceptans för förvrängning. Felen som även den uschligaste kabeln (så länge den inte glappar och jävlas) bidrar med är bråkdelar av procent av den distorsion som förstärkaren bidrar med (som i sin tur är bråkdelar av den distorsion som högtalarna bidrar med).

Så länge resistansen i kabeln är mindre än några procent av impedansen i högtalaren tror jag inte att den bidrar med någon detekterbar färgning av ljudet, så länge det är normal högtalarkabel vi pratar om.
En meter kopparledare med en tvärsnittsyta på 4mm2 har en resistans på <5mΩ. En 3 m lång kabel (med sammanlagt 6 m ledare) kommer alltså att ha en resistans på 30mΩ, vilket är mindre än en halv procent av dina fronthögtalares impedans. Biwire kommer inte att behövas.

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan läsa och bygga efter artiklarna i Molt
http://www.lts.a.se/lts/artiklar
Du lär få några tusen över som du kan satsa på akustiken som är det viktigaste.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Varför i hela världen ska du lägga 100kr/m på kabel? Tror du att du kommer höra någon skillnad på Biltema och superdunder guld kabel som tillverkats av oskulder på en söndag på utrustningen du använder? (eller som någon "ljud kunnig" påstod för ett par år sedan, att silver ledare gjorde ljudet ljusare, problemet var att det vara samma kabel på alla tester om du nu vill spendera extra pengar köp kabeln på biltema (dom har bra kabel), i tykland eller Kina och sätt dit ett par ferritblock. dock avråder jag alltid från kjell kabel oavsett om det är tp eller högtalare, (lyckas alltid får kabel med fel på av dom) //Köp något roligare för pengarna

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@Hieronymus Bosch:
Tack för svar.

Genom formeln R=p*(L/A) där jag räknar ut kabels resistans har jag kommit fram till att med mina 13 meter kabel blir 0,089Ohm med en tvärsnittsarea på 2,5mm2 till mina bakre högtalare.

Om vi antar att övre gräns för kabels resistans är 5% av högtalarens impedans (vilket tydligen är ett riktvärde enligt någon anonym källa på minhembio och wikipedia) så blir gränsvärdet 0,4Ohm.
Jag ser att du redan räknade på detta, men med 4,0mm2 - jag fick i mitt räkneexempel då 0,056Ω, eller 56mΩ.
Kanske tänker jag fel i min uträkning där då jag räknar med en ledare á 13 meter och 4,0mm2. I kabeln går det förvisso två ledare...
Blir därför längden det dubbla eller arean den dubbla?

Hmm…

R=p*(L/A)
R = Kabelns resistans (denna som max får vara 5% av högtalarens impedans - som i detta fall är 8Ω)
p = resitiveten i koppar (som är 1,72*10^-8)
L = Ledarens läng (kabeln skall vara 13 meter lång - är det rätt att räkna med 13 då... eller 26? Eller i bi-wire så blir det 52???)
A = Ledarens tvärsnittsarea (kabeln är 4,0mm2... hur blir det med bi-wire då? Den består av 4 ledare men sammankopplas ju till 2 i ena änden...)

Nu blev det lite för snurrigt för mig. Kanske ett inlägg för mattetråden?

Och med denna formel kan vi räkna ut resistansen.
Hur räknar vi ut induktansen i kabeln?
Det vore ju intressant att se hur vi rent matematiskt och fysiskt kan "godkänna" en högtalarkabel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kan läsa och bygga efter artiklarna i Molt
http://www.lts.a.se/lts/artiklar
Du lär få några tusen över som du kan satsa på akustiken som är det viktigaste.

Tack. Jag hittade denna länken tidigare idag. Fick inte tid att läsa igenom hela men där verkar finnas en del matnyttigt att läsa sig till.

Skrivet av aragon:

Varför i hela världen ska du lägga 100kr/m på kabel? Tror du att du kommer höra någon skillnad på Biltema och superdunder guld kabel som tillverkats av oskulder på en söndag på utrustningen du använder? (eller som någon "ljud kunnig" påstod för ett par år sedan, att silver ledare gjorde ljudet ljusare, problemet var att det vara samma kabel på alla tester om du nu vill spendera extra pengar köp kabeln på biltema (dom har bra kabel), i tykland eller Kina och sätt dit ett par ferritblock. dock avråder jag alltid från kjell kabel oavsett om det är tp eller högtalare, (lyckas alltid får kabel med fel på av dom) //Köp något roligare för pengarna

Nej höra någon skillnad kommer jag nog med största sannolikhet inte att göra. Men om jag inte vill höra skillnad så kan jag ju behålla min nuvarande högtalarkabel jag använt i 10 år och som är köpt på löpmeter utan vare sig banankontakter eller annat krussidul. Den måste ju vara den bästa eftersom ingenting alls kan förvränga ljudet.
Har även läst artiklar om att man inte hör skillnad på kabel och metalgalge.
Det har ingenting med ljudkvalitén att göra - det är därför jag inte köper HiFi-klubbens Rocket 44-kabel för 6000kr och istället vill göra mina egna.
Sedan vill jag inte köpa kabel på Biltema. Varför? Jag räknar inte med att alla förstår sig på mitt svar - men jag tycker inte om deras artiklar alla gånger. De har mycket bra och smidigt - men jag betalar gärna några kronor extra för att få en svensktillverkad kabel ifrån Ljungskile än från någonstans i Kina. Skall jag leva med kablarna i 10 år så anser jag kostanden på 6000kr (eller vad nu slutpriset kommer hamna på) vara försumbart mot känslan jag kommer känna varje gång jag ser kablarna när jag kommer in i vardagsrummet när jag vet att där står Biltema innanför kabelstrumpan... bara endast av den anledningen.

Ferritblock kan jag kolla mer på imorgon.

Men med det sagt så tar jag alltid (oftast i alla fall) emot andras åsikter och idéer. Nya intryck och ståndpunkter är bra och kommer någon med argument som jag känner extra för så är jag helt klart för att byta ståndpunkt.

Permalänk
Medlem

@Zarlor: tja att välja kabel av en psykisk ståndpunkt är svårt att argumentera mot, lite som folk som köper vatten på flaska när kranvattnet är renare... jag kan dock själv göra såna saker (försöker lära mig att ge fan i det men ibland så trillar man dit igen)
(ps: hur vet du säkert att kabeln är gjord i sverige? om jag inte minns helt fel räcker det väl att dom packar om den för att få säga att den är gjord i Sverige?, bara en tanke)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av aragon:

@Zarlor: tja att välja kabel av en psykisk ståndpunkt är svårt att argumentera mot, lite som folk som köper vatten på flaska när kranvattnet är renare... jag kan dock själv göra såna saker (försöker lära mig att ge fan i det men ibland så trillar man dit igen)
(ps: hur vet du säkert att kabeln är gjord i sverige? om jag inte minns helt fel räcker det väl att dom packar om den för att få säga att den är gjord i Sverige?, bara en tanke)

Supra tillverkar i Ljungskile, jag har varit hos dem flera gånger både för att handla men även för studiebesök i produktion.
Deras kablar är dessutom inte dyra på nått sätt utan de har en sund prissättning i förhållande till den tekniska kvalitet de håller. De är inte billigast men de är nog billigast av de som håller samma jämnhet och kvalitet och de har dessutom en del lite unika produkter och bra ideer.
De levererar bra kvalitet i form av tekniska mätbara egenskaper och håller inte på med marknadsföring vars enda mål är att pressa upp priset.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

http://www.drkrupp.se/hifi/klarbox_kabel.html

här kan du säkert hitta nått nyttigt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.