Permalänk
Medlem

sluten vattenkylning råd? tack

hej med den nya processorserien som kommer så blir det mest troligen å köpa ny dator grejen är det att jag är ny när det
kommer till vattenkylning, i detta fallet handlar det om sluten "ej custom". vilken skulle passa mig bäst tror ni?
jag tänker montera det i ett chassi "lian li alpha 550w"alternativt i en Corsair Crystal 280X RGB och jag skulle gärna vilja ha rgb till kylaren.
Den jag har tittat på är Deepcool Castle 240 RGB. Finns det nått bättre allternativ? råd uppskattas.

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem

@Ziggy_: Hejsan, några frågor först!

Vilken processor ska du ha? Ska du överklocka? Hur mycket kylkapacitet behöver du?

Själv tycker jag att det är waste att köpa en 240 radiator när du uppenbart har plats för större(i LianLi-lådan): 280, 360. Lådan i sig är ganska varm (inte så bra ventilation) så en mer effektiv kylarlösning på CPUn hade hjälp mycket tror jag. Mer radiator-yta = mindre ljud brukar jag tänka.

Sen kan man alltid byta ut fläktarna på en AIO utan problem. Kan vara bra att tänka på.

För inspiration och datorporr= https://www.youtube.com/watch?v=o6ztqNaSGDI

Visa signatur

Fractal R6 Blackout  2x ASUS RTX 2080ti Dual OC
ASUS ROG XI Formula  gskill Trident Z RGB 4000mhz 32gb
i9-9900k @ 5 ghz  ASUS ROG PG279Q 165hz
Custom loop vattenkylning  Seasonic Prime 1300w Plat

Permalänk
Medlem
Skrivet av terasque:

@Ziggy_: Hejsan, några frågor först!

Vilken processor ska du ha? Ska du överklocka? Hur mycket kylkapacitet behöver du?

Själv tycker jag att det är waste att köpa en 240 radiator när du uppenbart har plats för större(i LianLi-lådan): 280, 360. Lådan i sig är ganska varm (inte så bra ventilation) så en mer effektiv kylarlösning på CPUn hade hjälp mycket tror jag. Mer radiator-yta = mindre ljud brukar jag tänka.

Sen kan man alltid byta ut fläktarna på en AIO utan problem. Kan vara bra att tänka på.

För inspiration och datorporr= https://www.youtube.com/watch?v=o6ztqNaSGDI

Kunde tusan inte ha sagt det bättre själv.
Köp största möjliga radiator då pengaskillnaden mellan 240 och uppåt ändå är så liten.
Annars blir det lite som att köpa Fiat 500 när man behöver och har plats för Ford Mondeo.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

@terasque: hej jo det är nog en i9 9900k jag ska införskaffa. jag har fastnat lite mer för detta chassi sedan jag fick syn på det igår http://www.lian-li.com/pc-o11-dynamic/ , men jag undrar vilket moderkort som passar, det står inget på prisjakt, men på cdon står det e-atx , atx ,micro atx så jag antar att vanligt atx funkar,

hur går det till med fläktar osv som har rgb, hur kontrollerar man färgen och hastigheten?

det står samt att den har platts för 3x 120 fläktar i topp sidan, antar att en radiator på 360 funkar då.

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziggy_:

@terasque: hej jo det är nog en i9 9900k jag ska införskaffa. jag har fastnat lite mer för detta chassi sedan jag fick syn på det igår http://www.lian-li.com/pc-o11-dynamic/ , men jag undrar vilket moderkort som passar, det står inget på prisjakt, men på cdon står det e-atx , atx ,micro atx så jag antar att vanligt atx funkar,

hur går det till med fläktar osv som har rgb, hur kontrollerar man färgen och hastigheten?

det står samt att den har platts för 3x 120 fläktar i topp sidan, antar att en radiator på 360 funkar då.

Lian Li gör ju entusiast-lådor, så det går säkert att leta upp mer exakt vilka radiatorstorlekar som får plats. Skulle bli mkt förvånad om inte en 360 rad får plats.

Själv sysslar jag inte så mycket med rgb-fläktar, så jag har inte jättemycket koll på sånt, men jag vet att många moderna moderkort har rgb-kontroller om inte annat kanske chassit har en? Kolla reviews på youtube vet att GGF Events har gjort en och kanske Gamers Nexus. Var själv nära en Lian Li One, men det blev för mycket rgb för mig men jag gillar deras niche.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal R6 Blackout  2x ASUS RTX 2080ti Dual OC
ASUS ROG XI Formula  gskill Trident Z RGB 4000mhz 32gb
i9-9900k @ 5 ghz  ASUS ROG PG279Q 165hz
Custom loop vattenkylning  Seasonic Prime 1300w Plat