Hårdvara för att spela in stream i bra kvalitet?

Permalänk
Medlem

Hårdvara för att spela in stream i bra kvalitet?

Disclaimer: Detta handlar inte om att spela in filmer eller TV-serier via streams, utan främst livesändningar och streams från gamers och liknande. Piratkopiering är inte mitt ändamål.

Jag har en Lenovo Legion Y520 med en Intel i7 7700HQ @ 2,8GHz och ett GeForce GTX 1050Ti 4GB, och denna maskin räcker inte till när jag försöker spela in streams och livesändningar från nätet. Jag använder Bandicam och har försökt med bitrate så lågt som 3000kbps i 1920x1080, men inspelningen blir ändå inte mjuk och jämn (för att inte tala om att bilden blir ganska kass i så låg bitrate).

Och därför funderar jag på att köpa någon slags hårdvara som avlastar eller ersätter processor/grafikkort vid inspelning.

Vad behöver jag för hårdvara? Räcker det med något man pluggar in i USB-uttaget bara? Prisjakt-länkar uppskattas.

Visa signatur

MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 3700X + Noctua NH-U12S | Gigabyte RTX 2080 Windforce OC | 32GB HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Screencapture på video är en horribel ide. Använd youtube-dl, streamlink eller liknande för att spara ner källmaterialet direkt istället för att slösa prestanda, energi och kvalitet/lagringsutrymme på att avkoda, ev. skala och koda igen.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Testa OBS x64 och använd NVENC eller X264 och testa om det skulle fungera.
NVENC är väldigt lätt att driva, fast brukar inte bli fantastisk kvalitet.

Eller, gör som Lemon rekommenderar.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Screencapture på video är en horribel ide. Använd youtube-dl, streamlink eller liknande för att spara ner källmaterialet direkt istället för att slösa prestanda, energi och kvalitet/lagringsutrymme på att avkoda, ev. skala och koda igen.

Problemet är ju att när det är t.ex en livesändning så finns det inget källmaterial att spara, då finns bara inspelning som alternativ.

Visa signatur

MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 3700X + Noctua NH-U12S | Gigabyte RTX 2080 Windforce OC | 32GB HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

Problemet är ju att när det är t.ex en livesändning så finns det inget källmaterial att spara, då finns bara inspelning som alternativ.

Om källmaterialet inte finns, vad tror du då det är spelaren laddar ner, avkodar och visar?

Här har du exempel för csgo-majorn som går just nu för både streamlink och youtube-dl:

streamlink twitch.tv/faceittv best -o out.mp4 youtube-dl twitch.tv/faceittv

EDIT: För att ge en uppfattning om hur lite prestanda det krävs för detta drog jag fram en netbook med en brutalt långsam Atom N270. Den klarar uppgiften med lätthet eftersom allt den behöver göra är att ladda ner och konkatenera delklippen utan att koda om något. Samma dator är inte ens nära att faktiskt kunna spela upp samma videoström, högsta kvalitet den fixar att spela upp 720p30 för den här strömmen, men att spara ner 1080p60 får knappt processorn att svettas.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Om källmaterialet inte finns, vad tror du då det är spelaren laddar ner, avkodar och visar?

Här har du exempel för csgo-majorn som går just nu för både streamlink och youtube-dl:

streamlink twitch.tv/faceittv best -o out.mp4 youtube-dl twitch.tv/faceittv

EDIT: För att ge en uppfattning om hur lite prestanda det krävs för detta drog jag fram en netbook med en brutalt långsam Atom N270. Den klarar uppgiften med lätthet eftersom allt den behöver göra är att ladda ner och konkatenera delklippen utan att koda om något. Samma dator är inte ens nära att faktiskt kunna spela upp samma videoström, högsta kvalitet den fixar att spela upp 720p30 för den här strömmen, men att spara ner 1080p60 får knappt processorn att svettas.

Jag förstår hur du menar, men jag vill ändå ha hårdvara för att kunna spela in streams på skrivbordet.

Visa signatur

MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 3700X + Noctua NH-U12S | Gigabyte RTX 2080 Windforce OC | 32GB HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Jag kollade in denna, men förstår inte riktigt om det bara går att spela in från en annan källa än datorn eller går det spela in en stream på skrivbordet på samma sätt med den också?

https://www.komplett.se/product/890539/gaming/streaming/video...

Visa signatur

MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 3700X + Noctua NH-U12S | Gigabyte RTX 2080 Windforce OC | 32GB HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

Jag kollade in denna, men förstår inte riktigt om det bara går att spela in från en annan källa än datorn eller går det spela in en stream på skrivbordet på samma sätt med den också?

https://www.komplett.se/product/890539/gaming/streaming/video...

Den används om du vill ha en andra dator specifikt för streaming..

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------