Bästa hörlurar för rock och metal

Permalänk
Medlem

Bästa hörlurar för rock och metal

Tjena!

Idag köpte jag mig ett par Marshall Major III men blev verkligen inte nöjd. Ljudet var sämre än både mina Sennheiser in-ear och mina Plantronics 800HD (trådlöst gamingheadset). Försökte fixa lite med EQ i telefonen men det gick inte att rädda. Snart i helgen kommer jag returnera dem och köpa ett par nya, men frågan är bara: vilka?

Jag lyssnar i princip bara på AC/DC, Guns n' Roses och annan rock. Tydligen ska Marshall vara bra på den typen, men så var det inte med Major III. Hur är det med Marshall Monitor och Marshall Mid? Monitor har around ear, vilket jag föredrar men det kan vara så att Mid har bättre ljud. Vilka bör man köpa?

En annan sak jag vill tillägga är att jag spelade musiken från min telefon, en OnePlus 6. Vet någon om det kan vara problemet? Kanske är det min telefon som "inte skickar tillräckligt bra musik" till lurarna?

Tacksam för alla svar.

// Eophex

Permalänk
Medlem

Vilka krav har du på hörlurarna? Öppna/slutna? Portabla eller ska dom användas hemmavid? Vad ska driva dom? Måste dom vara lättdrivna eller har du hörlursförstärkare?

Permalänk
Medlem

@REWplayFF:

De ska vara portabla, slutna och som drivs av mobiltelefon/laptop. Sen är ljudkvalitén prio ett. Dessutom ska de helst vara around ear och inte on-ear, men om ljudkvalitén är mycket bättre i ett par on-ear väljer jag dem.

Hur tycker ni med bluetooth, är det värt det? Jag kan tänka mig att det är bra just i mitt fall då min telefon inte har ett särskilt bra 3,5 mm jack. Förresten, ett BT headset låter väl som det ska oberoende av sändarens ljudkvalitet? Ett trådat par låter väl olika bra på olika telefoner samtidigt som ett BT par låter lika på alla?

Permalänk
Medlem

Audio Technica M40X kanske? Har inte testat dom personligen men dom ska leverera ett mer naturligt/platt/ofärgat ljud än M50X. M50X är inga lurar jag personligen är imponerad av, men dom är populära. Inget för hårdrock enligt mig. Gillar själv hårdrock.
Testa hörlurarna innan om dom lockar ditt intresse, har du lite större öron kan det nog bli obekvämt, ganska små för att vara around-ear. Utgår från att M40X och M50X är precis lika stora/små...
Med M50X får man med tre kablar varav en kortis. Tror inte du får med den korta med M40X. Finns säkert bättre alternativ där ute. Hoppas någon annan tar vid...

Lycka till i hörlursdjungeln

Permalänk
Medlem

@REWplayFF: Vad tycker du om Marshall? Är det bara en myt att de är bäst när det gäller rock?

Permalänk
Medlem
Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Eophex:

Förresten, ett BT headset låter väl som det ska oberoende av sändarens ljudkvalitet? Ett trådat par låter väl olika bra på olika telefoner samtidigt som ett BT par låter lika på alla?

Kör du trådlöst är överföringen mycket riktigt digital och både D/A-omvandling och förstärkning görs av lurarna, men det finns lite olika standarder. Är inte så insatt på området, men aptX och LDAC är termer som förekommer.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av fiskebulle:

Varför Porta Pro?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eophex:

@REWplayFF: Vad tycker du om Marshall? Är det bara en myt att de är bäst när det gäller rock?

Aldrig testat Marshall-lurar. Har bara ett 15-tal olika lurar jag testat på. Från några Superlux upp till HE-400i sträcker sig spannet. Jag är ingen audiofil på något vis men jag har två öron. Två öron som föredrar ett naturligt och ofärgat ljud. Men visst är det lite skoj att lyssna på några mer lattjo lurar ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Tackar för tipsen, men Koss Porta Pro kan vi stryka direkt. Jag kan tänka mig att betala mycket mer än 299 kr. Min budget är upp till 1500 kr, men om något kostar precis så mycket eller mer ska det verkligen vara något grymt för rock!

Permalänk
Medlem

@Alling: Tycker de är riktigt välljudande, speciellt för priset, speciellt för rock.

Permalänk
Medlem

De mesta i butikerna är skit. Butikerna tar inte in det som låter bra utan det som de har bra marginaler på. Problemet är dock att man måste upp lite i pris, det är nästan omöjligt och hitta något med din budget där man inte kompromissat. Ett par begagnade Sennheisers kanske vore något men då får du nog ändå driva hörlurarna med någon separat stärkare (mobilerna orkar inte!).

Skulle rekommendera dessa om du kunde spara lite till:
http://mitchellandjohnson.com/gl2-stereo-headphones/
Köps t.ex. via Amazon UK https://www.amazon.co.uk/dp/B01LZ5BKWH/ref=twister_B01N0QWAVX...

Orginalkabeln är extremt fragil (singel core) och går sönder, men den är lätt att byta ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eophex:

@REWplayFF: Vad tycker du om Marshall? Är det bara en myt att de är bäst när det gäller rock?

Nu får man kanske en drös med fanboys efter sig men i min mening är Marshalls lurar rent skräp, bara testat Monitor som är "Over ear" både BT varianten och med sladd och de låter uselt rent ut sagt, sitter ännu sämre och har inget överhuvud taget med marshalls stärkare att göra mer än loggan och lite trim. Zound ligger bakom modellerna alltså samma firma som gör Urbanears.

Skulle kolla på V-moda, bastunga, sjukt hög byggkvalitet, finns lite olika varianter men provlyssna någon stans om det verkar vara något för dig. Ligger kring 2k nya men har sett dem passa din budget under reor.

Om det inte är viktigt med just slutna over-ears skulle jag ändå rekommendera att du provlyssnar ett par, ljudet du får matchar en hel del BT lurar som kostar flertalet ggr mera, om inte annat skulle det kunna vara ett alternativ då man ej har plats att ta med sig ett par fullsize.

Permalänk
Medlem

Det måste vara ett par som kan användas med mobiltelefon, vilket innebär att alla lurar som kräver mer än vad en telefon kan driva är strukna. Lösningen, tror jag, är att skaffa ett par med BT eftersom de driver "sig själva".

Däremot hade det varit bra om man kan koppla in dem i en gitarr-förstärkare så man slipper störa resten av familjen när man spelar.

Permalänk
Medlem

Älskar mina HD558 för rock och metal, men dom är både öppna och säljs inte längre. Har inte testat Sennheisers nya linje men HD569 kanske kan vara något att kolla på iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eophex:

Det måste vara ett par som kan användas med mobiltelefon, vilket innebär att alla lurar som kräver mer än vad en telefon kan driva är strukna. Lösningen, tror jag, är att skaffa ett par med BT eftersom de driver "sig själva".

Däremot hade det varit bra om man kan koppla in dem i en gitarr-förstärkare så man slipper störa resten av familjen när man spelar.

https://www.djservice.se/artikel/sennheiser-hd-25

Jag kör med dessa. 70 Ohm och det drivs bra med mobilens inbyggda dac (s8+). Lyssnar mest på metal och elektronisk musik där jag tycker de gör sig väldigt bra. De har rätt hög dämpning och så de är lite mer basiga (något jag gillar då man hör pukorna/kicken på trummorna mer samt basgången från basen, i just metal). Mellanregistret är schysst, då band med kompgitarr hörs bra. Man kan köpa andra "muffar" till dem, så blir ljudet mer neutralt och släpper in bakgrundsljud om man föredrar det. Detta är mina åsikter om lurarna och jag är väldigt nöjd med dem. Haft de i 3 år.

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Medlem

@frizzy10: Jag tror S8+ har bättre ljudkvalitet än min OnePlus 6. Därför kan jag nästan säga att Bluetooth ska vara ett krav. Helst ska då lurarna ha både BT och möjligheten att koppla in sladd så man kan lyssna via 3,5 mm eller 6,3 mm.

Permalänk
Medlem

Jag gillar mina Sennheiser Momentum 2 Wireless. De är ganska bastunga från lådan men blev riktigt trevliga när de vart inspelade och efter lite mixandes i EQ. Inte så farligt dyra heller. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2964478

Permalänk

https://audiobudget.com/product/TIMMKOO/C630 (ALWUP UPC630 modellen)
Dessa är helt fantastiska och slår de hörlurar jag äger, även lättdrivna så det låter bra från din mobil:
Sennheiser HD 280 Pro
Takstar 82 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av FunkeXMix:

https://audiobudget.com/product/TIMMKOO/C630 (ALWUP UPC630 modellen)
Dessa är helt fantastiska och slår de hörlurar jag äger, även lättdrivna så det låter bra från din mobil:
Sennheiser HD 280 Pro
Takstar 82 Pro

Har du inget bättre för dig än att väcka gamla trådar med dina copy-pastade inlägg?

Skickades från m.sweclockers.com