Permalänk
Medlem

Hur fungerar cashback?

Ser massor om cashback nu på olika butiker genom reklam men hur fungerar det i praktiken?

Om jag köper en disk för 1000kr får jag då tillbaka 500kr om butiken erbjuder 500kr cashback?

För mig låter det mest som ett trick av butikerna som inte fungerar i verkligheten eller har jag fel?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett Asus Prime Z370-A moderkort i Juli med cashback €40.
Anmälde allt och så, och fick detta svar:
Thank you for participating in this Promotion. We have already approved your claim.
You will receive the money cashback via money transfer, usually ASUS proceeds within a time period up to 90 days after the release of your application.

Detta var den 31/7 och inga pengar ännu, de har ju 5 veckor kvar så få se om det dyker upp några pengar.

Visa signatur

MoBo: Asus Maximus XI Hero
CPU: Intel Core i9 9900K @ 5.1GHz + Asus Ryujin 360
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB @ 3600MHz
GPU: PowerColor RX 7800 XT Red Devil Ltd Edition | Monitor: Acer X38S
Chassi: Phanteks Evolv X + 3st Noctua NF-A14 iPPC | PSU: Corsair AX1200i

Permalänk
Medlem

Det är ju inte butikerna som erbjuder cashback, det är tillverkarna, dvs Asus, Microsoft, osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Det är ju inte butikerna som erbjuder cashback, det är tillverkarna, dvs Asus, Microsoft, osv.

Så om jag köper en disk för 1000kr där en tillverkare har 500kr i cashback så får jag alltså 500kr tillbaka efter köpet? varför inte direkt sälja disken för 500kr måste ju va enklare?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Du köper produkten för utsatt pris och skickar sedan in den informationen som tillverkaren kräver (kvitto, bankkonto osv) och om du uppfyller kraven för cashback så trillar det in pengar på kontot efter fantastiskt lång tid.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Avstängd

Det funkar men du får pengar av tillverkaren inte återförsäljaren.
Jag köpte en cpu från Intel för några år sedan och då fick jag cashback av Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Så om jag köper en disk för 1000kr där en tillverkare har 500kr i cashback så får jag alltså 500kr tillbaka efter köpet? varför inte direkt sälja disken för 500kr måste ju va enklare?

det är väll så att du förser tillverkaren med information.

Permalänk
Medlem

Inte alla som orkar skicka in uppgifterna när de väl har köpt produkten. Säg att 50% som köper den för 1000:- orkar skicka in uppgifterna för att få tillbaka 500:- så har de tjänat 500:- på resterande personer. Hade de istället sänkt priset till 500:- så hade de förlorat enkla pengar.

Skrivet av crew seven:

Så om jag köper en disk för 1000kr där en tillverkare har 500kr i cashback så får jag alltså 500kr tillbaka efter köpet? varför inte direkt sälja disken för 500kr måste ju va enklare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Så om jag köper en disk för 1000kr där en tillverkare har 500kr i cashback så får jag alltså 500kr tillbaka efter köpet? varför inte direkt sälja disken för 500kr måste ju va enklare?

Min tanke är att det är tvådelat.
Dels är cashbacks enklare för butikerna att hantera då erbjudandet sköts av tillverkaren. Att sänka pris över disk hade krävt att butiken naggat på sin omedelbara förtjänst, behövt redovisa försäljningen till tillverkaren som i efterhand ger butiken ersättning. Krångligt.

Sedan kan man se det mer krasst som en sorts rabatt på villkor att kunden hoppar genom en del pappersarbete, som oftast inte tar mer än någon enstaka minut för visso. Där vissa mindre tekniskt orienterade eller slapphänta kunder inte kan eller bryr sig om att ansöka om rådande cashback. Möjligtvis kan cashback-erbjudanden vidare motiveras genom att få kunder att registrera sina produkter hos tillverkaren som i sin tur också kan få ett större reklamutskicksunderlag.

Permalänk
Medlem

Funkade när jag köpte ett grafikkort från elgiganten
Cashback från MSI typ 320kr eller liknande, tog dock typ 3 månader att få... Först var man tvungen att vänta en månad från det man köpt kortet tills man kunde skicka in informationen till MSI

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Så om jag köper en disk för 1000kr där en tillverkare har 500kr i cashback så får jag alltså 500kr tillbaka efter köpet? varför inte direkt sälja disken för 500kr måste ju va enklare?

Skrivet av Mr.Borka:

Min tanke är att det är tvådelat.
Dels är cashbacks enklare för butikerna att hantera då erbjudandet sköts av tillverkaren. Att sänka pris över disk hade krävt att butiken naggat på sin omedelbara förtjänst, behövt redovisa försäljningen till tillverkaren som i efterhand ger butiken ersättning. Krångligt.

Sedan kan man se det mer krasst som en sorts rabatt på villkor att kunden hoppar genom en del pappersarbete, som oftast inte tar mer än någon enstaka minut för visso. Där vissa mindre tekniskt orienterade eller slapphänta kunder inte kan eller bryr sig om att ansöka om rådande cashback. Möjligtvis kan cashback-erbjudanden vidare motiveras genom att få kunder att registrera sina produkter hos tillverkaren som i sin tur också kan få ett större reklamutskicksunderlag.

@crew sewen Ja, du får 500 kr tillbaka efter köpet. Ja, för oss kunder är det knepigare. För återförsäljaren är det enklare. Återförsäljaren får fullt betalt för varan och slipper som Mr.Borka skriver det administrativa arbetet med att kräva in pengarna från tillverkaren.

Motprestationen som köparen måste genomföra innebär att lämna ut uppgifter om sig själv. Exempelvis vilken återköpare man handlade av, hur mycket totalsumman var, var man bor och liknande. Det ger tillverkaren en möjlighet att samla in statistik om sina kunder. Därtill är det förmodligen så som Mr.Borka också skriver att många nog av olika anledningar inte tar del av rabatten. Cashbackkampanjer brukar ha regler om att ansökan måste ske tidigast inom ett visst datum och senast ett annat. Du ska också registrera dig på tillverkarens hemsida, kanske fota och ladda upp en bild av produkten, knacka in IBAN-nummer till ditt bankkonto och så vidare. Det kan alltså vara en process som består av relativt många relativt enkla steg men som tillsammans gör det så "jobbigt" att många missar chansen.

Sen kan man fundera på hur mycket administrationen att gå igenom alla ansökningar och skicka ut pengar kostar. Är det verkligen värt det i slutändan?

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av UniMatrixZ:

Jag köpte ett Asus Prime Z370-A moderkort i Juli med cashback €40.
Anmälde allt och så, och fick detta svar:
Thank you for participating in this Promotion. We have already approved your claim.
You will receive the money cashback via money transfer, usually ASUS proceeds within a time period up to 90 days after the release of your application.

Detta var den 31/7 och inga pengar ännu, de har ju 5 veckor kvar så få se om det dyker upp några pengar.

Precis samma för mig (fast €50 för ett Asus ROG Strix Z370-I Gaming). Räknar väl ändå att pengarna ska komma men var verkligen inte så smidigt. Dels ett formulär med serienummer osv, skulle bifoga bevis på köp (rimligt!), men blev inte godkänd av asus efter att ha skickat in screenshots på alla pdfer man vanligen får från dustin ifrån köpet, och kundtjänst för asus Sverige ville inte alls hjälpa till utan hänvisade till mailsupport, och man hade inte såå många dagar på sig för kompletteringen. Slutade med att dustins kundsupport visste att det krävdes att de skickade mig en ytterligare pdf spm jag skulle skicka vidare så jag hann innan deadline, men inte med allt för stor marginal.

Dvs schysst rabatt men åtminstone i mitt fall många månaders väntetid på att pengarna (sannolikt) kommer och lite onödigt mycket admin för något sånt här.

Visa signatur

c64, u1541-8Gb SD, Tac-2, AR6.0

Permalänk
Medlem

@pback: Usch det lät jobbigt, gick relativt smidigt för mig.
Vi får väl se om vi får några pengar.

Visa signatur

MoBo: Asus Maximus XI Hero
CPU: Intel Core i9 9900K @ 5.1GHz + Asus Ryujin 360
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB @ 3600MHz
GPU: PowerColor RX 7800 XT Red Devil Ltd Edition | Monitor: Acer X38S
Chassi: Phanteks Evolv X + 3st Noctua NF-A14 iPPC | PSU: Corsair AX1200i

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Du köper produkten för utsatt pris och skickar sedan in den informationen som tillverkaren kräver (kvitto, bankkonto osv) och om du uppfyller kraven för cashback så trillar det in pengar på kontot efter fantastiskt lång tid.

Det förekommer även att tillverkaren/importören skickar ut ett förbetalt Visa eller liknande istället för att betala in på konto.

Permalänk
Medlem

Mailade ASUS idag då det fortfarande inte dykt upp några pengar efter 86 dagar.
Skrev att nu är det bara 4 dagar kvar tills det gått 90 dagar.
Riktigt dåligt att de inte kan betala ut pengarna, känns ju som att de hoppas att folk ska glömma bort.
Återkommer med info när jag får svar från ASUS.

Visa signatur

MoBo: Asus Maximus XI Hero
CPU: Intel Core i9 9900K @ 5.1GHz + Asus Ryujin 360
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB @ 3600MHz
GPU: PowerColor RX 7800 XT Red Devil Ltd Edition | Monitor: Acer X38S
Chassi: Phanteks Evolv X + 3st Noctua NF-A14 iPPC | PSU: Corsair AX1200i

Permalänk
Medlem
Skrivet av UniMatrixZ:

Mailade ASUS idag då det fortfarande inte dykt upp några pengar efter 86 dagar.
Skrev att nu är det bara 4 dagar kvar tills det gått 90 dagar.
Riktigt dåligt att de inte kan betala ut pengarna, känns ju som att de hoppas att folk ska glömma bort.
Återkommer med info när jag får svar från ASUS.

Tror inte jag heller fått några pengar ännu. Ska bli spännande.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Fick svar av ASUS idag:

Hello
thank you for your email.
Your claim has been approved. Unfortunately, due to the high level of participation, there are some delays in the process. We will, however, make every effort to ensure that you receive your cashback as soon as possible.
Please note that the payment will be executed by the agency ninepoint consulting GmbH.
We ask for your patience.
Kind regards | Mit freundlichen Grüßen | Cordialement
Your ASUS Promotion-Team!

Så bara att vänta få se om det dyker upp några cash.

Visa signatur

MoBo: Asus Maximus XI Hero
CPU: Intel Core i9 9900K @ 5.1GHz + Asus Ryujin 360
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB @ 3600MHz
GPU: PowerColor RX 7800 XT Red Devil Ltd Edition | Monitor: Acer X38S
Chassi: Phanteks Evolv X + 3st Noctua NF-A14 iPPC | PSU: Corsair AX1200i

Permalänk
Medlem

Köpte nåt kort för några år sen från asus på en cashback-kampanj. Sidan man skulle registrera på var otroligt buggig och ASUS lovade att hantera ärendet vid mail men lyckades varje gång komma med nån ny ursäkt och tillslut lade jag ner försöken att få tillbaka några pengar.. Oerhört bökigt är min erfarenhet.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Samma med Sony, otroligt buggig sida. Erbjudandena stämde inte ens det återförsäljarna hade skrivit. Minns inte hur det slutade men har för mig jag makulerade köpet. Bättre vänta på riktiga rabatter hos återförsäljarna.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av pback:

Precis samma för mig (fast €50 för ett Asus ROG Strix Z370-I Gaming). Räknar väl ändå att pengarna ska komma men var verkligen inte så smidigt. Dels ett formulär med serienummer osv, skulle bifoga bevis på köp (rimligt!), men blev inte godkänd av asus efter att ha skickat in screenshots på alla pdfer man vanligen får från dustin ifrån köpet, och kundtjänst för asus Sverige ville inte alls hjälpa till utan hänvisade till mailsupport, och man hade inte såå många dagar på sig för kompletteringen. Slutade med att dustins kundsupport visste att det krävdes att de skickade mig en ytterligare pdf spm jag skulle skicka vidare så jag hann innan deadline, men inte med allt för stor marginal.

Dvs schysst rabatt men åtminstone i mitt fall många månaders väntetid på att pengarna (sannolikt) kommer och lite onödigt mycket admin för något sånt här.

Kan lägga till lite så här som eftersläntare att även jag haft problem med att dokumenten från Dustin inte duger vid sånna här kampanjer. I mitt fall gällde det köp av en skrivare från OKI där man skulle få en toner om man skickade in bevis på inköp.

Jag tror problemet var att Dustin inte specificerar på sina PDF:er att varan faktiskt är betald och det var ett av kraven i OKI:s fall. Även jag kontaktade Dustin och fick två ett extra dokument ur deras faktureringssystem samt en skärmdump ur deras betalningssystem (DIBS) med bevis på betalningen.

Kan vara bra för nån annan att veta kanske, att man eventuellt måste krångla lite extra om man köpt något från Dustin.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Var beredd på att fylla i en jävla massa info om din produkt, du kan behöva originalförpackningen också!

Permalänk
Medlem

Uppdatering:

Fortfarande inga pengar från ASUS.
Luktar bluffkampanj detta, känns som att de räknar med att kunderna helt enkelt glömmer bort.

Fortsätter maila dem, rätt ska vara rätt!

Visa signatur

MoBo: Asus Maximus XI Hero
CPU: Intel Core i9 9900K @ 5.1GHz + Asus Ryujin 360
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB @ 3600MHz
GPU: PowerColor RX 7800 XT Red Devil Ltd Edition | Monitor: Acer X38S
Chassi: Phanteks Evolv X + 3st Noctua NF-A14 iPPC | PSU: Corsair AX1200i

Permalänk
Lego Master

Mest en intresserad fråga, hur funkar återköp under reklamationsrätten om man fått cashback på produkten?

Dvs, jag köper en vara för 1000kr. 300kr får jag tillbaka i cashback från tillverkaren, men detta är inte ÅF omgående medveten om. 2 år senare går varan sönder på ett sådant sätt att det är ett uppenbart tillverkningsfel, och jag blir lovad en ny vara, men den har utgått. Istället för en liknande väljer jag återköp. Får jag 1000kr eller 700kr tillbaka av ÅF? Vems ansvar är det att hålla rätt på om jag fått cashback av tillverkaren och se till att jag bara får tillbaka 700kr, när det på kvittot står 1000kr och ingenting om ifall min cashback blev godkänd eller inte?
Om jag får tillbaka 1000kr har jag ju faktiskt tjänat 300kr genom att köpa en kass vara (om vi bortser från tid, transportkostnader osv, blabla).

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Fick 500 cashback från Microsoft på en laptop, trots att Webhallen hade fel produktnummer på deras sida.
Gick rätt snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Mest en intresserad fråga, hur funkar återköp under reklamationsrätten om man fått cashback på produkten?

Dvs, jag köper en vara för 1000kr. 300kr får jag tillbaka i cashback från tillverkaren, men detta är inte ÅF omgående medveten om. 2 år senare går varan sönder på ett sådant sätt att det är ett uppenbart tillverkningsfel, och jag blir lovad en ny vara, men den har utgått. Istället för en liknande väljer jag återköp. Får jag 1000kr eller 700kr tillbaka av ÅF? Vems ansvar är det att hålla rätt på om jag fått cashback av tillverkaren och se till att jag bara får tillbaka 700kr, när det på kvittot står 1000kr och ingenting om ifall min cashback blev godkänd eller inte?
Om jag får tillbaka 1000kr har jag ju faktiskt tjänat 300kr genom att köpa en kass vara (om vi bortser från tid, transportkostnader osv, blabla).

Eftersom det är tillverkaren som ger rabatten vid cashback gissar jag att du får en vara värd 1000:- från ÅF eftersom det är vad de är skyldiga dig. Visst har du tjänat 300:- men om varan inte hade gått sönder hade du också "tjänat" 300:- (eller snarare sparat) och för enkelhetens skull tror jag inte att tillverkaren skulle bry sig. För deras del har de ju "förlorat" 300:- hur eller hur.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem

Uppdatering:

Fick faktiskt mina €40 den 22/11
Skickade ett mail den 20/11 där jag lackade ur totalt och efter det så kom pengarna hahaha

Visa signatur

MoBo: Asus Maximus XI Hero
CPU: Intel Core i9 9900K @ 5.1GHz + Asus Ryujin 360
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB @ 3600MHz
GPU: PowerColor RX 7800 XT Red Devil Ltd Edition | Monitor: Acer X38S
Chassi: Phanteks Evolv X + 3st Noctua NF-A14 iPPC | PSU: Corsair AX1200i

Permalänk
Medlem

Fungerat när jag använt mig av Cashback från Canon. Tror jag fick tillbaka 3500 kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av UniMatrixZ:

Uppdatering:

Fick faktiskt mina €40 den 22/11
Skickade ett mail den 20/11 där jag lackade ur totalt och efter det så kom pengarna hahaha

Nice!
På mitt konto har det ännu inte rullat in någonting, börjar ju bli löjligt länge nu sedan kampanjen. Är rätt osugen på att hoppa på fler cashback-kampanjer från asus iaf. Såg kartongen till moderkortet igår och kom och tänka på att jag ännu inte fått pengar, så jag skickade ett mail. Får se om det resulterar i något, annars får jag väl börja tjata..

Visa signatur

c64, u1541-8Gb SD, Tac-2, AR6.0