Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015

Hur fungerar cashback?

Ser massor om cashback nu på olika butiker genom reklam men hur fungerar det i praktiken?

Om jag köper en disk för 1000kr får jag då tillbaka 500kr om butiken erbjuder 500kr cashback?

För mig låter det mest som ett trick av butikerna som inte fungerar i verkligheten eller har jag fel?

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malung
Registrerad
Maj 2005

Jag köpte ett Asus Prime Z370-A moderkort i Juli med cashback €40.
Anmälde allt och så, och fick detta svar:
Thank you for participating in this Promotion. We have already approved your claim.
You will receive the money cashback via money transfer, usually ASUS proceeds within a time period up to 90 days after the release of your application.

Detta var den 31/7 och inga pengar ännu, de har ju 5 veckor kvar så få se om det dyker upp några pengar.

MoBo: Asus Prime Z370-A
CPU: Intel Core i5 8600K @ 4.9GHz + Noctua NH-D15
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 16GB @ 3600MHz
GPU: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Monitor: Acer XB271HU
Chassi: Corsair Obsidian 750D + 3st Noctua NF-A14 | PSU: Corsair AX860i

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011

Det är ju inte butikerna som erbjuder cashback, det är tillverkarna, dvs Asus, Microsoft, osv.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015
Skrivet av m4gnify:

Det är ju inte butikerna som erbjuder cashback, det är tillverkarna, dvs Asus, Microsoft, osv.

Så om jag köper en disk för 1000kr där en tillverkare har 500kr i cashback så får jag alltså 500kr tillbaka efter köpet? varför inte direkt sälja disken för 500kr måste ju va enklare?

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Feb 2010

Du köper produkten för utsatt pris och skickar sedan in den informationen som tillverkaren kräver (kvitto, bankkonto osv) och om du uppfyller kraven för cashback så trillar det in pengar på kontot efter fantastiskt lång tid.

Main: i7 8700k@stock -- 16GB@3066MHz -- KFA2 GTX1070Ti -- AW3418DW@120hz
S1: i5 3470 -- 16GB -- Windows Server 2016
S2: 2x E5620 -- 84GB -- Under konstruktion

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2018

Det funkar men du får pengar av tillverkaren inte återförsäljaren.
Jag köpte en cpu från Intel för några år sedan och då fick jag cashback av Intel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
*
Registrerad
Feb 2004
Skrivet av crew seven:

Så om jag köper en disk för 1000kr där en tillverkare har 500kr i cashback så får jag alltså 500kr tillbaka efter köpet? varför inte direkt sälja disken för 500kr måste ju va enklare?

det är väll så att du förser tillverkaren med information.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gubbängen
Registrerad
Feb 2011

Inte alla som orkar skicka in uppgifterna när de väl har köpt produkten. Säg att 50% som köper den för 1000:- orkar skicka in uppgifterna för att få tillbaka 500:- så har de tjänat 500:- på resterande personer. Hade de istället sänkt priset till 500:- så hade de förlorat enkla pengar.

Skrivet av crew seven:

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Alingsås
Registrerad
Maj 2007
Skrivet av crew seven:

Min tanke är att det är tvådelat.
Dels är cashbacks enklare för butikerna att hantera då erbjudandet sköts av tillverkaren. Att sänka pris över disk hade krävt att butiken naggat på sin omedelbara förtjänst, behövt redovisa försäljningen till tillverkaren som i efterhand ger butiken ersättning. Krångligt.

Sedan kan man se det mer krasst som en sorts rabatt på villkor att kunden hoppar genom en del pappersarbete, som oftast inte tar mer än någon enstaka minut för visso. Där vissa mindre tekniskt orienterade eller slapphänta kunder inte kan eller bryr sig om att ansöka om rådande cashback. Möjligtvis kan cashback-erbjudanden vidare motiveras genom att få kunder att registrera sina produkter hos tillverkaren som i sin tur också kan få ett större reklamutskicksunderlag.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Jan 2009

Funkade när jag köpte ett grafikkort från elgiganten
Cashback från MSI typ 320kr eller liknande, tog dock typ 3 månader att få... Först var man tvungen att vänta en månad från det man köpt kortet tills man kunde skicka in informationen till MSI

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Öland
Registrerad
Dec 2013
Skrivet av crew seven:

Skrivet av Mr.Borka:

Min tanke är att det är tvådelat.
Dels är cashbacks enklare för butikerna att hantera då erbjudandet sköts av tillverkaren. Att sänka pris över disk hade krävt att butiken naggat på sin omedelbara förtjänst, behövt redovisa försäljningen till tillverkaren som i efterhand ger butiken ersättning. Krångligt.

Sedan kan man se det mer krasst som en sorts rabatt på villkor att kunden hoppar genom en del pappersarbete, som oftast inte tar mer än någon enstaka minut för visso. Där vissa mindre tekniskt orienterade eller slapphänta kunder inte kan eller bryr sig om att ansöka om rådande cashback. Möjligtvis kan cashback-erbjudanden vidare motiveras genom att få kunder att registrera sina produkter hos tillverkaren som i sin tur också kan få ett större reklamutskicksunderlag.

@crew sewen Ja, du får 500 kr tillbaka efter köpet. Ja, för oss kunder är det knepigare. För återförsäljaren är det enklare. Återförsäljaren får fullt betalt för varan och slipper som Mr.Borka skriver det administrativa arbetet med att kräva in pengarna från tillverkaren.

Motprestationen som köparen måste genomföra innebär att lämna ut uppgifter om sig själv. Exempelvis vilken återköpare man handlade av, hur mycket totalsumman var, var man bor och liknande. Det ger tillverkaren en möjlighet att samla in statistik om sina kunder. Därtill är det förmodligen så som Mr.Borka också skriver att många nog av olika anledningar inte tar del av rabatten. Cashbackkampanjer brukar ha regler om att ansökan måste ske tidigast inom ett visst datum och senast ett annat. Du ska också registrera dig på tillverkarens hemsida, kanske fota och ladda upp en bild av produkten, knacka in IBAN-nummer till ditt bankkonto och så vidare. Det kan alltså vara en process som består av relativt många relativt enkla steg men som tillsammans gör det så "jobbigt" att många missar chansen.

Sen kan man fundera på hur mycket administrationen att gå igenom alla ansökningar och skicka ut pengar kostar. Är det verkligen värt det i slutändan?

# = Brädgård
FD Nano S|FD Effekt 400W|ASRock AB350 ITX/ac|AMD Ryzen 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400 Plus

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2016
Skrivet av UniMatrixZ:

Jag köpte ett Asus Prime Z370-A moderkort i Juli med cashback €40.
Anmälde allt och så, och fick detta svar:
Thank you for participating in this Promotion. We have already approved your claim.
You will receive the money cashback via money transfer, usually ASUS proceeds within a time period up to 90 days after the release of your application.

Detta var den 31/7 och inga pengar ännu, de har ju 5 veckor kvar så få se om det dyker upp några pengar.

Precis samma för mig (fast €50 för ett Asus ROG Strix Z370-I Gaming). Räknar väl ändå att pengarna ska komma men var verkligen inte så smidigt. Dels ett formulär med serienummer osv, skulle bifoga bevis på köp (rimligt!), men blev inte godkänd av asus efter att ha skickat in screenshots på alla pdfer man vanligen får från dustin ifrån köpet, och kundtjänst för asus Sverige ville inte alls hjälpa till utan hänvisade till mailsupport, och man hade inte såå många dagar på sig för kompletteringen. Slutade med att dustins kundsupport visste att det krävdes att de skickade mig en ytterligare pdf spm jag skulle skicka vidare så jag hann innan deadline, men inte med allt för stor marginal.

Dvs schysst rabatt men åtminstone i mitt fall många månaders väntetid på att pengarna (sannolikt) kommer och lite onödigt mycket admin för något sånt här.

c64, u1541-8Gb SD, Tac-2, AR6.0

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malung
Registrerad
Maj 2005

@pback: Usch det lät jobbigt, gick relativt smidigt för mig.
Vi får väl se om vi får några pengar.

MoBo: Asus Prime Z370-A
CPU: Intel Core i5 8600K @ 4.9GHz + Noctua NH-D15
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 16GB @ 3600MHz
GPU: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Monitor: Acer XB271HU
Chassi: Corsair Obsidian 750D + 3st Noctua NF-A14 | PSU: Corsair AX860i

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2004
Skrivet av macmann1:

Du köper produkten för utsatt pris och skickar sedan in den informationen som tillverkaren kräver (kvitto, bankkonto osv) och om du uppfyller kraven för cashback så trillar det in pengar på kontot efter fantastiskt lång tid.

Det förekommer även att tillverkaren/importören skickar ut ett förbetalt Visa eller liknande istället för att betala in på konto.