Permalänk
Medlem

Nybörjar Java på svenska?

Hejsan

Jag är helt ny på det här med programmering, men jag har intresset och skulle gärna lära mig att programmera i Java till att börja med.

Men jag undrar om det finns någon bra app eller några Youtube lektioner på svenska? jag har provat några olika "lära sig programmera" appar och dom tycker jag är bra! men jag skulle gärna vilja ha något likande på svenska. Finns det? eller har ni andra tips?

Tack påförhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av jri87:

Hejsan

Jag är helt ny på det här med programmering, men jag har intresset och skulle gärna lära mig att programmera i Java till att börja med.

Men jag undrar om det finns någon bra app eller några Youtube lektioner på svenska? jag har provat några olika "lära sig programmera" appar och dom tycker jag är bra! men jag skulle gärna vilja ha något likande på svenska. Finns det? eller har ni andra tips?

Tack påförhand

Hej,

vad kul att du vill lära dig programmera! Om du känner att engelskan begränsar dig skulle jag fokusera på att lära mig det bra parallellt med programmeringen. Att programmera är ett alldeles utmärkt sätt att lära sig ett språk utöver det rent tekniska. Jag kommer ihåg när jag själv började med en C64 som 8-10 åring. Jag kunde inte ett ord engelska men bara inom ett år eller två så kunde jag läsa engelska flytande.

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Hej

Lättaste sättet att börja är att göra någon form av webbaserad skola. Dessa är oftast på engelska, men är detta ett problem? Att läsa information på engelska är mer eller mindre nödvändigt framöver ändå om du ska programmera. Instruktionerna och programmeringen är i regel väldigt enkla. Man börjar med att lära sig två saker, dels kommandon som är de "verktyg" man har för att utföra de problem man vill lösa. Den andra är syntax, vilket innebär vilka regler de specifika programspråket har för den ska förstå dig. Detta måste vara exakt rätt för missförstånd inte ska ske. Kan vara till exempel att man alltid avslutar en programrad med ett : tecken (påhittat exempel). Det är framförallt syntax som skiljer olika programspråk åt. Grundfunktionerna är i stort sett desamma, men skrivs lite olika och kan ibland ha ett annat namn.

Att programmera är kort och gott att ge tydliga instruktioner vad du vill datorn ska göra i olika situationer. Till exempel sortera en lista med namn... vad vill du att datorn ska göra... jo, titta på första bokstaven och se vilket plats i alfabetet bokstaven ha, och sedan jämföra detta med andra namn i listan. Det är att programmera och en klassiskt grunduppgift.

Exempel på skola jag känner till är https://www.codecademy.com/ där finns en mängd programspråk att välja på att gå kurs i. Sen vad du sen ska göra med dina kunskaper det måste man komma på själv.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

@nidnus:

Tack för svaret!
Engelskan är egentligen inget större problem, förstår engelska ganska bra men när det blir komplicerat och jag inte riktigt förstår hur "undervisaren" vill ha det så hade det varit skönt att kunna läsa förklaringen på svenska bara för att verkligen förstå vad "undervisaren" menar. Men absolut ska man eventuellt jobba med det i framtiden så är ju engelskan A och O.

Tror en kurs med en fysisk lärare också skulle vara bra för mig, någon som kan förklara och svara på frågor samtidigt.

Permalänk
Medlem

@Vasadu:

Hej tack för svar!

Nej engelskan är egentligen inget problem, men skulle vara skönt att ha det på svenska så att man verkligen förstår instruktionerna.

codecademy hade jag glömt bort! tack ska ge det en chans till.

Ja det svåra är egentligen att veta vad man vill göra med sitt programmerande sen. Det är lite som att säga att man vill bli hantverkare, men ingen är ju bara hantverkare antingen är man elektriker, snickare, målare osv osv.