Permalänk

Mousetrapper+Ryzen ger låsningar

Hej!

Jag har lagt märke till att de nya programmerbara Mousetrapper-varianterna har ett skumt problem med mina datorer med Ryzen/Threadripper. Med ojämna mellanrum låser sig muspekaren en stund (någon eller några sekunder varje gång).
Jag har fått detta resultat med Mousetrapper Prime och Mousetrapper Advance 2.0 (Jag misstänker att även Mousetrapper Flexible kan ge samma fel, men jag har inte testat).

Först trodde jag att det var Ryzen och Linux som bråkade, men samma fel dyker upp i Windows 10

Ryzen 1700 + Linux Mint
Ryzen 1800X + Windows 10
Threadripper 1920 + Linux Mint

Däremot verkar det funka smärtfritt med jobblaptopen (Thinkpad med någon i5-variant och Win 10)

Den äldre modellen Mousetrapper Advance USB hade inga problem med detta, men tyvärr har den inte gått att köpa på ett bra tag. (Jag letade bland butikerna som hade den listad på Prisjakt, men det verkade bara vara fellistningar). Däremot har det i år kommit en ny, icke-programmerbar variant, Mousetrapper Lite, som inte verkar ha några issues (provar en sedan ett par dagar).

Är det någon här som haft problem med pekdon till en dator med Ryzen? Jag har försökt hitta information om det, men hittade inget som verkade relevant.

(Jag har en teori att det kan vara latenser i programmerbara USB-prylar som kombinerat med Ryzens egna latenser kan ge det här fenomenet - ingen av latenserna skulle vara märkbara individuellt, men de förstärker varandra)