Permalänk

Airflow funderingar och frågor

Hej
Nästa bygge blir mitt "största" då jag sparat till det en tid . Jag funderar nu på hur alla delar skall sitta i min nästa burk. Jag prioriterar tystnad sedan prestanda men vid "benchmarks" får det låta som den vill. Nu skulle jag behöva lite råd från er som kan. Jag kommer inte sätta water loop på min gpu (MSI gaming x Trio 2080ti) så det är detta flöde av varm luft jag är orolig för. En I9900K med Corsair 150i monterad i toppen ett Seasonic i botten , jag skall i de uppgifter jag sett kunna minst en till fläkt i botten i denna burk Bequiet 801.

Hur planerar jag mitt luftflöde var skall jag sätta mina prylar tycker ni som kan.

Kommer ha en försiktig oc på CPU och GPU för att hitta min prestanda-ljudnivå sweetspot.

Planerat bygge
Bequiet 801
I9 9900K
Asus Maximus
MSI 2080ti Trio Gaming X
Seasonic ultra 1000w
PWM fläktar i burk antal ej bestämt

jag kör 4k monitorer mest spel online samt vill försöka försiktig manuell oc denna gång

samt jag har ingen aning om det skall vara över eller under tryck då jag inte vet hur det påvärkar flödet helst över så jag slipper smuts inut i.

Permalänk
Medlem

Du övertänker det här nå jävulskt. tänk på det såhär de ingenjörer som gjort de här grejerna räknar med att de ska kunna sitta i nån arbetsstation på nå sunkkontor i ett chassi från 90talet me 1 fläckt och inte krasha. Sikta på typ 70-80 grader och så anpassar du fläcktkurvorna så att de inte slår på förns du börjar närma dig tempen och sedan går gradvis upp. svintyst i idle och när man spelar bryr man sig ändå inte.
Låga tempuraturer gör fuck all (typ) för livslängden specielt om man har råd att vaska den mängden cash du har, du lär uppgradera långt innan saker börjar gå sönder.

Personligen har jag kört 2 480 upp i ~100 grader och hålt dem där under längre tid på luft med ganska hög volt. Smälte plasten på chassifönstret sen körde jag dem på vatten med nästan max rekomenderad volt i ett par år och korten funkar än idag vad 8 år senare?
så länge man håller sig innom ingenjörernas specs så är det lungt

Visa signatur

MSI mpower, i5 4670k, 32gb Corsair Dominator, gtx 1070, 850w psu, vatenkylning

Permalänk
Medlem

Försök få fläktar som suger ut luften som lämnar GPU:erna så fort som möjligt så att denna inte flödar omkring inne i lådan och minskar kylning på andra komponenter.

Tycker det ibland verkar lite märkligt när man har 700 fläktar i chassiet som ska trycka luft genom datorn istället för att "punktmarkera" vissa delar. Jag har hängt upp lösa fläktar i datorn för att styra ut flödet från GPU så att denna inte blandas upp med övrig luft i samma utsträckning.

Kylningsmässigt är jag högst tveksam att det extremt lilla över eller undertryck man kan bygga upp i datorn med fläktar har någon som hellst påverkan. Dock kan det säkert vara så att ett system som bygger på övertryck har bättre kylning på grund av den högre flödeshastigheten som blir efter en fläkt (Jämför att blåsa respektive suga. Man känner ju kanppt någon kyleffekt om man sätter handen framfö resp. bakom en fläkt)