Bing väljs som startsida automatiskt

Permalänk
Medlem

Bing väljs som startsida automatiskt

Varje uppstart av datorn den gångna veckan har resulterat i att när jag skall surfa (Firefox), har Bing kommit upp som startsida.
Varje gång har jag ändrat tillbaka i inställningar.
Varje dag har den åter startat med Bing...?
Jag kom inte på vad det kan vara som våldför sig på min dator, men jag lovar att jag inte uppskattar Bing ett dugg mera. Tvärt om, för var gång som den med våld uppenbarar sig, desto mera "anti" blir jag, Till en punkt där jag ALDRIG kommer acceptera den. Hur bra den än må vara!

Någon som har idé om vad som infört denna skit i min dator?
Det enda jag själv kan komma på, är att jag avinstallerade min gamla torrent client och installerade Utorrent förra helgen.

Detta påtvingande av program, resulterar bara i att jag slutar använda både det påtvingade programmet, och programmet som smög in skiten, "for life". Dvs. Om jag kan hitta vad som smugit in skiten.

Jag tror jag blev av med det, med att reset'a Firefox. (Det är bara i Firefox jag har problemet. Använder Chrome för vissa online spel, där poppar INTE Bing upp.) Har dock inte startat om ännu, då jag har lite grejer som håller på...
Fungerar inte detta, slutar jag använda Firefox!

§1
Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Varje uppstart av datorn den gångna veckan har resulterat i att när jag skall surfa (Firefox), har Bing kommit upp som startsida.
Varje gång har jag ändrat tillbaka i inställningar.
Varje dag har den åter startat med Bing...?
Jag kom inte på vad det kan vara som våldför sig på min dator, men jag lovar att jag inte uppskattar Bing ett dugg mera. Tvärt om, för var gång som den med våld uppenbarar sig, desto mera "anti" blir jag, Till en punkt där jag ALDRIG kommer acceptera den. Hur bra den än må vara!

Någon som har idé om vad som infört denna skit i min dator?
Det enda jag själv kan komma på, är att jag avinstallerade min gamla torrent client och installerade Utorrent förra helgen.

Detta påtvingande av program, resulterar bara i att jag slutar använda både det påtvingade programmet, och programmet som smög in skiten, "for life". Dvs. Om jag kan hitta vad som smugit in skiten.

Jag tror jag blev av med det, med att reset'a Firefox. (Det är bara i Firefox jag har problemet. Använder Chrome för vissa online spel, där poppar INTE Bing upp.) Har dock inte startat om ännu, då jag har lite grejer som håller på...
Fungerar inte detta, slutar jag använda Firefox!

Du kanske installerat/uppdaterat Skype utan att välja bort alla Bing-grejer den vill installera om man inte kryssar ur rutorna? Jag gjorde den missen en gång och den bingifierade mitt Chrome då, iaf.
Fick både ta bort någon extension i själva browsern och jaga runt i registret för att bli av med eländet, försvann förstås inte av att man avinstallerade Skype heller.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Du kanske installerat/uppdaterat Skype utan att välja bort alla Bing-grejer den vill installera om man inte kryssar ur rutorna? Jag gjorde den missen en gång och den bingifierade mitt Chrome då, iaf.
Fick både ta bort någon extension i själva browsern och jaga runt i registret för att bli av med eländet, försvann förstås inte av att man avinstallerade Skype heller.

Ja där ser man. Stor företagen tycker sig ha rätt att göra vad de vill på min egendom.
Skulle jag börja måla om Microsofts entre med en sprayburk, är jag ganska säker på att de inte skulle tycka det är OK.
Men att kladda ner min dator med saker jag aldrig bett om, det är OK?

Har ingen web kamera till PCn så Skype blir alltid inaktiverad, så snart jag ser den. (Kommer inte ihåg om den går att avinstallera)

Generellt verkar det som MS gör sitt bästa för att reta upp sina kunder? De tvingade på folk W10, de fick så mycket skit så de var tvungna att backa på den "policyn", fast skadan ute hos folk var ju redan skedd! "Mission acomplished".
Nu försöker de tvinga på folk sin sökmotor med våld?
Varför inte göra den bästa jävla sökmotorn världen skådat? Folk skulle installera den frivilligt.

Rätt vad det är, kommer en värdig konkurent dyka upp till deras OS. Då är de rökta. Folk glömmer inte!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Att nolla alla plugins till Firefox, verkar ha löst problemet. Ingen Bing idag vid uppstart.
Fick mecka in adblockern igen bara.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Ja där ser man. Stor företagen tycker sig ha rätt att göra vad de vill på min egendom.
Skulle jag börja måla om Microsofts entre med en sprayburk, är jag ganska säker på att de inte skulle tycka det är OK.
Men att kladda ner min dator med saker jag aldrig bett om, det är OK?

Har ingen web kamera till PCn så Skype blir alltid inaktiverad, så snart jag ser den. (Kommer inte ihåg om den går att avinstallera)

Generellt verkar det som MS gör sitt bästa för att reta upp sina kunder? De tvingade på folk W10, de fick så mycket skit så de var tvungna att backa på den "policyn", fast skadan ute hos folk var ju redan skedd! "Mission acomplished".
Nu försöker de tvinga på folk sin sökmotor med våld?
Varför inte göra den bästa jävla sökmotorn världen skådat? Folk skulle installera den frivilligt.

Rätt vad det är, kommer en värdig konkurent dyka upp till deras OS. Då är de rökta. Folk glömmer inte!

Det finns redan en värdig konkurrent, som bara blir bättre och bättre
Jag tog steget fullt ut 2012 med Ubuntu och är fortfarande nöjd att köra Linux.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Det finns redan en värdig konkurrent, som bara blir bättre och bättre
Jag tog steget fullt ut 2012 med Ubuntu och är fortfarande nöjd att köra Linux.

Provade för något år sedan. Fungerade 100% för surf, hade eget (gratis) office osv. Men spela gick inte. Nu spelar jag nästan ingenting. Funderar mer och mer på det...

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Det är inte antingen eller, du kan ha båda miljöerna tillgänglig med dual-boot - en ubuntuinstallation ser automatiskt till att du får båda möjligheterna att välja mellan vid start, till skillnad från en viss annan stor OS...

dock fördelaktigt att partitionera så att windows resp linux/ubuntu kan husera på varsina partitioner.

Permalänk
Hedersmedlem

@Turbonisse: Rubriken updaterad! Tänk på att en bra rubrik oftast hjälper till att få hjälp snabbare!

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Provade för något år sedan. Fungerade 100% för surf, hade eget (gratis) office osv. Men spela gick inte. Nu spelar jag nästan ingenting. Funderar mer och mer på det...

Jag spelar inte heller så mycket. Accepterade att jag får nöja mig med spelen som finns tillgängliga.
Nu har Steam även lanserat att man kan spela Windows spel via Proton i Steamklienten.

Finns sjukt mycket spel som funkar under Linux nu och det kommer mer varje dag.

Vill du köra spel som är utanför Steam blir det dock svårare, eller fungerar inte alls.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)