Permalänk
Medlem

Köpa laptop i USA?

Åker till Amerikat varje november i jobb och funderar nu på om man skulle passa på att köpa laptop där (Xoticpc.com) då jag skulle spara ca 10 papp på den jag är sugen på. En Asus g703 (fetingen, ej strix).
Upphämtning/frakt etc löser jag med en lokal kollega så det är lugnt. Vet också att varan måste vara använd för att inte fastna i tullen samt att vissa stater har en typ av moms som läggs på efter. Jag fattar förstås även problemet med eventuella garntiärenden.
Men problemen som jag är osäker på är strömplugg (de har ju inte samma format där) samt tangentbordet. Någon som har importerat och har erfarenheter att dela med sig av?

Visa signatur

ASUS ROG G751JT, GTX970m, I7 4710HQ

Permalänk
Medlem

Köpte en MacBook Pro för ett par år sedan. Tog ett tag att vänja mig vid tangentbordet, då jag sitter en del i excel och <> sitter knepigt.
Plugg löser du med en vanlig adapter om det inte gär att sätta dit en enkel apparatkabel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

De flesta strömadaptrar klarar 100-220Volt så det är bara att skaffa en kabel som passar i våra uttag. kostar runt 50:- på kjell.com

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Du behöver en liten adapter till kontakten, eventuellt kan du byta hela sladden från nätagget.
Kolla så nätagget verkligen går på 100-240V (eller liknande, 110-220) men tror inte det finns en laptop som inte har det.

Amerikanskt tangentbord är lite annorlunda, men du kan ändra till svensk layout i windows.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Strömdosan kör 280w 20V

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG G751JT, GTX970m, I7 4710HQ

Permalänk
Medlem

Många laptopmodeller har utbytbart tangentbord och då behöver du bara beställa ett med nordisk layout och byta, det är (oftast) inte alls svårt.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Många laptopmodeller har utbytbart tangentbord och då behöver du bara beställa ett med nordisk layout och byta, det är (oftast) inte alls svårt.

Hittade denna: https://www.asusparts.eu/se/Asus-90NR0091-R31ND0, dock lite dyrare än vad jag hoppats. Får försöka hitta bilder så att chassit är utskuret på samma sätt för nordiska och amerikanska tangentbord.
Fanns även en strömadapter på den sidan, har mailat och frågat om den funkar i sverige.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG G751JT, GTX970m, I7 4710HQ