Permalänk
Medlem

HDTV vs. Stream

Har en kompis som skulle säga upp sina fasta TV-kanaler. Man hamnade hos en säljare som var väldigt bra på att prata.

Säljaren sa bl.a. att eftersom han har massa HD kanaler så skulle det ju bli en försämring för att det är inte säkert att det kan streamas i tillräcklig hög kvalitet för att det ska vara jämförbart med HD kanaler.

Stämmer det?

Det hela slutade med att han fortfarande är kund hos detta bolag (men till ett lägre pris än innan), och betalar för massa kanaler som han är ointresserad av bara för att komma åt några få kanaler.

Nu är det så att jag funderar på att säga upp mina TV-kanaler och undrar om det ligger någon sanning i det säljaren pratade om?

Att streamat är i sämre kvalitet än HD- kanaler på traditionellt vis?

Permalänk
Medlem

Säljsnack, jag har för mig att det går att sända lite bättre bitrate än vad t ex netflix använder men är man så bildnördig håller man sig nog till UHD bluray ändå

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Beror ju på var han streamer ifrån. Är det någon "legit" hemsida som t.ex Netflix/Viaplay osv så kommer han få bättre kvalité på stream

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Jag har hört att parabol ger bäst bild

Permalänk
Medlem

Är ju skillnad på olika streams tex svt play m.f kanalers stream är inget vidare klart sämre än riktiga kanalens, medans div tjänster som kostar är oftast bättre tex netflix.

Sen beror det förstås på vad för bredband man har..ADSL, VDSL, Fiber osv

Skrivet av jocke92:

Jag har hört att parabol ger bäst bild

Japp stämmer om man pratar vanliga icke stream, två är nog digitala marknätet, TV kanaler via nätet kan vara lite si o så med, känns som lite begränsade i bandbredd med lite väl hög komprimering ibland, men inte så illa som svtplay m.f

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Svårt att svara på då det inte nämns vad för distributionssätt (kabeltv, satelittv, boxer, etc) som används.

I princip så är det också beroende vad för bitrate som skickas.

Finns ett gammalt talesätt som fungerar rätt bra "Skit in, skit ut".
Sen gör det inte saken bättre att "stämpeln" HD börjar vid 720p och används flitigt bland säljare. Likaså 4k som kan bli totalt sönderkomprimerat bara för att hålla bittrate/bandbredd nere.

Förr va min åsikt att parabol ofta hade bästa bild, idag vet jag inte då jag skippat TV för länge sen.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w