Söker tips från dig med Fractal Design Define Nano S

Permalänk

Söker tips från dig med Fractal Design Define Nano S

Hej!

Slänger ut en desperat förfrågan om jag kan finna er med ett datorbygge baserat på Fractal Design Define Nano S.
Jag har nämligen frågor angående lite detaljer kring utrymme i chassit!
Viktigaste frågan av allt var exakt hur högt det är från nätagget upp till översta pci platsen. Dvs hur högt kort det möjligen går in ovanför nätaggregatet.

Funderar på att skaffa detta chassi och bygga in ett 2080ti i, men måste få reda på vilken höjd man måste ha på grafikkortet för att få plats.

Hör gärna av dig om du känner någon eller har chassit själv!

Tack på förhand.

R

Visa signatur

Rig: |
Intel Core i7 Raptor Lake Refresh 14700kf | Corsair H100i Elite Capellix | Gigabyte Geforce RTX 4080 16GB Gaming OC | Corsair Vengeance RGB 2 X 16GB 6000MHz DDR5 | Gigabyte Z790 UD AX WiFi | MSI MAG A850GL PCIE5 850W | Corsair iCUE 4000X RGB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DooMoLiTioN:

Hej!

Slänger ut en desperat förfrågan om jag kan finna er med ett datorbygge baserat på Fractal Design Define Nano S.
Jag har nämligen frågor angående lite detaljer kring utrymme i chassit!
Viktigaste frågan av allt var exakt hur högt det är från nätagget upp till översta pci platsen. Dvs hur högt kort det möjligen går in ovanför nätaggregatet.

Funderar på att skaffa detta chassi och bygga in ett 2080ti i, men måste få reda på vilken höjd man måste ha på grafikkortet för att få plats.

Hör gärna av dig om du känner någon eller har chassit själv!

Tack på förhand.

R

Plockat from FD's sida:
"Cards wider than the dual slot bracket are not recommended"

Dock så kan du vinna en hel del (23 mm) på att använda ett SFX agg istället.

Permalänk
Medlem

@DooMoLiTioN: Corsair har en adapter bracket för SFX nätaggregat, och den nya versionen 2.0 gör att SFX nätagget monteras längst ner i chassit och då får du plats med alla tjocka grafikkort.

SF Series™ SFX to ATX Adapter Bracket 2.0 https://www.corsair.com/ca/en/Categories/Products/Accessories...

Jag vet att Inet säljer denna SFX to ATX Adapter Bracket 2.0 men just nu fungerar inte sidan men här är den på Dustin Home https://www.dustinhome.se/product/5011058097/sfx-till-atx-psu...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

@DooMoLiTioN: Du får inte plats med 2.5-kort och ATX-nätagg.

Gammalt bygge, "vanligt" 2-slotskort:

Mitt 2.5 Strix 1080 Ti får mao. inte alls plats, och de flesta icke-ref 2080 Ti är ju snarare 2.7 än 2.5. Kan dock slå ett slag för iden med SFX-agg och ATX-bracket, som du ser stryper ett ATX-agg luftflödet rätt rejält!

Edit: Såg att du inte skaffat chassit än. Kan du hämta i Stockholm (Bromma) kan du få chassit på bilden gratis, jag har byggt om flera gånger sen dess och det står och skräpar i en garderob!

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Plockat from FD's sida:
"Cards wider than the dual slot bracket are not recommended"

Dock så kan du vinna en hel del (23 mm) på att använda ett SFX agg istället.

Jag har fått läst på några ställen att de nya 2080ti kommer att vara högre än två slot såklart, 2.5 närmare 3, men min fundering har varit hur mycket plats i mm det faktiskt finns mellan atx nätagget och upp till början på understa pci slotten, då det finns en uppsjö med kylare även till rtx, och där det även finns referens design dvs blower modell som skall vara endast 43mm hög, vilket i min tanke bör bara ganska precis två slots I höjd. Tyvärr är jag borta från hemmet i någon vecka till och kan därför inte mäta hur hög två pci slots är.

Tex msi eftermarknadskylaere på nya 2080ti är 56 eller 57mm hög, medans blowerdesignen är endast 43, vilket bör hjälpa en hel del, speciellt eftersom då skulle luften troligen få komma in fritt i blower design kortet för fläkten sitter framför nätaggets början.

Visa signatur

Rig: |
Intel Core i7 Raptor Lake Refresh 14700kf | Corsair H100i Elite Capellix | Gigabyte Geforce RTX 4080 16GB Gaming OC | Corsair Vengeance RGB 2 X 16GB 6000MHz DDR5 | Gigabyte Z790 UD AX WiFi | MSI MAG A850GL PCIE5 850W | Corsair iCUE 4000X RGB |

Permalänk
Skrivet av Edge1:

@DooMoLiTioN: Du får inte plats med 2.5-kort och ATX-nätagg.

Gammalt bygge, "vanligt" 2-slotskort:
http://i.imgur.com/JKBlRDs.jpg

Mitt 2.5 Strix 1080 Ti får mao. inte alls plats, och de flesta icke-ref 2080 Ti är ju snarare 2.7 än 2.5. Kan dock slå ett slag för iden med SFX-agg och ATX-bracket, som du ser stryper ett ATX-agg luftflödet rätt rejält!

Edit: Såg att du inte skaffat chassit än. Kan du hämta i Stockholm (Bromma) kan du få chassit på bilden gratis, jag har byggt om flera gånger sen dess och det står och skräpar i en garderob!

Tjenare edge!
Hmm man kan se att det blir ganska trångt med atx nätagg, vilket är det jag har.
Har funderat på att köpa ett 2080ti med blower design, dvs gammaldags referensdesign, som jag vet att Asus har. Där bör problemet med trånghet betyda mindre då den plockar luften från innan nätagget så att säga.
Det asuskortet bör vara endast 43 mm högt vilket förhoppningsvis inte är mycket högre än två pci slots i höjd. Då bör det inte bli ett problem i min teori.

Men du det låter fantastiskt!
Jag är i Göteborg och jobbar fram tills på torsdag och åker därefter förbi Stockholm påväg upp till Hälsingland, och om chassiet får plats i garderoben några dagar till så kan jag gärna kika förbi med något gott så kan vi bytas lite om du vill (jag gillar te x de nya Pollygodisarna med zoo smak, eller något du föredrar själv då )

Visa signatur

Rig: |
Intel Core i7 Raptor Lake Refresh 14700kf | Corsair H100i Elite Capellix | Gigabyte Geforce RTX 4080 16GB Gaming OC | Corsair Vengeance RGB 2 X 16GB 6000MHz DDR5 | Gigabyte Z790 UD AX WiFi | MSI MAG A850GL PCIE5 850W | Corsair iCUE 4000X RGB |

Permalänk
Skrivet av janee:

@DooMoLiTioN: Corsair har en adapter bracket för SFX nätaggregat, och den nya versionen 2.0 gör att SFX nätagget monteras längst ner i chassit och då får du plats med alla tjocka grafikkort.

SF Series™ SFX to ATX Adapter Bracket 2.0 https://www.corsair.com/ca/en/Categories/Products/Accessories...

Jag vet att Inet säljer denna SFX to ATX Adapter Bracket 2.0 men just nu fungerar inte sidan men här är den på Dustin Home https://www.dustinhome.se/product/5011058097/sfx-till-atx-psu...

Det var en smart lösning!
Nu är jag helt novis, men hamnar normalt inte ett sfx nätagg i bottennä när man monterar iallafall? Eller står det på någon upphöjning?
Jag har ett ganska kraftfullt corsair 850w nätagg jag gärna hade försökt att använda igen i detta chassi för att hålla den redan för mig höga budgeten nere litegrann. Men annars skall jag titta på denna lösning!
Tack för tipset!

Visa signatur

Rig: |
Intel Core i7 Raptor Lake Refresh 14700kf | Corsair H100i Elite Capellix | Gigabyte Geforce RTX 4080 16GB Gaming OC | Corsair Vengeance RGB 2 X 16GB 6000MHz DDR5 | Gigabyte Z790 UD AX WiFi | MSI MAG A850GL PCIE5 850W | Corsair iCUE 4000X RGB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DooMoLiTioN:

Det var en smart lösning!
Nu är jag helt novis, men hamnar normalt inte ett sfx nätagg i bottennä när man monterar iallafall? Eller står det på någon upphöjning?
Jag har ett ganska kraftfullt corsair 850w nätagg jag gärna hade försökt att använda igen i detta chassi för att hålla den redan för mig höga budgeten nere litegrann. Men annars skall jag titta på denna lösning!
Tack för tipset!

Om du scrollar ner på denna sida så ser du skillnaden mellan första versionen av Corsair SFX to ATX adaptern och version 2.0, kolla "Improved Design" https://www.corsair.com/ca/en/Categories/Products/Accessories...

Jag tror även att Silverstone har ett SFX to ATX Bracket som fungerar likadant som Corsair SFX to ATX Adapter Bracket 2.0.

Edit: SilverStone SST-PP08 - SFX to ATX PSU Converter, black https://www.amazon.co.uk/dp/B01AWFVKRO/ref=asc_df_B01AWFVKRO5...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

@DooMoLiTioN: Hör av dig i början/mitten av veckan som kommer så jag vet när du kommer förbi, jag bor i Bromma, skickar väganvisning i PM sen, eller så! Chassit är inte i toppskick, det finns en liten repa på fronten, inget man stör sig jättemycket på, men inga rena defekter eller så. Kanske måste dammas ur. Kartongen med skruvar och så finns inte alls längre, men vi ska nog kunna hitta allt du behöver i skruv-väg i någon låda!

Permalänk
Skrivet av Edge1:

@DooMoLiTioN: Hör av dig i början/mitten av veckan som kommer så jag vet när du kommer förbi, jag bor i Bromma, skickar väganvisning i PM sen, eller så! Chassit är inte i toppskick, det finns en liten repa på fronten, inget man stör sig jättemycket på, men inga rena defekter eller så. Kanske måste dammas ur. Kartongen med skruvar och så finns inte alls längre, men vi ska nog kunna hitta allt du behöver i skruv-väg i någon låda!

Det skall jag se till att fixa! Det låter alldeles finfint Det stör inte mig på något vis
Jag hör av mig när det börjar närma sig så skall jag försöka svänga förbi senare.
Tack för både hjälpen och generösiteten! Det får igång testbygget snabbare än planerat (vilket bara är bra)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Rig: |
Intel Core i7 Raptor Lake Refresh 14700kf | Corsair H100i Elite Capellix | Gigabyte Geforce RTX 4080 16GB Gaming OC | Corsair Vengeance RGB 2 X 16GB 6000MHz DDR5 | Gigabyte Z790 UD AX WiFi | MSI MAG A850GL PCIE5 850W | Corsair iCUE 4000X RGB |

Permalänk
Medlem

@DooMoLiTioN: Dom rosa Polly var helt klart godast!

Permalänk

@Edge1: Jag visste det! Min favorit med!

Nu landar nästan allt till nya datorn på närmsta Ica idag faktiskt, så nu börjar jakten efter hårddiskshållare till Nano S:et!

Dom i gummi!

Visa signatur

Rig: |
Intel Core i7 Raptor Lake Refresh 14700kf | Corsair H100i Elite Capellix | Gigabyte Geforce RTX 4080 16GB Gaming OC | Corsair Vengeance RGB 2 X 16GB 6000MHz DDR5 | Gigabyte Z790 UD AX WiFi | MSI MAG A850GL PCIE5 850W | Corsair iCUE 4000X RGB |