Nytt nätverk - Mesh via Asus routrar eller färdig meshlösning?

Permalänk
Medlem

Nytt nätverk - Mesh via Asus routrar eller färdig meshlösning?

Tjena.

Kikar lite på att bygga om mitt trådlösa nätverk, kör idag en TP Link Archer C3200 men tycker inte att det trådlösa räcker till riktigt och den nya inneflugan idag verkar ju vara färdiga meshlösningar, t ex Asus Lyra. Men jag ramlade även över en artikel här på sidan om att man kunde bygga ett eget mesh-nätverk av t ex Asus AC68-routrar men frågan är vad ger mest bang for the buck?

Fördelen som jag ser det med just färdiga mesh-lösningar är just utseendet på grejerna plus att de ger fler punkter som kan täcka mer yta gentemot t ex 2 st Asus AC68? Det bör även vara en lösning som funkar att ta från en lägenhet och till ett hus där inga uppgraderingar bör behöva göras.

Är även högst oklart vilket mesh-system som är bäst, 3 olika tester på nätet ger olika vinnare hela tiden.

Vilket system hade ni kört på?

Permalänk
Medlem

Som jag förstått det är det begränsat med funktioner på t ex Lyra, det är mest för de som vill plugga in och surfa och inte bry sig mera.
Med en vanlig RT-AC68U så tappar man inte några av funktionerna i routern när man kör aimesh, som t ex att kunna konfigurera vlan för fiberTV, både VPN-server och klient, något som Lyra högst troligen saknar.
RT-AC68U kör jag, minst 10 trådade enheter och 10 trådlösa enheter, har två stycken, aimesh, trådlöst backhaul, snart tre och trådat backhaul, jag tänker köra trådat backhaul då jag redan har förberett med rör i väggarna och då kan jag om jag vill byta från mesh till accesspunktsläge på någon av dem om jag känner för det.
Har beställd värre antenner och 1m förlängningskablar och ska montera ena nodens antenner utomhus.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"