Permalänk
Medlem

Nytt moderkort (flyttad)

Hej!

Har nu felsökt datorn och allt tyder på att det är moderkortet som havererat. Får hoppas att inte processorn åkte med i fallet. Behöver således införskaffa ett nytt och har lite frågor då jag inte kan speciellt mycket om datorer.

Tidigare moderkort var ett z77a-s03
Processor Intel core i5 3570k 3,4 GHz
RAM Corsair xms3 2x4 GB DDR3
GPU Gigabyte gv-n570oc-13i

Förstår att det börjar bli antika grejer och att det mesta lär behöva bytas ut snart ändå. Har dock inte haft igång datorn på över 2 år så det kanske är inte är så slitet ändå. Lär väl dock köpa allt nytt vid nästa tillfälle men just nu är jag bara intresserad av att lira cs:go och det lär den väl klara hyfsat. Söker därför det billigaste moderkortet som klarar av mina komponenter. Alltså inget som man kan bygga vidare på något nämnvärt. Upptäckte dock att processorn är 1155 socket och jag hittar inget prisvärt moderkort som stödjer detta. Funderar därför på att köpa Asus H97M-E + Intel core i5 4590 begagnat, men när jag läser specifikationer står det att moderkortet inte stödjer mer än 60hz och jag har en viewsonic vx2268wm skärm med 120hz. Fungerar inte detta då?

https://www.asus.com/se/Motherboards/H97ME/specifications/

"Graphics

Integrated Graphics Processor- Intel® HD Graphics support
Multi-VGA output support : HDMI/DVI-D/RGB ports
- Supports HDMI with max. resolution 4096 x 2160 @ 24 Hz / 2560 x 1600 @ 60 Hz
- Supports DVI-D with max. resolution 1920 x 1200 @ 60 Hz
- Supports RGB with max. resolution 1920 x 1200 @ 60 Hz
Maximum shared memory of 512 MB
Supports Intel® InTru™ 3D, Quick Sync Video, Clear Video HD Technology, Insider™
Supports up to 3 displays simultaneously"

Någon som har förslag andra förslag?

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Copiaden:

Hej!

Har nu felsökt datorn och allt tyder på att det är moderkortet som havererat. Får hoppas att inte processorn åkte med i fallet. Behöver således införskaffa ett nytt och har lite frågor då jag inte kan speciellt mycket om datorer.

Tidigare moderkort var ett z77a-s03
Processor Intel core i5 3570k 3,4 GHz
RAM Corsair xms3 2x4 GB DDR3
GPU Gigabyte gv-n570oc-13i

Förstår att det börjar bli antika grejer och att det mesta lär behöva bytas ut snart ändå. Har dock inte haft igång datorn på över 2 år så det kanske är inte är så slitet ändå. Lär väl dock köpa allt nytt vid nästa tillfälle men just nu är jag bara intresserad av att lira cs:go och det lär den väl klara hyfsat. Söker därför det billigaste moderkortet som klarar av mina komponenter. Alltså inget som man kan bygga vidare på något nämnvärt. Upptäckte dock att processorn är 1155 socket och jag hittar inget prisvärt moderkort som stödjer detta. Funderar därför på att köpa Asus H97M-E + Intel core i5 4590 begagnat, men när jag läser specifikationer står det att moderkortet inte stödjer mer än 60hz och jag har en viewsonic vx2268wm skärm med 120hz. Fungerar inte detta då?

https://www.asus.com/se/Motherboards/H97ME/specifications/

"Graphics

Integrated Graphics Processor- Intel® HD Graphics support
Multi-VGA output support : HDMI/DVI-D/RGB ports
- Supports HDMI with max. resolution 4096 x 2160 @ 24 Hz / 2560 x 1600 @ 60 Hz
- Supports DVI-D with max. resolution 1920 x 1200 @ 60 Hz
- Supports RGB with max. resolution 1920 x 1200 @ 60 Hz
Maximum shared memory of 512 MB
Supports Intel® InTru™ 3D, Quick Sync Video, Clear Video HD Technology, Insider™
Supports up to 3 displays simultaneously"

Någon som har förslag andra förslag?

Tack!

Fast du kopplar ju in skärmen på ditt gtx 570, då fungerar der

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare