Permalänk

bärbär dator för cad.

skriver för en vän som inte är medlem på forumet
"jag Vill köpa en bärbar dator för ca 10 000 kr. Jag ska använda den mest till CAD architecture 2019 för att rita i både 2D och 3D och vill att det ska flyta på helt utan lagg. Går det att få någon med 16 gb ram-minne? eller borde jag prioritera att ha ett dedikerat grafikkort istället? Max summa 12000kr. Prioriterar ren styrka, framför design! kom gärna med länkar och förslag till laptops"

Tack i förhand!

Permalänk
Medlem

@AlexanderLiedman: Är det för privat bruk eller till företaget? Professionella och kommersiella program kostar i regel över 100kkr så då brukar man inte spara på krutet nät det gäller datorer som också skall klara dessa program. Räkna med MINST den dubbla budgeten för en dator. I verkligheten ligger man nog närmare 30kkr t.o.m.
Bärbara med Quadro-kort kommer vanligtvis i datorer med i7/i9 och rejält tilltagen skärm vad gäller upplösning och teknologi på minst 15" och uppåt som driver upp priset ytterligare.
Ska du köra SketchUp så funkar nog en konsument dator för 10kkr... räkna med kvalité och prestanda därefter.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

@Dr.Mabuse: Detta gäller i rent utbildningssyfte på universitet nivå och inte i arbete som sådant. Det är student versionen av cad som kommer köras och inga super komplexa modeller kommer göras.

Permalänk
Medlem

@AlexanderLiedman: Då kan du kika på HP ZBook 15v. Tror dom ligger inom din budget och skall vara certifierade för SolidWorks och AutoCad. Hur bra dessa fungerar vad gäller flyt, dyrare eller billigare, vet jag inte.

När du skriver dedicerade grafikkort antar jag att du menar externa diskreta grafikkort? Dessa har jag ingen kunskap om, knappt sett dem på vykort ens. Dock borde det driva upp priset ytterligare utan att du med enkelhet kan ta med och få nytta av prestandan när du är mobil. Skulle nog satsa på en kraftigare bärbar i så fall.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

@AlexanderLiedman: Då kan du kika på HP ZBook 15v. Tror dom ligger inom din budget och skall vara certifierade för SolidWorks och AutoCad. Hur bra dessa fungerar vad gäller flyt, dyrare eller billigare, vet jag inte.

När du skriver dedicerade grafikkort antar jag att du menar externa diskreta grafikkort? Dessa har jag ingen kunskap om, knappt sett dem på vykort ens. Dock borde det driva upp priset ytterligare utan att du med enkelhet kan ta med och få nytta av prestandan när du är mobil. Skulle nog satsa på en kraftigare bärbar i så fall.

Kanske har felskrivit i detta fall.. Menar på ifall man har ett seperat grafikkort från cpu istället för en 2 i ett

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexanderLiedman:

Kanske har felskrivit i detta fall.. Menar på ifall man har ett seperat grafikkort från cpu istället för en 2 i ett

Skickades från m.sweclockers.com

HP har en utgående modell med ett internt diskret grafikkort från AMD men ligger strax över din maxbudget. Kanske kan vara något? https://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=Y6K01E...

Dustin/Techdata kan ha samma modell till ännu bättre pris så kolla även där.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net