Permalänk

Hårdvara för Minecraft?

Min dotter vill börja spela Minecraft och jag har inte en susning om vilken hårdvara som krävs. Laptop i första hand, men möjligen kan en stationär bli aktuellt.

Jag är inte främmande för att t ex handla på inrego. Funkat t ex nån av dessa?

https://shop.inrego.se/barbara/hp-probook-430-g2-11

https://shop.inrego.se/barbara/hp-elitebook-8470p-14

Tacksam för tips på billiga alternativ!

Permalänk
Medlem

leta efter en begagnad dator istället, i denna prisklassen får du inte mycket

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem

De där datorerna du länkade ovan kommer funka men det är på gränsen, beroende på vilka krav du har.

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem

Processorn är för klen i de två datorerna du har länkat, men resten bör vara tillräckligt.

Minecraft Systemkrav

Visa signatur
Permalänk
Medlem

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

Exempel på hyfsat billig laptop som bör räcka långt. Större SSD hade varit bra dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk

Så INTEL CORE I5-3210M 2.5 GHZ är inte tillräcklig processor?

Enligt länkade system requirements krävs Intel Core i3-3210 3.2 GHz. Är det alltså klockfrekvensen som är avgörande?

Om någon kan länka till en begagnad eller ev ny bärbar med tillräckliga prestanda skulle jag vara väldigt tacksam.

Permalänk
Skrivet av laudanum:

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

Exempel på hyfsat billig laptop som bör räcka långt. Större SSD hade varit bra dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Har inte den klenare processor än denna? https://shop.inrego.se/barbara/hp-elitebook-8470p-14

Permalänk
Skrivet av theo0019:

leta efter en begagnad dator istället, i denna prisklassen får du inte mycket

Vad menar du? De jag länkar till är ju begagnade.

Permalänk
Medlem

@Graylingman: Han menar nog givetvis direkt från privatperson antar jag, lägg upp en annons på marknaden här på sweclockers så kommer du nog hitta något som passar!

Visa signatur

RTX3080 | 5960X->7800x3d | Valve Index

Permalänk
Skrivet av Hestkulan:

@Graylingman: Han menar nog givetvis direkt från privatperson antar jag, lägg upp en annons på marknaden här på sweclockers så kommer du nog hitta något som passar!

Såklart
Fast jag handlar nog hellre begagnat genom ett företag. Vissa garantier, support och returrätt känns bra för den som inte kan så mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Graylingman:

Du jämför MHz antar jag, vilket inte är relevant mellan olika arkitekturer och fem år äldre CPU. Den jag länkade ska vara ca 20% snabbare enligt Passmark samt betydligt bättre grafikenhet, 2-3 ggr bättre lätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Graylingman:

Min dotter vill börja spela Minecraft och jag har inte en susning om vilken hårdvara som krävs. Laptop i första hand, men möjligen kan en stationär bli aktuellt.

Jag är inte främmande för att t ex handla på inrego. Funkat t ex nån av dessa?

https://shop.inrego.se/barbara/hp-probook-430-g2-11

https://shop.inrego.se/barbara/hp-elitebook-8470p-14

Tacksam för tips på billiga alternativ!

Eftersom inget inlägg i tråden tidigare uppmärksammat detta faktum vill jag säga att du bör precisera vilken av de 2 PC-versionerna som finns till PC som din dotter vill börja spela. Det finns en baserad på programmeringsspråket JAVA som är den "ursprugliga" versionen (den hämtas från minecraft.net) och en annan skriven i C++ (utgår jag ifrån) som hämtas via Microsoft Store i Windows 10.

Köper du den versionen från minecraft.net ingår licenser till båda, köps däremot bara versionen från Microsoft store så kan man inte köra JAVA-versionen.

Det som är relevant att veta är JAVA-versionen kräver mycket kraftfullare hårdvara för att få bra spelande, Windows 10-versionen kräver knappt någon hårdvara alls (iallafall tror jag inte att din dotter kommer att störas av dålig prestanda) med någon av de föreslagna konfigurationerna. Testar här på en ca 5 år gammal riktigt billig laptop, det flyter hur bra som helst.

Permalänk
Skrivet av laudanum:

Du jämför MHz antar jag, vilket inte är relevant mellan olika arkitekturer och fem år äldre CPU. Den jag länkade ska vara ca 20% snabbare enligt Passmark samt betydligt bättre grafikenhet, 2-3 ggr bättre lätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, jag vet inte alls vad man ska jämföra med. Jag kan inte sånt här, så därför vänder jag mig till den samlade expertisen på den här sidan. Tack för svar!

Permalänk
Skrivet av dannesthlm:

Eftersom inget inlägg i tråden tidigare uppmärksammat detta faktum vill jag säga att du bör precisera vilken av de 2 PC-versionerna som finns till PC som din dotter vill börja spela. Det finns en baserad på programmeringsspråket JAVA som är den "ursprugliga" versionen (den hämtas från minecraft.net) och en annan skriven i C++ (utgår jag ifrån) som hämtas via Microsoft Store i Windows 10.

Köper du den versionen från minecraft.net ingår licenser till båda, köps däremot bara versionen från Microsoft store så kan man inte köra JAVA-versionen.

Det som är relevant att veta är JAVA-versionen kräver mycket kraftfullare hårdvara för att få bra spelande, Windows 10-versionen kräver knappt någon hårdvara alls (iallafall tror jag inte att din dotter kommer att störas av dålig prestanda) med någon av de föreslagna konfigurationerna. Testar här på en ca 5 år gammal riktigt billig laptop, det flyter hur bra som helst.

Oj! Nu kom du in på något jag inte har en aning om, och det är mycket möjligt att hon inte heller vet. Hon har bara spelat en del hemma hos kompisar, så jag ska fråga henne om hon vet vilken version de kör.

Är det något som talar för eller emot respektive version? Dvs förutom skillnader i hårdvarukrav. Varför väljer man den ena eller den andra versionen?

Permalänk
Medlem

Den version som är till Windows 10 heter Pocket edition.
Som övriga skrivit kräver den inte alls lika mycket som av java versionen.
Pocket edition versionen funkar på ett stort antal olika plattformar.
T.ex. xbox, ipad, android.

Ifall hennes kompisar spelar Pocket edition så funkar det mellan olika plattformar att spela online.
Men ifall de spelar java versionen så går det inte att spela med folk som har pocket edition.

En surfplatta kan vara ett alternativ till dator för att spela Minecraft.

Permalänk
Skrivet av jensws:

Den version som är till Windows 10 heter Pocket edition.
Som övriga skrivit kräver den inte alls lika mycket som av java versionen.
Pocket edition versionen funkar på ett stort antal olika plattformar.
T.ex. xbox, ipad, android.

Ifall hennes kompisar spelar Pocket edition så funkar det mellan olika plattformar att spela online.
Men ifall de spelar java versionen så går det inte att spela med folk som har pocket edition.

En surfplatta kan vara ett alternativ till dator för att spela Minecraft.

Okej! Tack! Hon får alltså i uppdrag att ta reda på vilka versioner hennes kompisar spelar. Återkommer!

Permalänk
Medlem

@Graylingman: Hej!

CPU
För att sätta någon enkel och rimlig gräns, så kolla att CPUn har prestanda "CPU Mark" på minst 3000, kolla på
https://www.cpubenchmark.net/cpu_list.php

Jag testade precis med en urgammal bärbar med cpu i3-350M och 4GB ram. Den körde barnen på för kanske 4 år sedan och hade då inget annat att jämföra med. Jag drog igång "'äkta" java-Minecraft på den precis och gick in på Mineplex-servern. Med grafikinställning på "snabbt" och endast "8 chunks" så blev det 40-60 FPS. Spelbart men verkligen på gränsen. Den CPUn har "CPU Mark" 1893 vilket förstås är lite nuförtiden. De CPUer som ingår i de två bärbara du hittat är 42% respektive 100% snabbare: https://www.cpubenchmark.net/compare/Intel-i3-350M-vs-Intel-i...
Så precis som @Philip320 sa "kommer funka men det är på gränsen".

SSD
De två du hittat har mekaniska hårddiskar. Skillnaden i tid för uppstart av datorn, start av program och allmän upplevelse är som natt och dag mellan en mekanisk hårddisk (HDD) och en SSD. Kanske självklart.
Men en annan tanke är hållbarheten. En HDD är ganska ömtålig, är det nåt i hårdvaruväg som gått sönder senaste 15 åren i familjen så är det HDD i bärbara.

Så jag kan varmt rekommendera att en bärbar dator ska ha en SSD så datorn bättre tål att flyttas runt.

EDIT: Kan du tänka dig en ny så kommer exempelvis denna att räcka till:
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

Här är ett exempel på ett riktigt bra fynd som @Elektron tipsade om för en tid sedan:
#17535843

Den CPUn i3-8130U har CPU Mark 5020

Permalänk
Skrivet av abc80piggyback:

@Graylingman: Hej!

CPU
För att sätta någon enkel och rimlig gräns, så kolla att CPUn har prestanda "CPU Mark" på minst 3000, kolla på
https://www.cpubenchmark.net/cpu_list.php

EDIT: Kan du tänka dig en ny så kommer exempelvis denna att räcka till:
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

Här är ett exempel på ett riktigt bra fynd som @Jimemy tipsade om för en tid sedan:
#17535843

Den CPUn i3-8130U har CPU Mark 5020

Är nog just nu ändå inne på att köpa nåt begagnat, men blir inte riktigt klar över listan du länkade till.

Om jag tittar på denna: http://www.arrowdirect.se/sv/begagnade-baerbara-pc/hp-probook... så har den enligt specarna en processor som heter Intel i5-4200U CPU @ 2.60GHz-upp till 3,2 GHz-Turbo Boost GHz
Om jag kollar i listan hittar jag denna: Intel Core i5-4200U @ 1.60GHz Är det den? I så fall CPU mark 3287. Bör alltså räcka.

Edit: Och denna http://www.arrowdirect.se/sv/begagnade-baerbara-pc/lenovo-thi... har en processor som inte finns i listan, nämligen Intel(R) Core(TM) i5-3310M 2,5 GHz

Tillägg
Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av jensws:

Den version som är till Windows 10 heter Pocket edition.
Som övriga skrivit kräver den inte alls lika mycket som av java versionen.
Pocket edition versionen funkar på ett stort antal olika plattformar.
T.ex. xbox, ipad, android.

Ifall hennes kompisar spelar Pocket edition så funkar det mellan olika plattformar att spela online.
Men ifall de spelar java versionen så går det inte att spela med folk som har pocket edition.

En surfplatta kan vara ett alternativ till dator för att spela Minecraft.

Windows 10 versionen heter vad jag vet inte pocket edition, den heter däremot Bedrock edition. Bedrock edition byggde från början på en kodbas som jag förstår från Pocket edition, fast har sedan anpassats och utvecklats i sin egen riktning med de förutsättningar som finns på datorn. Som du skriver ska XBox1 och Nintendo Switch fungera att spela tillsammans. Gamla Pocket edition heter numera också bedrock edition och fungerar också att spela tillsammans med tidigare nämnda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Graylingman:

Oj! Nu kom du in på något jag inte har en aning om, och det är mycket möjligt att hon inte heller vet. Hon har bara spelat en del hemma hos kompisar, så jag ska fråga henne om hon vet vilken version de kör.

Är det något som talar för eller emot respektive version? Dvs förutom skillnader i hårdvarukrav. Varför väljer man den ena eller den andra versionen?

Ja, för och emot finns en del för och emot.

Det finns en ganska stor moddningscommunity och gott om sätt att förändra spelupplevelsen om man kör Java-versionen. Hos denna version finns även gott om gratis texturpack att ladda ner och använda för att ändra utseendet. Att förändra spelupplevelsen går inte på samma sätt i Bedrock Edition (Windows 10 butikens minecraft), det går däremot att byta texturer och spelfigur i ett antal varianter, däremot kräver Microsoft betalt för varje texturpack man köper osv.

Vilken version hon ska köra beror helt på vilka hennes kompisar kör (om hon nu avser att köra i flerspelarläget). Tänker hon bara köra singelplayer så är ju Java-versionen ett stort plus om man nu har möjlighet till hyfsad hårdvara då man kan snygga upp det rejält med annan motor för ljussättningen. Det var en sådan version på gång för Bedrock edition också, fast den försvann på ett mystiskt sätt (kanske de utvecklar Minecraft 2 och därmed väntar med funktionen tills dess). Jag hade dock valt Windows 10 versionen till henne, tror inte det är jätteaktuellt med varken moddar eller shaders.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Windows 10 versionen heter vad jag vet inte pocket edition, den heter däremot Bedrock edition. Bedrock edition byggde från början på en kodbas som jag förstår från Pocket edition, fast har sedan anpassats och utvecklats i sin egen riktning med de förutsättningar som finns på datorn. Som du skriver ska XBox1 och Nintendo Switch fungera att spela tillsammans. Gamla Pocket edition heter numera också bedrock edition och fungerar också att spela tillsammans med tidigare nämnda.

Du har rätt Bedrock edition är korrekt namn.
Det jag vet och är testat hos mig är att Windows 10, ipad och android funkade att spela tillsammans.

Permalänk
Medlem

Istället för att slänga pengar på en gammal laptop som precis klarar minecraft så kan du ta höjd för att hon kommer vilja spela annat.

Min dotter kör numera diablo3, overwatch och wow. Fortnite pratas det om också, men det har vi inte provat än.
Hon har en i5 2500k med ett radeon 6970, den klarar i princip alla moderna spel fortfarande även om får dra ner grafiken såklart.

Typ denna på marknaden är fin första-dator:
https://www.sweclockers.com/marknad/159492-gammal-gaming-pc-2...

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av dannesthlm:

Ja, för och emot finns en del för och emot.

Det finns en ganska stor moddningscommunity och gott om sätt att förändra spelupplevelsen om man kör Java-versionen. Hos denna version finns även gott om gratis texturpack att ladda ner och använda för att ändra utseendet. Att förändra spelupplevelsen går inte på samma sätt i Bedrock Edition (Windows 10 butikens minecraft), det går däremot att byta texturer och spelfigur i ett antal varianter, däremot kräver Microsoft betalt för varje texturpack man köper osv.

Vilken version hon ska köra beror helt på vilka hennes kompisar kör (om hon nu avser att köra i flerspelarläget). Tänker hon bara köra singelplayer så är ju Java-versionen ett stort plus om man nu har möjlighet till hyfsad hårdvara då man kan snygga upp det rejält med annan motor för ljussättningen. Det var en sådan version på gång för Bedrock edition också, fast den försvann på ett mystiskt sätt (kanske de utvecklar Minecraft 2 och därmed väntar med funktionen tills dess). Jag hade dock valt Windows 10 versionen till henne, tror inte det är jätteaktuellt med varken moddar eller shaders.

Om man köper javaversionen direkt på hemsidan så inkluderas tydligen även Windows 10-versionen. Väljer man version en gång för alla, eller kan man gå mellan versionerna som man vill? Alltså spela i en version och sen fortsätta i den andra? Finns det nån Minecraft for dummies?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Graylingman:

Om man köper javaversionen direkt på hemsidan så inkluderas tydligen även Windows 10-versionen. Väljer man version en gång för alla, eller kan man gå mellan versionerna som man vill? Alltså spela i en version och sen fortsätta i den andra? Finns det nån Minecraft for dummies?

Du får (precis som jag skrev förut) båda versionerna om du köper från minecraft.net. Versionerna är däremot helt separerade, du kan inte spela en värld skapad i ena versionen i den andra eller tvärt om. Däremot finns det ju inget som hindrar att spela de två olika versionerna på samma dator, det räcker med att båda dessa finns installerade. Du får då acceptera att världarna som skapas bara fungerar till sitt eget "universum" och inte i andra varianten. Minecraft för dummies finns faktiskt

Länk

Jag tror inte att den är så uppdaterad kanske (vet inte hur det är med revisioner, den har funnits länge). Jag skulle nog söka på videor i ämnet på Youtube kanske om du vill lära dig mer. Minecraft har uppdaterats en del på senare tid, senast lades uppdateringar kring havet till. Det kan vara intressant att veta om hon är intresserad av att köra överlevnadsläget eller det kreativa läget, det senare fungerar i princip som lego där man har oändligt med byggklossar att bygga med (man kan dessutom "flyga" så att man lättare kan placera klossarna där man vill ha dom).

I överlevnadsläget kan man också bygga, fast man för samla materialet själv och ska dessutom försöka överleva och hushålla med resurser. Titta på när någon som spelar det aktuella spelläget på youtube.

Permalänk
Skrivet av dannesthlm:

Du får (precis som jag skrev förut) båda versionerna om du köper från minecraft.net. Versionerna är däremot helt separerade, du kan inte spela en värld skapad i ena versionen i den andra eller tvärt om. Däremot finns det ju inget som hindrar att spela de två olika versionerna på samma dator, det räcker med att båda dessa finns installerade. Du får då acceptera att världarna som skapas bara fungerar till sitt eget "universum" och inte i andra varianten. Minecraft för dummies finns faktiskt

https://s2.adlibris.com/images/12707714/minecraft-for-dummies.jpg
Länk

Jag tror inte att den är så uppdaterad kanske (vet inte hur det är med revisioner, den har funnits länge). Jag skulle nog söka på videor i ämnet på Youtube kanske om du vill lära dig mer.

Tack! Då tror jag att jag fattar. Då återstår bara att besluta om datorn jag länkade till i mitt inlägg kl 15.47 kan vara nåt. Har du synpunkter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Graylingman:

Tack! Då tror jag att jag fattar. Då återstår bara att besluta om datorn jag länkade till i mitt inlägg kl 15.47 kan vara nåt. Har du synpunkter?

Jag skulle säga att den troligen är något seg för Java-minecraft (fungerar att köra, fast blir lite störande "hackigt"), fast den fungerar perfekt för Windows 10-minecraft.

Permalänk
Medlem

Kan inte påstå att det lagga när ungarna körde på min 8470p för 2 månader sen och dom kör även minecraft på en hp 650 men kass pentium processor den är en aning seg men minecraft går bra om man drar ner lite på inställningarna (java version körs på båda datorerna).

Visa signatur

HP 800 G1

Permalänk
Medlem
Skrivet av riax:

Kan inte påstå att det lagga när ungarna körde på min 8470p för 2 månader sen och dom kör även minecraft på en hp 650 men kass pentium processor den är en aning seg men minecraft går bra om man drar ner lite på inställningarna (java version körs på båda datorerna).

Nu har jag en maskin i samma klass som länken, tycker själv inte att det flyter så bra där på Java. Då kör jag dock högsta inställningarna, jag tycker att Minecraft är tillräckligt fult iallafall (utan shaders vill säga)

Render distance är en effektiv inställning att dra ner, jag gillar inte alls att dra ner den dock då jag tycker att jag tappar både navigering och inlevelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Nu har jag en maskin i samma klass som länken, tycker själv inte att det flyter så bra där på Java. Då kör jag dock högsta inställningarna, jag tycker att Minecraft är tillräckligt fult iallafall (utan shaders vill säga)

Ja vem vet din kanske går sämre än min , Jo men sen får man tänka på att det är ett barn som ska spela dom märker oftast inte om man drar ner på inställningarna.

Visa signatur

HP 800 G1