Bygga nytt optimalt nätverk, hjälp erfodras !

Permalänk
Medlem

Bygga nytt optimalt nätverk, hjälp erfodras !

Hej,

Jag och sambon håkler på att bli galna här hemma över situationen med vårt trådlösa nätverk, därför är jag inne på att göra om allt och bygga något nytt och det är där ni kommer in !

I dagsläget har vi fiber in och nätverket är byggt enligt följande: tjänstefördelare - router - switch - 3 accespunkter.
Bor i ett helt nytt hus, 100 kvadrat fördelat på 2 våningar, huset är byggt helt i betong.
Hela nätverket är i dagsläget kopplat med kabel då jag har ett teknik skåp med 2 portar till varje rum och därav 2 uttag i varje rum som sitter tillsammans med 2 eluttag, dvs. Möjligheterna är enorma.
Router för närvarande är en asus rt68u tillsammans med 3 asus rp ac52 repeaters somr inställda på AP mode så att jag får samma nätverk överallt.
Problemet är att jag får inte det att fungera tillfredsställande, AP tappar kontakten titt som tätt, urusel täckning på wifi.
Så frågan är hur bygger jag ett nätverk bäst ? Vill ha samma nätverk överallt så jag slipper ha 3 olika.
Har haft funderingar på asus lyra, är det något att ha ? Kan jag kombinera dem med min asus router ?
Eller jag bör bygga på annat sätt/andra komponenter ?
Måste ha minst en router då denna står i gaming rummet med dator och konsoler som kör trådat, utöver dessa går resten trådlöst.

Hjälp mottages tacksamt då jag inte är någon expert på området och ärligt talat inte har tid att läsa in mig på alla produkters för och nackdelar.

Mvh,

Visa signatur

M'kay !

Permalänk
Avstängd

du behöver inte göra om allt.
byt ut dina repeaters mot
https://www.inet.se/produkt/5402766/ubiquiti-unifi-pro-ac1750

klart

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

du behöver inte göra om allt.
byt ut dina repeaters mot
https://www.inet.se/produkt/5402766/ubiquiti-unifi-pro-ac1750

klart

Detta. Det är dyrt men det bara funkar, kan starkt rekommendera!
Vi köpte tre och satte i olika delar av huset, finns ingenstans jag inte har skitbra WiFi nuförtiden och det har aldrig strulat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

du behöver inte göra om allt.
byt ut dina repeaters mot
https://www.inet.se/produkt/5402766/ubiquiti-unifi-pro-ac1750

klart

Vad är skillnaderna mellan denna och lite ? Lite verkar omåttligt populär?
Låt oss säga att jag vill bygga helt nytt ändå, vilken switch/router borde man köra på ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

M'kay !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niw0:

Vad är skillnaderna mellan denna och lite ? Lite verkar omåttligt populär?
Låt oss säga att jag vill bygga helt nytt ändå, vilken switch/router borde man köra på ?

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med om att ett UniFi nät är att rekommendera för liknande lösningar.

För hemmabruk tycker jag AC Lite räcker mer än väl, Pro eller den nyare Nano är riktigt trevliga men brukar inte sätta dem förrän man kanske har minst 20-30st samtidiga trådlösa användare så har bara satt dem i företagsmiljö.
Om du ska ha 3st AP hade jag rekommenderat att driva dem med en central POE-switch för att slippa ha ett råttbo som 3st POE-injektorer skapar samt att ha en kontroller igång hela tiden med, antingen om du har en dator/server du kan köra på eller så köp en UniFi CloudKey.

Om du börjar helt på ny kula så finns det ju UniFi router i form av deras USG samt deras POE switchar så att allt syns i kontrollern och du har överblick och kan kontrollera allt på ett ställe.

Permalänk
Medlem

@Niw0: Vill du kör nya prylar och skaffar Ubiquiti AP så är det deras POE switch som gälller + Router

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag har själv en Asus RT68U och ska nu i höst bygga ut nätverket hemma med ytterligare en 68U. Anledningen är att dessa routers stödjer att skapa ett mesh-nät, likt Asus Lyra etc. Mesh är betydligt bättre än repeaters/extenders etc. Testa denna lösningen, det kostar dig ca 1500:- att köpa en till 68U, och funkar det inte bra för dig så kan du ju returnera den inom 14 dagar.

Se även dessa som kan vara av intresse:
#17559677
https://www.sweclockers.com/artikel/25452-sa-fungerar-asus-ai...

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Jag har själv en Asus RT68U och ska nu i höst bygga ut nätverket hemma med ytterligare en 68U. Anledningen är att dessa routers stödjer att skapa ett mesh-nät, likt Asus Lyra etc. Mesh är betydligt bättre än repeaters/extenders etc. Testa denna lösningen, det kostar dig ca 1500:- att köpa en till 68U, och funkar det inte bra för dig så kan du ju returnera den inom 14 dagar.

Se även dessa som kan vara av intresse:
#17559677
https://www.sweclockers.com/artikel/25452-sa-fungerar-asus-ai...

Varför är mesh bättre än AP då ? Har ju möjlighet att dra trådat till varje AP, slipper helst en stor router då dem inte smälter in i hemmet på samma sätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

M'kay !

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av arowe17:

Jag har själv en Asus RT68U och ska nu i höst bygga ut nätverket hemma med ytterligare en 68U. Anledningen är att dessa routers stödjer att skapa ett mesh-nät, likt Asus Lyra etc. Mesh är betydligt bättre än repeaters/extenders etc. Testa denna lösningen, det kostar dig ca 1500:- att köpa en till 68U, och funkar det inte bra för dig så kan du ju returnera den inom 14 dagar.

Se även dessa som kan vara av intresse:
#17559677
https://www.sweclockers.com/artikel/25452-sa-fungerar-asus-ai...

Skrivet av Niw0:

Varför är mesh bättre än AP då ? Har ju möjlighet att dra trådat till varje AP, slipper helst en stor router då dem inte smälter in i hemmet på samma sätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Mesh är bättre än repeaters och extenders men är sämre än accesspunkter eftersom accesspunkter alltid ansluts med kabel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niw0:

Varför är mesh bättre än AP då ? Har ju möjlighet att dra trådat till varje AP, slipper helst en stor router då dem inte smälter in i hemmet på samma sätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Unifi AP fungerar som mesh. Den största skillnaden för just unifi-produkter är att mesh-serien är byggd för att kunna köras utomhus.

Skillnaden mellan Unifi AP lite och Unifi AP pro/long range är att Lite modellen har färre antenner (2x2 mimo vs 3x3 mimo). Blir en aning lägre hastighet på Unifi AP lite.

Jag rekommenderar helhjärtat att använda Unifi.
Det som du skulle behöva är antingen 2 st unifi AP-AC-LR (long range) eller 3 st AP-AC-lite.
Installera unifi controllern på en av dina datorer, konfigurera accesspunkterna via controllern.
Behövs inget byte av router så länge som du har en fungerande DHCP-utdelning via den befintliga.

Quality of life (ifall du skulle vilja lägga lite extra pengar): Unifi PoE-switch. Då slipper du ha PoE-injektorer som försörjer accesspunkterna och kan sköta det via switchen istället.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bmannu:

Unifi AP fungerar som mesh. Den största skillnaden för just unifi-produkter är att mesh-serien är byggd för att kunna köras utomhus.

Skillnaden mellan Unifi AP lite och Unifi AP pro/long range är att Lite modellen har färre antenner (2x2 mimo vs 3x3 mimo). Blir en aning lägre hastighet på Unifi AP lite.

Jag rekommenderar helhjärtat att använda Unifi.
Det som du skulle behöva är antingen 2 st unifi AP-AC-LR (long range) eller 3 st AP-AC-lite.
Installera unifi controllern på en av dina datorer, konfigurera accesspunkterna via controllern.
Behövs inget byte av router så länge som du har en fungerande DHCP-utdelning via den befintliga.

Quality of life (ifall du skulle vilja lägga lite extra pengar): Unifi PoE-switch. Då slipper du ha PoE-injektorer som försörjer accesspunkterna och kan sköta det via switchen istället.

Lutar nog åt 2 pro, vilken poe switch är att föredra i så fall ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

M'kay !

Permalänk
Medlem

@Bmannu: så många fel i det du skriver.

Lite och LR är exakt samma accesspunkt, men LR har mer förstärkning på antennerna. Detta är dock inte alltid en fördel, kan orsaka mer problem än dom löser.

PRO har mer hastighet och kan sitta utomhus under tak, dom är mao inte vädertätade men klarar av att vara ute.
Ska man ha utomhusgrejer är Unifi Mesh bättre dom är helt vädertätade och kan vara ute i regnet o snö året runt.
Namnet Mesh är lite fel, dom är ganska identiska med AC Lite i prestanda och räckvidd.

Alla Unifi ap kan användas i "mesh", eller som det egentligen heter "wireless failover", där backhaulen kan drivas över WIFI istället för kabel.
Detta kommer dock påverka hastigheten markant, då dom bara har 1 radio för vardera 2.4 och 5ghz, så dom måste prata med både uplink-AP och klienter.

Mesh-produkter som Google wifi har en separat radio för backhaul. Google wifi funkar utmärkt - om du har kabel mellan dom. Annars sköts allt via WIFI och desto mer trafik du trycker på WIFI desto sämre funkar det.. för varje klient som pratar på ett mesh nätverk så närmast fyrdubblar du mängden data som måste skickas omkring.
Mesh är en bra lösning för räckvidd och täckning men inte hastighet.

Köp Ubiquiti AC Lite, 2-3 st. Dom kommer med injectors (om det inte är -e då måste man köpa injector separat. Dom klarar standard POE så vilken somhelst funkar). Personligen brukar jag kombinera LITE/LR med edgerouter x sfp, då får man PoE och en kapabel router för få pengar

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

@Bmannu: så många fel i det du skriver.

Lite och LR är exakt samma accesspunkt, men LR har mer förstärkning på antennerna. Detta är dock inte alltid en fördel, kan orsaka mer problem än dom löser.

När man rättar andra är det ofta en fördel att själv ha rätt. Det du skriver gällde gamla 802.11n-serien UniFi AP och inte nya AP AC. AC LR har en extra radio på 2.4 GHz jämfört med AC Lite för 3x3 MIMO[1] och använder andra antenner som man kan se i FCC:s foton av enheternas insidor[2].

[1] https://dl.ubnt.com/datasheets/unifi/UniFi_AC_APs_DS.pdf
[2] https://apps.fcc.gov/oetcf/eas/reports/GenericSearch.cfm (Grantee Code: SWX, Product Code: -UAPACL, Application Purpose: Original Grant)

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Är även de flesta innerväggarna i betong? Då jobbar du i motvind när det gäller wifi. Har du ritningar på kåken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Är även de flesta innerväggarna i betong? Då jobbar du i motvind när det gäller wifi. Har du ritningar på kåken?

Njae har en innervägg i betong samt bjälklaget mellan våningarna, men har somsagt nätverksuttag i varje rum kopplat till teknikskåpet så ser inte det som ett stort problem så länge jag har rätt grejer

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

M'kay !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niw0:

Njae har en innervägg i betong samt bjälklaget mellan våningarna, men har somsagt nätverksuttag i varje rum kopplat till teknikskåpet så ser inte det som ett stort problem så länge jag har rätt grejer

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, men betongväggar begränsar mycket i effekt från accesspunkterna. Så är det riktigt illa kan man säga en accesspunkt i varje eller vartannat rum beroende på om man vill ha riktigt bra fart överallt.

Men nu är det inte så illa i ditt fall. Men räkna med mycket lite överhörning mellan våningsplanen

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

När man rättar andra är det ofta en fördel att själv ha rätt. Det du skriver gällde gamla 802.11n-serien UniFi AP och inte nya AP AC. AC LR har en extra radio på 2.4 GHz jämfört med AC Lite för 3x3 MIMO[1] och använder andra antenner som man kan se i FCC:s foton av enheternas insidor[2].

[1] https://dl.ubnt.com/datasheets/unifi/UniFi_AC_APs_DS.pdf
[2] https://apps.fcc.gov/oetcf/eas/reports/GenericSearch.cfm (Grantee Code: SWX, Product Code: -UAPACL, Application Purpose: Original Grant)

Du har rätt, jag hade fel. Dock är det 2.4 ghz, så det är väl ganska tråkigt då knappt några enheter på marknaden har 3x3 mimo på 2.4 ghz, så hastigheten kommer inte finnas där för enkla klienter, kanske med många.
Var också under illusionen att antennen på lr skulle ha en starkare antenn, men det verkar inte vara fallet med nuvarande LR.

Jag ska nog ta och packa upp en LR och LITE vi har här och göra lite tester rörande hastighet, blev nyfiken.

--- ah

men det står ju i klartext, transmitt power på LR är 4 dBm högre än LITE på båda kanalerna. Så det påverkar ju en hel del.

Permalänk
Medlem

Viktigt att tänka på är hur snabb fiber du har och om du ska gamea över wifi.
Varken ubiquiti AC pro, lite eller long klarar av att leverera 1 gbit över wifi. Deras nyare HD modeller är 4x4 wave 2 wifi och har modern hårdvara.
Det är bara söka på google om ubiquiti ac pro slow så hittar man massa klagomål om slö trådlös hastighet.
Jag bytte min ubiquiti ac pro mot en Netgear X4S (som har samma krets som AC HD från Qualcomm, fast konsumentvarianten) och fick mycket stabilare (märktes i spel) och snabbare wifi, gick från 600 mbit/s till 900+ mbit/s på t.ex. macbook pro.
Hårdvaran i ubiquiti ac pro och de billigare modellerna är väldigt klen och "outdated". Fördelen med ubiquiti är att de är lätta att bygga ut med fler APs de är POE så man slipper extra sladdar och om man bara surfar på en lina under 500mbit/s så räcker de gott och väl.
Ska du köra Ubiquiti så föreslår jag verkligen att inte ta de gamla modellerna som saknar 4x4 wave 2.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av boibo:

Du har rätt, jag hade fel. Dock är det 2.4 ghz, så det är väl ganska tråkigt då knappt några enheter på marknaden har 3x3 mimo på 2.4 ghz, så hastigheten kommer inte finnas där för enkla klienter, kanske med många.
Var också under illusionen att antennen på lr skulle ha en starkare antenn, men det verkar inte vara fallet med nuvarande LR.

Jag ska nog ta och packa upp en LR och LITE vi har här och göra lite tester rörande hastighet, blev nyfiken.

--- ah

men det står ju i klartext, transmitt power på LR är 4 dBm högre än LITE på båda kanalerna. Så det påverkar ju en hel del.

Det är egentligen inte konstigt att man inte kör 3X3 på 2,4 GHz särskilt ofta eftersom det i så fall skulle ta upp hela 2,4 GHz bandet, det skulle oundvikligen bli kanalöverlappning hur man än gör i det läget så om man inte är helt ensam inom radioräckvidd så skulle troligen överföringshastigheten bli lägre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hjälpsam

Jag kör med USG, 1st pro och trådlös brygga från den till ett par Mesh Pro samt en cloud key.

I ditt fall skulle jag rekommendera 1st USG, 1st 60W Switch, 2st AC Pro (och för sakens skull en cloud key om du gillar kul statistik och alltid uppkopplad)

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är egentligen inte konstigt att man inte kör 3X3 på 2,4 GHz särskilt ofta eftersom det i så fall skulle ta upp hela 2,4 GHz bandet, det skulle oundvikligen bli kanalöverlappning hur man än gör i det läget så om man inte är helt ensam inom radioräckvidd så skulle troligen överföringshastigheten bli lägre.

Nu blandar du ihop kanalbredd och mimo. Finns accesspunkter med 4x4 i klassen som marknadsförs som ac2600

Skickades från m.sweclockers.com