Min nya HDD docka visas som SCSI enhet

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Maj 2006

Min nya HDD docka visas som SCSI enhet

Hej. jag har köpt den här dockan: https://tinyurl.com/y9pqabec

Men när jag kopplat upp den och allt står rätt till (den står på data och inte copy tex.) så dyker den upp som en SCSI enhet i min dator. och den kan bara ta emot 1 av mina två diskar. Och som ni förstår så blir den helt oanvändbar.

Finns det något enkelt sätt en vanlig medioker användare kan göra så att den dyker upp som en USB SATA enhet?

Jag har googlat på saken men inte hittat något sätt som inte en tekniker från nasa klarar av.

Jag har WIN10 home. Jag ropar högt HILFE/HJÄLP/HELP.

Jag skulle bli sjukt tacksam om någon av er hjältar här inne kunde hjälpa mig med detta.

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Evga G3 850 - Msi 970 Gaming - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Sennheiser Momentum (Over-Ear) - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.16 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 + En djungel av olika prylar, dessa är dock dem jag använder mest.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2016

Att den skriver SCSI är att den betrakta disken som en logisk SCSI-enhet och bryr sig inte om den går via en SATA-sladd på moderkortet eller via en USB-sladd till en diskdocka.

Moderna OS sedan tidig linux och windows NT4 har alltid betrakta diskar som SCSI oavsett sort då det faktum använder just SCSI-kommandon för att prata med diskarna - man kan säga att så fort det var LBA-adresseing så är det SCSI-kommandon som används medans ATA-kommandon med CHS-adressering knappt används alls mer än just vid bootning typ för de första sektorerna typ...

I linux så kallas diskarna sda, sdb, sdc etc. oavsett om det är interna diskar via SATA-kabel eller via USB-kabel och 'sda' står då för "SCSI-disk 'a'"

---

Frågan är om din enhet presenterar sig som en disk eller 2 diskar - och det kan vara drivrutinsaker i hur det hela betraktas.

Gör en bootbar ubuntu-live skiva på en USB-sticka och starta på den - dyker diskarna som två enheter där så är inte problemet själva enheten utan problemet är windows drivrutiner och hur de hanterar logiska enheter där.

för att rota med detta under windows, knöla med drivrutiner etc. och få detta att fungera så skall man ha väldigt stark själ... alla andra kör sådana saker under linux istället...

---

fungerar inte det så får du skaffa en diskdocka till och på så sätt få den andra disken synlig då diskdockor med dubbla diskplatser inte alltid är problemfria ens under linux...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Maj 2006

Det ju just det att det där blir rena grekiskan för mig. Om någon kunde komma in och säga vad det är för drivrutin jag saknar eller något program där jag kan byta filformat till den. Jag sitter ju med 2st splitter nya diskar. Den gamla dockan pajade efter 4-5 år, då var det bara till att stoppa in och köra. Men varför denna 'plug'n'play' docka inte vill så blir jag tokig.

Någon som har ett tips på en docka som faktiskt fungerar? någon ni gärna har eller haft själva? jag är bered att köpa en ny för att få det att fungera. Men då jag dammsugit nätet så ska det eventuellt vara någon uppdatering från windows som kan ha ställt till det?

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Evga G3 850 - Msi 970 Gaming - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Sennheiser Momentum (Over-Ear) - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.16 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 + En djungel av olika prylar, dessa är dock dem jag använder mest.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2012

Kollade den länkade sida hos Ali. Det är väldigt oklart vad den faktiskt klarar. Enda stället där dubbla diskar öht nämns är i samband med ”one touch clone” vilket gör att jag misstänker att den inte alls kan presentera två diskar för operativsystemet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Maj 2006

i ren desperation köpte jag idag denna: https://www.inet.se/produkt/8906403/hd-docka-for-2x2-5-3-5-sa... så nu sitter jag med 2st som inte fungerar.

https://imgur.com/a/lHp8Mag

så står det. sen någonstans, jag är överallt och letar, så står det att jag har problem med P'n'P enheter. hittar inga nya jag kan ladda ner heller. Jag blir helt knäpp på det här. jag har ju en annan extern hdd på 8tb som fungerar perfekt via usb.

Här är ännu en bild. har självklart försökt få windows att hitta det. och startat om maskinen utan framgång.

https://imgur.com/a/Jh08V7d

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2003

@hårdnackad: Skulle säga att båda dockorna bara tar 1 disk om du ansluter den till datorn, 2 diskar endast för kloning. Det enda sättet en docka skulle kunna visa 2 diskar som en är om den stödjer raid.

System: i5 3570K, Z77X-D3H, Corsair 12GB VENGEANCE, SSD 256GB Samsung 830, EVGA 1080 SC, Noctua NH-U14S, CMPSU-650HXEU 650W, Antec P280 + BenQ XL 2410T & Windows 10 Home.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av hårdnackad:

i ren desperation köpte jag idag denna: https://www.inet.se/produkt/8906403/hd-docka-for-2x2-5-3-5-sa... så nu sitter jag med 2st som inte fungerar.

så står det. sen någonstans, jag är överallt och letar, så står det att jag har problem med P'n'P enheter. hittar inga nya jag kan ladda ner heller. Jag blir helt knäpp på det här. jag har ju en annan extern hdd på 8tb som fungerar perfekt via usb.

Hur stora är diskarna? På tillverkarens sida står:
• Klarar 2,5" hårddiskar med max 1TB kapacitet och 3,5" hårddiskar med max 4TB kapacitet.

Lite dumt att inet inte har det utskrivet på produktsidan. På övriga sidor verkar det faktiskt stå med.

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Maj 2006
Skrivet av Coca:

@hårdnackad: Skulle säga att båda dockorna bara tar 1 disk om du ansluter den till datorn, 2 diskar endast för kloning. Det enda sättet en docka skulle kunna visa 2 diskar som en är om den stödjer raid.

Jag har bara en disk med 4tb i dockan.

Skrivet av maskeradmannen:

• Klarar 2,5" hårddiskar med max 1TB kapacitet och 3,5" hårddiskar med max 4TB kapacitet.

Lite dumt att inet inte har det utskrivet på produktsidan. På övriga sidor verkar det faktiskt stå med.

som över. bara en ntsf formaterad disk på 4tb i en av dockorna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2016

https://www.webhallen.com/se/product/182550-Deltaco-Docknings...

klarar 2 diskar samtidigt, även i 8TB-diskstorlek i vartfall i linux och identifieras som separata diskar där - i windows 10 vet inte... skall se om jag har ett par diska med win-filsystem i sig, återkommer i såfall.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2016
Skrivet av maskeradmannen:

Om det är transparant USB3/SATA-chip utan adress och sektorstorleks-konvertering av modernare slag i sig så spelar det ingen roll och den kan inte avgöra om det sitter en 2.5"-HD eller 3.5" hd på det som ansluts på dess SATA-kontakt.

Tror mera på att man inte har koll på att dagens största 2.5" är numera 5TB stor och dagens största 3.5" är i området 14-16 TB...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av xxargs:

Om det är transparant USB3/SATA-chip utan adress och sektorstorleks-konvertering av modernare slag i sig så spelar det ingen roll och den kan inte avgöra om det sitter en 2.5"-HD eller 3.5" hd på det som ansluts på dess SATA-kontakt.

Tror mera på att man inte har koll på att dagens största 2.5" är numera 5TB stor och dagens största 3.5" är i området 14-16 TB...

Så är det säkert. Produkten har ju några år på nacken.

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2016
Skrivet av xxargs:

https://www.webhallen.com/se/product/182550-Deltaco-Docknings...

klarar 2 diskar samtidigt, även i 8TB-diskstorlek i vartfall i linux och identifieras som separata diskar där - i windows 10 vet inte... skall se om jag har ett par diska med win-filsystem i sig, återkommer i såfall.

OK, kollat ovanstående produkt som jag har ett exemplar av:

två diskar monterat identifierar sig två olika diskar även under windows 10, dock betraktas diskdockan som 1 enhet med 2 logiska underenheter (diskarna) vilket innebär att båda diskarna stängs logiskt från Windows om man försöker med 'safely remove hardware and eject media"

Det beror nog på att enheten ses som just en SCSI-enheter med två LUN ( 2 logiska enheter där varje disk är en logisk enhet) och när man gör remove/borttagning av disk så stänger man själva gränssnittet (= läs SCSI-interfacet för diskarna som om det vore en SCSI-kort med en eller flera diskar inkopplade) för diskarna och inte stänger av diskarna i sig. Det märks också på dockan att det är inte alltid att diskarna stannar när den blir urkopplad logisk från datorn utan sköts inom diskdockan som tex. varva ned diskarna efter en stunds inaktivitet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2016
Skrivet av hårdnackad:

Denna ser väldigt lik ut som deltaco-diskdockan - kan i stort sett svära på att det är samma tillverkare bakom denna som deltaco-dockan vilket innebär att om du har problem med denna så kommer du också ha problem med deltaco-dockan också från webbhallen mfl. ställen.

Dvs. du har något strul med din win-installation med någon tilläggsprogram mm. eller annan drivrutinspaket som kanske blockerar (något kanske specifikt för just din dator).

Sådana här produkter behöver inga special-drivrutiner utan skall fungera med dom generiska för USB mass-storage som finns i windows direkt, har det installerats program för tex. din första som du inte fick att fungera så kan det mycket vara den som förstör för alla andra USB-enheter som försöker göra samma sak hädanefter.

Sådant är ett helvete att reda ut och för generisk dator utan specialare som det ofta är med laptop, så hade man sagt - installera om hela windows på blank HD/SSD, det tar mindre tid än att försöka hitta vilken kombinationer av drivrutiner som blockerar för varandra...

---

nu har du två diskdockor vilket gör att du kan ha en disk i varje och kanske kunna använda diskarna som du har tänkt ändå...