Dålig WiFi hastighet från iPhone X/Xs via min Asus RT-N66U router

Permalänk
Medlem

Dålig WiFi hastighet från iPhone X/Xs via min Asus RT-N66U router

Hej,

Jag har problem med dålig nerladdninshastighet trådlöst från iPhone X och nu även min iPhone Xs (och samma problem från min frus iPhone X också) via Asus RT-N66U router. Jag har provat både från 2,4 Ghz bandet och 5 Ghz bandet och vi ligger på mellan 60-100 Mbit och vi har 250 Mbit från bahnhof. Om jag testar trådlöst från min HP laptop som måste vara minst 5 år gammal så får jag 200 Mbit cirka.

Jag har provat från flera olika platser i hemmet och det spelar ingen roll hur långt ifrån routern jag är eller om andra enheter också är uppkopplade eller ej. Brandväggen i routern är avstängd och jag kör alltid med senaste originalfirmware från Asus.

Jag är rädd att problemet kvarstår om jag går ut och köper en ny dyr router. Har någon något tips? Eller kanske råkat ut för samma sak själv? Om jag kör trådad anslutning hemma så har jag 250 Mbit ner.

Visa signatur

Gigabyte EP35-DS3, Intel Core2 Duo E6750@3,5 Ghz, 4 GB RAM, Asus 8800 GTS@Ultra speed, Eizo FlexScan S2431W, Creative Gigaworks 7.1

Permalänk
Medlem

För det första är 60-100 Mbit till en enskild mobiltelefon en i praktiken mkt bra hastighet som ger utmärkt prestanda vid vardagligt användade.
För det andra så har du en gammalmodig router som inte stödjer AC-standarden, så det är orsaken till att du inte når ännu högre, framförallt på 5 Ghz-bandet.

Permalänk
Medlem

Testa att låsa bandbredden till 40Mhz för 2,4Ghz bandet, jag hade problem med en bärbar som inte valde 40Mhz när det stod på auto. Går väl att göra motsvarande på 5Ghz, han även finnas 80Mhz där.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

Om det inte hjälper att ändra Mhz inställningarna på 5Ghz bandet som Foppson skrev så klarar nog inte din router av att driva hela din 250mbit/s lina från din leverantör. Framförallt inte på dina mobiler.
Efter lite googlande på recensioner om din rounter så verkar den irl maxa nånstans runt 250 mbit/s.
Kan det vara så att din gamla HP dator har 3x3 mimo (tre antenner) i sitt nätverkskort?
iPhone X och Xs har "bara" 2x2 mimo (två antenner) för wifi vilket gör att de i sånt fall är betydligt slöare på gamla n protokollet än din gamla HP.

Permalänk
Medlem

Jag provade att ställa in 40 Mhz (den stod innan på 20/40), men det gjorde ingen skillnad tyvärr. Fanns inga andra val att göra där.

Jag får nog acceptera att "bara" ha 100 Mbit till telefonerna. Jag har börjat kika på nya routrar och då såg jag att något nytt protokoll som heter ax är på g. Såklart overkill för min del men om det ändå släpps nu snart så inväntar jag nog det.

Visa signatur

Gigabyte EP35-DS3, Intel Core2 Duo E6750@3,5 Ghz, 4 GB RAM, Asus 8800 GTS@Ultra speed, Eizo FlexScan S2431W, Creative Gigaworks 7.1

Permalänk
Medlem

Jag har nu köpt en ny Asus RT-AC86U och jag får snabbare hastigheter men jag är inte helt övertygad.
Jag ligger i snitt på 150 Mbit/s men hastigheten varierar kraftigt. När jag kör bredbandskollen så kan jag nå upp till 200 Mbit/s under någon tiondels sekund för att sedan kraftigt sjunka ner till så lågt som 100. Jag har provat både med och utan sådan där smart link där routern själv avgör om det är 2,4 eller 5 Ghz bandet som ska användas. Alla routerinställningar i övrigt har jag lämnat som standard.
Jag ska testa att dela upp banden igen och bara köra på AC-standarden på 5 Ghz och se om det blir bättre.
Jag har provat att stå allt från 1 meter från routern till andra våningen i huset och hastigheten är densamma.
Jag har routern högt upp i takhöjd dit alla sladdar sedan tidigare är dragna.
När jag testar från min laptop från rummet brevid får jag rätt stabila 200 Mbit/s hela tiden.
När min fru testar med en iPhone X så får hon samma resultat som jag får på mig iPhone Xs Max.

Några tips på hur man kan förbättra hastigheten till iPhones?

Visa signatur

Gigabyte EP35-DS3, Intel Core2 Duo E6750@3,5 Ghz, 4 GB RAM, Asus 8800 GTS@Ultra speed, Eizo FlexScan S2431W, Creative Gigaworks 7.1

Permalänk
Medlem

Du har bra hastighet och att den varierar är helt normalt för Wifi. Wifi perverkas av väldigt mycket, tex avståndet till routern, rummet geomteri, väggarnas material, grannarnas Wifi mm.

Du kan aldrig få samma hastihet med Wifi som med kabel.

Permalänk
Medlem

Är det inte så att Iphone Xs och X har intels nätverkskrets som är sämre än qualcomms?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Är det inte så att Iphone Xs och X har intels nätverkskrets som är sämre än qualcomms?

Det stämmer, kretsen är annorlunda och är sämre än Qualcomms. Dels är räckvidden sämre för data och bluetooth tar en evighet att koppla upp mot bilen, går snabbare att göra manuell koppling.

Sen så räcker det med att lägga handen över telefonen för att strömningen från tex telefon/ Spotify till bilen ska lagga.

Detta är vad jag funnit hittills som är lite störande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En snabb googling visar att folk får 600-700 Mbit wifi-hastighet med iPhone Xs Max. Så något är det ju som inte stämmer.

Visa signatur

Gigabyte EP35-DS3, Intel Core2 Duo E6750@3,5 Ghz, 4 GB RAM, Asus 8800 GTS@Ultra speed, Eizo FlexScan S2431W, Creative Gigaworks 7.1