Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Linjär-TV är TV som sänds linjärt, program efter program enligt en tablå. Till skillnad från exempelvis Playstjänster och Streaming där du får filmen när du vill se den.

Får du samma hopp i bilden på Blu-ray är det mer troligt att det är någon form av autozoom som fortfarande är aktiv.

nej inte det där att den zoomar in och ut det har jag bara sett på när kidsen kollar på fåret Shaun på barnkanalen ..
annars känns det som att den minskar bilden lite lite i taget ser inga direkta zoom hopp

nej inga zoom hopp när jag spelar blu ray bara bredare svarta kanter som problemet är !!

men varför tror du att det spelar ingen roll om jag hämtar ut en ny tv .. ska det vara så på en oled tv att det blir så där att man ska sitta där med en ojämn ram runt tv
?? det var ju inte så på min philips 7502 inte oled men ändå??

Permalänk
Bildexpert 📺

@hollowman71: Då kan det trots allt vara pixelorbiter-funktionen ("inbränningsskyddet") du ser i aktion. Tyvärr inga anteckningar om hur och var den kan stängas av men någonstans i menyerna och inte nödvändigtvis i bild-menyn.

Observera att det finns fler vägar in i menyerna. Går du vi kugghjulet i Home-menyn i Android-TV får du en mer komplett uppsättning menyer.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@hollowman71: Då kan det trots allt vara pixelorbiter-funktionen ("inbränningsskyddet") du ser i aktion. Tyvärr inga anteckningar om hur och var den kan stängas av men någonstans i menyerna och inte nödvändigtvis i bild-menyn.

Observera att det finns fler vägar in i menyerna. Går du vi kugghjulet i Home-menyn i Android-TV får du en mer komplett uppsättning menyer.

Ja känsla att det kan var den men att den går för fort. Ramen är ju okej när man slår på tv på morgonen och 15 min efter så är den ojämlika om man slår av tv efter att titta på tv med den ojämna ramen så är den okej när man slår på tv igen ett tag
Jag testar att byta ut den när jag har det valet så får vi se

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@hollowman71: Då kan det trots allt vara pixelorbiter-funktionen ("inbränningsskyddet") du ser i aktion. Tyvärr inga anteckningar om hur och var den kan stängas av men någonstans i menyerna och inte nödvändigtvis i bild-menyn.

Observera att det finns fler vägar in i menyerna. Går du vi kugghjulet i Home-menyn i Android-TV får du en mer komplett uppsättning menyer.

Hittar tyvärr ingen sån meny kanske är någon undermeny icke för Svensson?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

Har du lyst med ficklampa så att du ser att det är en extra svart linje bredvid svartaramen?
Måste övertyga mig själv 😉

Ja. Den är från någon/några pixlar bred till att bli ca fyra mm bred.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av f2000g:

Ja. Den är från någon/några pixlar bred till att bli ca fyra mm bred.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej tack för hjälpen att du tittade

Permalänk

En uppdatering : för att lugna nerverna åkte jag till net on net och byte in tv och hämtade ut en ny av samma modell då jag var/är jävligt nöjd med den.
Nu till resultatet: LAXPUDDING det var som du sa att det inte skulle spela någon roll 😉 fenomenet finns där fortfarande!
Men nu har jag iallafall lugnt mina nerver att det inte är något fel på tvn! utan att det blir så med utsändning från telia digitalt tv dosan på något vis (tycker iofs att det är jävligt konstigt att inte dagens teknik kan göra så att man får helbild men men.)
Och jag kommer att ha kvar tv för som sagt nöjd med tv i övrigt.
Tack alla för alla svar och råd!
och ursäkta net on net att jag lämnad in en hel tv i retur 🤪 men det var bara för jag kunde pga av öppet köp och att jag fick lov att överbevisa mig själv att det inte är tv men nu kan jag släppa det där
Mvh peter

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

En uppdatering : för att lugna nerverna åkte jag till net on net och byte in tv och hämtade ut en ny av samma modell då jag var/är jävligt nöjd med den.
Nu till resultatet: LAXPUDDING det var som du sa att det inte skulle spela någon roll 😉 fenomenet finns där fortfarande!
Men nu har jag iallafall lugnt mina nerver att det inte är något fel på tvn! utan att det blir så med utsändning från telia digitalt tv dosan på något vis (tycker iofs att det är jävligt konstigt att inte dagens teknik kan göra så att man får helbild men men.)
Och jag kommer att ha kvar tv för som sagt nöjd med tv i övrigt.
Tack alla för alla svar och råd!
och ursäkta net on net att jag lämnad in en hel tv i retur 🤪 men det var bara för jag kunde pga av öppet köp och att jag fick lov att överbevisa mig själv att det inte är tv men nu kan jag släppa det där
Mvh peter

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tippar på att det har med att förhindra inbränning att göra. Men vad vet jag😯

Permalänk
Skrivet av f2000g:

Jag tippar på att det har med att förhindra inbränning att göra. Men vad vet jag😯

Ja jag fick en känsla att det inte var lika tydligt igår kväll innan jag uppdaterade tv imorse då vart det mer tydligt.
vet i fan vad det är men det är som det är nu orkar inte lägga, mer energi på det har gjort vad jag kan 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

Ja jag fick en känsla att det inte var lika tydligt igår kväll innan jag uppdaterade tv imorse då vart det mer tydligt.
vet i fan vad det är men det är som det är nu orkar inte lägga, mer energi på det har gjort vad jag kan 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Hej! Du nämnde tidigare i ett inlägg att du ställde in nå inställningar efter en guide. Jag undrar om du då fick en bättre bild i mörka scener? Jag har allt i original och inte ändrat något men upplever att mörka scener är väldigt mörka och kläder osv smälter ihop. Har du någon aning om vilken inställning jag ska ändra för att få de mörka scenerna ljusare? Kanske laxpuddingen vet? Mvh.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Msgn:

Hej! Du nämnde tidigare i ett inlägg att du ställde in nå inställningar efter en guide. Jag undrar om du då fick en bättre bild i mörka scener? Jag har allt i original och inte ändrat något men upplever att mörka scener är väldigt mörka och kläder osv smälter ihop. Har du någon aning om vilken inställning jag ska ändra för att få de mörka scenerna ljusare? Kanske laxpuddingen vet? Mvh.

Jag har en artikel om just detta på framsidan

https://www.sweclockers.com/artikel/26241-bildguiden-svart-oc...

Permalänk

offtopic
ag tänkte bara krypa förbi här utan nåt att hjälpa med. Jag tänkte bara säga att jag kommer hata mig själv och tvn nu, för nu ska jag kolla om jag har nåt sånt på våran tv😬

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Skrivet av Utrymningsplan:

offtopic
ag tänkte bara krypa förbi här utan nåt att hjälpa med. Jag tänkte bara säga att jag kommer hata mig själv och tvn nu, för nu ska jag kolla om jag har nåt sånt på våran tv😬

🤪

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Hej tack för ditt svar. Finns det någon guide för just min tv modell? (Philips 873)? Var rätt mycket att gå igenom i din länk och långa videos. Finns det någon genväg för någon som inte är jätteinsatt men enbart vill få upp ljuset litegrann i de mörka scenerna? Mvh.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@Msgn: Det står i artikeln, stycket ovanför "TV-apparater har mer ”automagiskt” hyss för sig"-rubriken i avsnitt 7, specifikt hur Philips skiljer sig.

Reglaget på Philips för att ankra svart heter Ljusstyrka, samma som hos nästan alla TV. Du kan också fördjupa dig mer genom att läsa mer utförliga tester av modellen där de förklarar hur reglagen fungerar. https://www.hdtvtest.co.uk/ är baserad i UK och brukar därför vara relevanta för europeiska TV-modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Msgn: Det står i artikeln, stycket ovanför "TV-apparater har mer ”automagiskt” hyss för sig"-rubriken i avsnitt 7, specifikt hur Philips skiljer sig.

Reglaget på Philips för att ankra svart heter Ljusstyrka, samma som hos nästan alla TV. Du kan också fördjupa dig mer genom att läsa mer utförliga tester av modellen där de förklarar hur reglagen fungerar. https://www.hdtvtest.co.uk/ är baserad i UK och brukar därför vara relevanta för europeiska TV-modeller.

Tusen tack! Uppskattar din hjälp. Ska kolla där så fort jag får lite tid och kan mixa med tv-inställningarna. Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

En uppdatering : för att lugna nerverna åkte jag till net on net och byte in tv och hämtade ut en ny av samma modell då jag var/är jävligt nöjd med den.
Nu till resultatet: LAXPUDDING det var som du sa att det inte skulle spela någon roll 😉 fenomenet finns där fortfarande!
Men nu har jag iallafall lugnt mina nerver att det inte är något fel på tvn! utan att det blir så med utsändning från telia digitalt tv dosan på något vis (tycker iofs att det är jävligt konstigt att inte dagens teknik kan göra så att man får helbild men men.)
Och jag kommer att ha kvar tv för som sagt nöjd med tv i övrigt.
Tack alla för alla svar och råd!
och ursäkta net on net att jag lämnad in en hel tv i retur 🤪 men det var bara för jag kunde pga av öppet köp och att jag fick lov att överbevisa mig själv att det inte är tv men nu kan jag släppa det där
Mvh peter

Skickades från m.sweclockers.com

Hej! Vad menar du med: "utan att det blir så med utsändning från telia digitalt tv dosan på något vis"?

Jag har samma problem som dig, iallafall det problemet med att någon utav sidorna eller två sidor samtidigt blir 1,5-1,7cm breda istället för 1cm som det är när tv:n slås på. Men jag har inte Telia digital tv?

Laxpudding, har du eller någon annan något och säga om detta? Jag har läst alla kommentarer här men jag kan inte riktigt släppa detta än, för mig är det helt sjukt att tv:n håller på sådär, det förstör designen och de snygga kanterna, det ser riktigt B ut när en sida eller två är större än de andra. Finns det någon som kan bekräfta att det SKA vara så? För jag går runt och hoppas på att tillräckligt många ska klaga till supporten så det kanske kommer en uppdatering som kan lösa problemet? Jag ligger på gränsen att lämna tillbaka tv:n och köpa en annan. Men gillar ju de övriga med tv:n så jag hoppas ju det finns en lösning, eller tror ni inte det kommer någon?

mvh.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Msgn: Vissa sändningar är i 14:9-format och därför inte riktigt lika breda. Så beror helt på sändningen.

Har tjatat om det många förut, men digital-tv är den digitala 90-talsversionen av 60-talets färg-tv. Det blir inte bra. Det blir mängder av fel och brister och allt blir så tydligt när vi sitter med 55 tum som dagens "lilla" TV.

Anpassa förväntan efter vad som är faktum. Eller utgå från dåtidens tips. Sitt på ett avstånd till TV:n som är precis så att du kan sträcka ut armen rak framför dig. Knyta näven. Den näven ska nu täcka hela bilden. Annars är du för nära. Nu är du på optimalt avstånd för den bildkvalitet du får.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Msgn: Vissa sändningar är i 14:9-format och därför inte riktigt lika breda. Så beror helt på sändningen.

Har tjatat om det många förut, men digital-tv är den digitala 90-talsversionen av 60-talets färg-tv. Det blir inte bra. Det blir mängder av fel och brister och allt blir så tydligt när vi sitter med 55 tum som dagens "lilla" TV.

Anpassa förväntan efter vad som är faktum. Eller utgå från dåtidens tips. Sitt på ett avstånd till TV:n som är precis så att du kan sträcka ut armen rak framför dig. Knyta näven. Den näven ska nu täcka hela bilden. Annars är du för nära. Nu är du på optimalt avstånd för den bildkvalitet du får.

Hej! Tack för ditt svar. Hur kan jag kolla upp en sändning/video som inte är i 14:9 format då? Vill veta om Tv:n beter sig så då också eller inte. Kompisarnas 65" tv beter sig inte på detta sett. De har dock inte oled men ändå 4k tv med 65 tum

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Hänt mig på många tvs.
pillade på kontrollen o meckade med aspect ratio.
16:9 eller auto, zoom, nånting fixade det varje gång.

Permalänk
Skrivet av Msgn:

Hej! Vad menar du med: "utan att det blir så med utsändning från telia digitalt tv dosan på något vis"?

Jag har samma problem som dig, iallafall det problemet med att någon utav sidorna eller två sidor samtidigt blir 1,5-1,7cm breda istället för 1cm som det är när tv:n slås på. Men jag har inte Telia digital tv?

Laxpudding, har du eller någon annan något och säga om detta? Jag har läst alla kommentarer här men jag kan inte riktigt släppa detta än, för mig är det helt sjukt att tv:n håller på sådär, det förstör designen och de snygga kanterna, det ser riktigt B ut när en sida eller två är större än de andra. Finns det någon som kan bekräfta att det SKA vara så? För jag går runt och hoppas på att tillräckligt många ska klaga till supporten så det kanske kommer en uppdatering som kan lösa problemet? Jag ligger på gränsen att lämna tillbaka tv:n och köpa en annan. Men gillar ju de övriga med tv:n så jag hoppas ju det finns en lösning, eller tror ni inte det kommer någon?

mvh.

Tjenare!

Ja det är ju helt sjukt att tvn ska hålla på så där men det verkar vara fler än oss som har samma problem så det borde vara något med mjukvaran i tv.
som sagt har byt ut tv en gång och det vart samma fel på den nya så jag utgick att det är digital tv boxen eller utsändning från Telia som är boven.
Eller att det är något med inbränning skydd har inte en aning?
pratade med philips och dom sa att jag skulle byta ut den första för att det inte skulle vara så men det vart på den andra också så det kan ju inte vara tv!
Som sagt hade en 7502 (inte oled) från Philips och den vart det inte så på. Med samma källor har jag för mig
Så känslan är att det är något med oled tv.
som jag skrev förut fick jag känslan av att fenomenet hoppade igång efter jag uppdaterat tv tänkte på den nya tv jag tog hem körde den lite på kvällen när jag tagit hem den nya och såg inga tendenser på att fenomenet (men jag testade inre så mycket) men när jag uppdaterade tv på morgonen så fanns det där igen men är inte 100 på den teorin.
Jag tror ju att det har och göra med ett slags inbränning skydd men att någon uppdatering har gjort att det inte fungerar som det ska!
Och har du en ojämn ram runt tv och slår på en blu ray så ligger den kvar !
Den ojämna ramen kan skifta från sida till sida och i överkant.
Har för mig att om du är på en meny en still bild så är ramen jämn.
Och ibland så är ramen jämn och fin sen bytet du kanal så boom så har du en ojämn ram. Okej den är några mm ojämn men man tycker för en sån dyr tv så ska det inte vara så!
Knepigt är det men som sagt orkar inte bry mig något mer
Haft sömn lösa nätter över detta.
Mvh peter

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Cuna:

Hänt mig på många tvs.
pillade på kontrollen o meckade med aspect ratio.
16:9 eller auto, zoom, nånting fixade det varje gång.

Hjälper inte tyvärr!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Det man ska förstå är att Ja man kan få svarta kanter beroende på vad filmen eller kanalen sänds ut i för format
Men i detta fall så sträcka inte filmen eller kanalbilden ända ut till den svarta ramen på 1 eller 2 sidor tex vänster sida och överkanten eller ena gången så ligger den ojämna sidan på höger sida sen kan den ligga på vänster sida Nästa gång.

http://imgur.com/a/qRGcABV

Skickades från m.sweclockers.com[/size]

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@Msgn: Vissa sändningar är i 14:9-format och därför inte riktigt lika breda. Så beror helt på sändningen.

Men ska formatet göra så 2 av 4 sidor på tv kryper in och det blir en ojämn ram runt tv?
Låter ju otroligt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

I slutet av veckan så får jag hem min andra tv 7502 från service hos philips. Då kan jag testa med samma källor och tala om hur det blir med den. Då kan vi ju utesluta om det är källorna eller oled tv som är problemet till fenomenet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

I slutet av veckan så får jag hem min andra tv 7502 från service hos philips. Då kan jag testa med samma källor och tala om hur det blir med den. Då kan vi ju utesluta om det är källorna eller oled tv som är problemet till fenomenet.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja uppdatera gärna. Uppskattas! Skulle vara intressant att veta.

Permalänk
Medlem

@hollowman71: 16:9 är det vanligaste formatet på skärmar idag (vad jag vet) om då sändningen är i 14:9 så kommer det bildas svarta kanter på höger och vänster sida, då bilden anpassas till så att ingen bildinformation "försvinner" (hamnar "utanför" TVn).
Ex: har du en 4k tv i 16:9 kommer den ha 3840x2160 pixlar, media i 14:9 kommer då visas på 3360x2160 pixlar

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av hollowman71:

Men ska formatet göra så 2 av 4 sidor på tv kryper in och det blir en ojämn ram runt tv?
Låter ju otroligt!

Ja, i kombination med en pixel-orbiter är det den givna följden.

Men fortsätt leta i menyer efter en möjlighet att stänga av orbitfunktionen. Vad den nu kan kallas. Alternativt använder du mer zoom när du tittar på TV.

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

@hollowman71: 16:9 är det vanligaste formatet på skärmar idag (vad jag vet) om då sändningen är i 14:9 så kommer det bildas svarta kanter på höger och vänster sida, då bilden anpassas till så att ingen bildinformation "försvinner" (hamnar "utanför" TVn).
Ex: har du en 4k tv i 16:9 kommer den ha 3840x2160 pixlar, media i 14:9 kommer då visas på 3360x2160 pixlar

Okej jo det förstår jag att det kan bli svarta kanter på höger och vänster sida samtidigt lika blir det ju svarta kanter uppe och nere samtidigt.
Men när det blir höger och överkanten samtidigt hur går det ihop? Då gör ju tv bilden sned igentligen 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Ja, i kombination med en pixel-orbiter är det den givna följden.

Men fortsätt leta i menyer efter en möjlighet att stänga av orbitfunktionen. Vad den nu kan kallas. Alternativt använder du mer zoom när du tittar på TV.

Hur vanligt är det att det sänds i 14:9 format?
Att ändra på olika zoom alternativ hjälper föga har testat det mesta.
TV boxen är inställd på 16:9 iofs spelar det ingen roll beror kanske på hur Telia plojer ut tv formatet?
Men som sagt orkar inte bry mig mer men det är ändå intressant att diskutera 😉 och kanske hitta en lösning
Skickades från m.sweclockers.com