Spel prestanda mellan win 7 och 10. hög low fps på win10

Permalänk
Medlem

Spel prestanda mellan win 7 och 10. hög low fps på win10

Hej!

Kör win7 på mina speldatorer och win10 på nuc och en bärbar.

Dels för att jag gillar win7's UI bättre och känner mig mer "hemma". MEN allt gott har ett slut och jag vet att windows 10 är framtiden och windows 7 kommer att upphöra att få viktiga uppdateringar och sluta få support med drivrutiner och annat inom en snar framtid(2020?).

Vet att windows 10 i början var lite sämre på spelande än win7 men det var helt nytt så det är inget chockerande i sig.

Kikade runt på youtube på vissa sidor och såg att win10 fortfarande ligger några fps efter i de flesta fall men sen insåg jag att det ofta var max fps. sen hittade jag denna video https://www.youtube.com/watch?v=9CFIDz2hgd8

och såg att windows 10 verkar ligga lite bakom på max fps men verkar samtidigt vara stabilare fps mässigt. kika på low 0.1% samt low 1% så ser ni att windows 7 i vissa fall störtdyker och det kan skilja hela 50 fps i extrema fall.

är det så att windows 10 gått om windows 7 på att vara bäst för spelande? detta är ju bara ett "bevis" på detta. de flesta videos man hittar visar bara att win 10 ligger ett par fps bakom men inte hur mkt stabilare det verkar vara.

så finns det fler bevis eller kanske har ni egna test på detta? är det dags för mig att lämna windows 7 bakom mig om jag gillar spelande?

har jag lagt denna tråd i fel forumsdel så får jag be om ursäkt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

@Aka_The_Barf: Kan inte se någon anledning att ligga kvar på W7 gällande spel, både spel och drivrutiner optimeras för W10 eftersom 7:an är på väg bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

@Aka_The_Barf: Kan inte se någon anledning att ligga kvar på W7 gällande spel, både spel och drivrutiner optimeras för W10 eftersom 7:an är på väg bort.

Givetvis men är det sådan skillnad på lägsta FPS som syns i videon? gör hårdvara någon betydlig skillnad, tex olika modeller av cpu eller grafikkort?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Har fått en 'jämnare' spelupplevelse med Windows 10, kanske en ren tillfällighet men mindre framedrops och svackor.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Givetvis men är det sådan skillnad på lägsta FPS som syns i videon? gör hårdvara någon betydlig skillnad, tex olika modeller av cpu eller grafikkort?

Omöjligt att svara på utan att göra ett test själv med de spelen man spelar, men jag ser det inte som osannolikt att det kan ha med windows att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Har fått en 'jämnare' spelupplevelse med Windows 10, kanske en ren tillfällighet men mindre framedrops och svackor.

Kan stämma det som syns i videon då, men som sagt bara 1 källa.

Skrivet av MacAllan:

Omöjligt att svara på utan att göra ett test själv med de spelen man spelar, men jag ser det inte som osannolikt att det kan ha med windows att göra.

får nog kanske göra lite egna test helt enkelt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.