Fråga: Byta, upgradera eller köpa värre (CPU)

Permalänk
Medlem

Fråga: Byta, upgradera eller köpa värre (CPU)

Tjena! Har just nu en Noctua NH-D15, som varit med ett bra tag.
Men! nu har båda PWM fläktarna börjat låta allt mer ( misstänker att dem börjar ge sig efter att ha hängt med sen 2014-ish )
och jämför jag med min polares ( 1-år gammal ) så är det en VÄLDIG skillnad.

Alternativen jag anser att jag har är:
1. kolla med garanti ( 6-år) men har inte kvar varken kvitto eller låda, så ja... svårt att få tag på ett kvitto.
2. byta ut fläktarna till 2 nya 140mm, antingen PWM eller konstant speed och låsa cpun så den slipper klocka ner sig själv osv.
3. Köpa en AiO kylare, hade en för mååånga år sen ( corsairs första har jag för mig ) och vet inte hurvida dem låter, men de verkar prestera helt ok.
4. customloop, men det känns ganska kostsamt, och lite onödigt när jag inte planerat att byta ut till ett vattenblock på mitt 980 Gtx Strix kort.

Vad tycker Swec? all input är välkommen

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk

Skulle köra på nya fläktar.

D15 är ju fortfarande toppklass på kylning med bra resultat. Och troligen kommer du få samma eller sämre resultat med en aio kylning de är ok men inget guld o gröna skogar tornkylare står sig fortfarande minst likvärdiga.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Det behöver inte alls vara fläktarna det är fel på.
De har en garantitid på 6 år vilket betyder att de bör klara minst 6 år.
Jag har själv en NHD15 som är minst så gammal som din och den funkar hur bra som helst så innan du köper nytt så prova detta:

1. Byta kylpasta, den kan ha torkat ur. Har kylpastan torkat blir processorn varmare och fläktarna behöver snurra fortare för att kyla ned.
2. Har du tvättat/dammat fläktarna? https://noctua.at/en/how-should-i-clean-my-noctua-fan
3. Har du dammat ur kylflänsarna på kylaren? https://noctua.at/en/how-should-i-clean-my-noctua-cooler

Du har redan marknadens bästa luftkylare så finns ingen anledning att byta så länge ingen fläkt är trasig (då kan du byta den trasiga fläkten).
AIO kylare kyler bra, men finns ingen som låter mindre än NHD15.
Custom loop är coolt om man tycker pengarna är värt det och orkar byta vatten.

Permalänk
Medlem

@KAN1N: Kylpastan är bytt, fläktarna är städade från micro damm, ( bytte från en 2500k till en 3770k för ett par månader sen )
Provat montera om fläktarna, för att utesluta att dem "spänner fel" utan någon förändring.
Ljudet är likt ett dåligt lager, viner och ganska högt, kylningen verkar inte vara speciellt påverkad.

frågan är om man isf ska köra med 2 nya PWM eller 2 " vanliga " 140mm på konstant istället.
Datorn är oklockad, sitter i ett fractal R5, så damm är i stort sett obefintligt iom dammfilterna.

Garanti vet jag att den har, men det hjälper inte så mycket om man inte har kvitto :/ Kan ju iof prova skriva till noctua direkt, nu när jag tänker på det.

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

@Farthinder: Köp två nya pwm. Finns många nyare tysta att välja mellan.
Får du sen nya två nya på garantin så är ju det bra. Sälja eller spara dom.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farthinder:

@KAN1N: Kylpastan är bytt, fläktarna är städade från micro damm, ( bytte från en 2500k till en 3770k för ett par månader sen )
Provat montera om fläktarna, för att utesluta att dem "spänner fel" utan någon förändring.
Ljudet är likt ett dåligt lager, viner och ganska högt, kylningen verkar inte vara speciellt påverkad.

frågan är om man isf ska köra med 2 nya PWM eller 2 " vanliga " 140mm på konstant istället.
Datorn är oklockad, sitter i ett fractal R5, så damm är i stort sett obefintligt iom dammfilterna.

Garanti vet jag att den har, men det hjälper inte så mycket om man inte har kvitto :/ Kan ju iof prova skriva till noctua direkt, nu när jag tänker på det.

Köp nya Noctua PWM 140mm. Du kan ju testa en fläkt var för sig innan du köper två nya, det kanske bara är ena fläkten som gör oväsen.
Du kan ju alltid chansa och maila Noctua. De är kända för bra service, men vet inte hur de hanterar ärenden utan kvitto.

För att sedan få ned ljudnivån ännu mer:
Har du ställt in fläktkurvorna i bios så de inte snurrar så fort?
Har du ordentligt med chassifläktar så kan du sätta rpm ännu lägre på cpu-kylaren.

Permalänk
Medlem

@KAN1N: det kan man göra, har ett tag tänkt låsa CPUn så den inte klockar ner sig, för att hålla en " jämnare " värme, Har inte pillat på fläktkurvor i BIOS, eller med annat program.
Det sitter 2 x 140mm i fronten, alla HDD-Vaggor o.dyl. är bortplockat, så det är fritt flöde genom chassit.
PSU (semi passivt) tar luft från insdia chassi och blåser ur chassit.
GPU blåser neråt, sällan att mer än 1 fläkt är igång.
Det är öppet längst bak i chassit ( ovanpå, då denna gick sönder ) och det står inte in mot en vägg eller dylikt, så anser att det är bra flöde i chassit. ( Define R5 )

Edit:Dock så kan man la bara köra deras utbytesfläktar då dessa är lite " special " för den kylaren?
eller är det något jag bara fått för mig?
tror vanliga 140mm inte går att sätta det med original hårdvara, och pallar inte ha buntband i chassit

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

@Farthinder: NHD15 Fan compatibility 140x150x25 (with 120mm mounting holes), 140x140x25 (with 120mm mounting holes), 120x120x25 (https://noctua.at/en/products/cpu-cooler-retail/nh-d15/specif...)
Som du säger verkar fläktarna ha lite skumma mått, men det står ju på deras hemsida att de klarar en fläkt med 120mm mounting holes.
Lättast är kanske ändå att köpa exakt samma fläktar som den har från början.