Permalänk

Positivt lufttryck i define r5.

Hej sitter å ska dra ihop köp för ny rigg och funderar på luftflödet. Tänkte köra helt på fractial designs gp 140mm fläktar men hur många å vart bör jag ha dem?
Funderar på 2 i fronten 1 i botten, för in och en bak å en i topp för ut. Kan de funka? Går 140mm in i botten bredvid agget?
Nåer tänka på? Har bara 2 chassifläkt-kontakter på moderkortet så antar splitter på 2 å 3 bör funka, inget jag missar?

Visa signatur

Antec P280, Intel core i5-2500k, Corsair H80, Corsair Vengeance 8GB 1600MHz CL9, Asus P8Z68-V Pro/Gen 3, MSI GTX 680, Corsair Force Series GT SDD 120GB, Western Digital Caviar Green 2TB, Asus Xonar DX, Corsair AX 750W.

Permalänk
Medlem

Rent spontant så undrar jag två saker.

Varför inte spara pengar å bygga nytt i ditt P280 som är likvärdigt gällande storlek,kvalitet,kylning och ljudnivå?

Och varför ATX chassi å inte M-Atx eller M-itx?

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

i fractal så sitter det en Sata-ström till 3-splitt med en liten " kontroll " på insidan av luckan i fronten, så då har du ju 5 fläktplatser, sen ser jag ingen anledning till så många fläktar, jag har 2 i fronten ( original ) sen har ju CPUkylare 2 pwm som blåser bakåt, agget tar luft från chassit och blåser utåt, grafikkortet blåser neråt ( ej referenskylare ) och har inga problem med temps, och det går hyffsat tyst.
När jag hade datorn nära väggen så satte jag en i toppen för att tvinga luften ut den vägen.

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

Har define r5 och kör 2 venturi hf-14 i fronten in och 1 bak ut, kopplade till chassis fläkt kontroller. Personligen skulle jag tro att mer fläktar än detta ger "diminishing returns". Om alls.

Permalänk
Medlem

Jag har ett r5, har 2 i fronten på en splitter, och en bak och en upp längst bak för frånluft på den andra splittern. Sen har jag en till i botten för att skapa övertryck. Denna körs via kontrollern i chassiet. Funkat bra i snart ett år. Öppnade burken för någon vecka sedan och det var inte mycket damm i den. Lite på backplaten på gpu och i botten av casen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

8600k @5Ghz - 1.23V - NH-D15 - z370 strix gaming-f - 1070ti strix binned@2150Mhz/9250Mhz - Corsair vengeance 16Gb@3200Mhz - Define R5 - PG279Q - Strix flare - Logitech G502 - Logitech G633

Permalänk
Skrivet av Ant3:

Rent spontant så undrar jag två saker.

Varför inte spara pengar å bygga nytt i ditt P280 som är likvärdigt gällande storlek,kvalitet,kylning och ljudnivå?

Och varför ATX chassi å inte M-Atx eller M-itx?

Ska sälja på brorsan min gamla burk och för det andra är man väl lite skadad men ska jag ändå i princip byta rubbet så är 1k nytt chassi en spott i sjön.

Så de flesta av er köra bara en fläkt ut i bak och 2 fram? Kanske tänker fel men räcker det verkligen? 3 in 2 ut känns mer som gott om friskluft och bra utflöde av varmluft men ändå positivt tryck i lådan.

Visa signatur

Antec P280, Intel core i5-2500k, Corsair H80, Corsair Vengeance 8GB 1600MHz CL9, Asus P8Z68-V Pro/Gen 3, MSI GTX 680, Corsair Force Series GT SDD 120GB, Western Digital Caviar Green 2TB, Asus Xonar DX, Corsair AX 750W.

Permalänk
Medlem

Kolla dessa videos.

Först denna https://www.youtube.com/watch?v=5r58fGVaaDQ

Och sen denna för resultat https://www.youtube.com/watch?v=dLX54ounENY

Bör ge dig alla svar gällande flöde i chassit.

Men vid ett tre in två ut scenario så är front, front, golv, bak, bakre plats i tak de optimala om det inte finns plats för tre i front för platsen i golvet blir lite strypt samt gärna pressar värme från gpu upp i strömmen av sval luft från fronten innan de når cpun.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallebunka:

Ska sälja på brorsan min gamla burk och för det andra är man väl lite skadad men ska jag ändå i princip byta rubbet så är 1k nytt chassi en spott i sjön.

Så de flesta av er köra bara en fläkt ut i bak och 2 fram? Kanske tänker fel men räcker det verkligen? 3 in 2 ut känns mer som gott om friskluft och bra utflöde av varmluft men ändå positivt tryck i lådan.

Kör med två stora (=Max som får plats) i fronten. Försök sedan designa utrustningen så att den luft dessa pumpar in, tar rätt väg.
Att bara trycka in en massa fläktar, kostar pengar och låter mera än nödvändigt.
Som bonus, får du garanterat positivt lufttryck i chassit.
Sedan kan man vända nätdelen uppochner om man vill ha lite utsug.
Planering, ger bättre resultat än flera fläktar!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk

Hur bör man räkna i "prestandaförlust" för in/ut genom filter?
Sen är define r5 manualen lite oklar eller jag som är tött men får 140mm plats på alla positioner ellrer är vissa 120mm?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Antec P280, Intel core i5-2500k, Corsair H80, Corsair Vengeance 8GB 1600MHz CL9, Asus P8Z68-V Pro/Gen 3, MSI GTX 680, Corsair Force Series GT SDD 120GB, Western Digital Caviar Green 2TB, Asus Xonar DX, Corsair AX 750W.

Permalänk
Medlem

@kallebunka: För närvarande har jag 1 120 i fronten, en 120 i botten, en 140 ut. Hade två 120 i toppen när jag körde vattenkylning.
Har inte känt något behov av att ändra hur jag har det än. Chassi i sign.

Om du ändå ska bygga helt nytt, varför inte testa lite olika konfigurationer och återkomma med resultat?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Kollade klippen från linus tech tips nu, faktiskt intressant att alla fläktar ut var bäst, tror dock för temperaturens skull att jag ändå går på 3 in 2 ut och alla 140mm. Hade varit jäkla intressant med tempprov före / efter också.
Visst skulle man kunna experimentera, men är en lat jäkel, spenderar hellre tid på att få allt bra på det sätt jag tänkt mig och sen får det vara så.

Visa signatur

Antec P280, Intel core i5-2500k, Corsair H80, Corsair Vengeance 8GB 1600MHz CL9, Asus P8Z68-V Pro/Gen 3, MSI GTX 680, Corsair Force Series GT SDD 120GB, Western Digital Caviar Green 2TB, Asus Xonar DX, Corsair AX 750W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallebunka:

Hur bör man räkna i "prestandaförlust" för in/ut genom filter?
Sen är define r5 manualen lite oklar eller jag som är tött men får 140mm plats på alla positioner ellrer är vissa 120mm?

Skickades från m.sweclockers.com

Hur tätt är filtret? Om du räknar på att det är en kraftig restriktion, så är fläktar med högt statiskt tryck att föredra.
En fläkt som är konstruerad att flytta massa luft helt utan motstånd, flyttar i princip ingen luft om du täcker för med ett motstånd.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!