Dyrare modeller snabbast växande på marknaden för smarta telefoner

Permalänk
Melding Plague

Dyrare modeller snabbast växande på marknaden för smarta telefoner

En ny rapport visar att smarta telefoner i de dyrare prisklasserna växer snabbast, och störst på marknaden är inte helt oväntat Apple.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Själv fick man just en sproilans ny Iphone 6S för Apple Store i täby råkade ha sönder skärmen på min gamla 6S när de skulle byta batteriet. Best 300kr spent ever

Ni får ha era lyxtelefoner, själv har jag hörlursuttag.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Avstängd

jag ser ingen anledning att spendera över 3000kr på en telefon, om den inte skall vara helt vattentät och i stort sett oförstörbar.

Nej större batteri och längre tider mellan laddningarna är det som är prio hos mig. Resten va telefonen kan vara medioker om den fungerar bra. Jag ser helst att modulära telefoner kommer till marknaden någon dag så att man kan byta ut trasiga delar istället för hela telefonen.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Inaktiv

En mobil för 3500kr motsvarar ungefär ett grafikkort för 2000k. (en mobil består av ett komplett system) De hårdvarorna klarar utan problem av det de flesta vill göra. Men kalla dem för premiumprodukter tycker jag är att ta i. Jag tycker de ska flytta ribban till 7000kr.

Nå för den som har gott om tid finns det mer information i rapporten.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av _Merc_:

jag ser ingen anledning att spendera över 3000kr på en telefon, om den inte skall vara helt vattentät och i stort sett oförstörbar.

Nej större batteri och längre tider mellan laddningarna är det som är prio hos mig. Resten va telefonen kan vara medioker om den fungerar bra. Jag ser helst att modulära telefoner kommer till marknaden någon dag så att man kan byta ut trasiga delar istället för hela telefonen.

Dubbla sim, minimum 64GB minne för att kunna ha lite program och spotify nerladdade låtar. -Vid dubbla sim brukar man bli av med minneskortplatsen.
Sedan ha det senaste Android för högre säkerhet, USB C med snabbladdning och en allmänt fräsh mobil och man hamnar på runt 5000kr. Nu finns det xiaomi att köpa billigare som säkerligen är bra.

*edit*
En mobil utan dubbla simkort är för mig som att köpa en fast telefon med 200m förlängningssladd. Vissa kan ha svårt att förstå varför man behöver ha något annat. Men väldigt många bokstavningen måste bära med sig en mobil som kan ta emot samtal från flera nummer hela tiden. -Visst en växel hade löst problemet med dubbla simkort.

Permalänk
Medlem

Den senaste lyxmodellen är för många en statussymbol men samtidigt används de i större utsträckning än billigare telefoner baserat på empiriska studier. Jag känner ett flertal personer som helt förlitar sig på sin mobiltelefon för allt från sociala medier, räkningar, strömmad media etc. etc. och då tycker i alla fall inte jag att det är helt orimligt att vilja lägga en ansenlig summa på att ha en ordentlig telefon.

Tittar man istället på personer i min omgivning som har andra typer av telefoner (läs: android) så har de ofta även ett större teknikintresse och de flesta har åtminstone en PC men ofta även surfplatta i hemmet och då spelar telefonen inte en lika viktig roll i det vardagliga livet. Jag tycker samtidigt att det är rätt missvisande att benämna $400 som premium, det är snarare vad jag skulle kalla mellansegmentet, på gränsen till budget, om man inte tar hänsyn till U-länder i statistiken.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Den senaste lyxmodellen är för många en statussymbol

...vilket är helt sjukt med tanke på att vem som helst med vilken status som helst kan ta en telefon på avbetalning. De jag ser omkring mig med nya dyra telefoner är ju väldigt sällan de personer jag vet har en stabil ekonomi, snarare motsatsen...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Avstängd

Jag köper alltid förra årets ''näst-bäst'' mobil när det är dags att uppgradera, eller om nuvarande telefonen har gått sönder.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Avstängd

Och här sitter jag med min fyra år gamla Galaxy Alpha. Den har väl egentligen snart gjort sitt. Men jag tycker inte dagens mobiler oavsett prisklass känns som ett vettigt köp.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Gillar ändå grafen som visar 41% vs 44%, dock förstår jag inte ens meningen med det i detta fall..

Permalänk
Avstängd

Som sagt, företag livnär sig på nyttiga idioter, ett framgångsrikt koncept!

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av skewgen:

Gillar ändå grafen som visar 41% vs 44%, dock förstår jag inte ens meningen med det i detta fall..

Om jag fattat den rätt visar den hur stor andel av marknaden varje företag har i prisspannet 600-800 USD. Men ja, den är inte helt logisk.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem

Smart av Apple och Samsung att ta rejält betalt. Deras kunder är uppenbarligen villiga att betala hur mycket som helst.

Permalänk
Medlem

Inte så konstigt att Apple säljer flest 800+ $mobiler när typ alla deras modeller kostar 800+$

Permalänk
Medlem

Eftersom dom flesta köper med abonnemang så är det egentligen inte konstigt att dom fortfarande säljs, folk ser det inte som en stor engångskostnad utan man pungar ut x antal riksdaler i månaden. En vän till mig som uppdaterat sitt abonnemang och får iPhone X med obegränsad surf för 600kr/mån, och då kanske man inte tycker det ser ut som så mycket pengar längre men givetvis totala slutkostnaden är löjligt mycket.

Permalänk
Medlem

@Epic:

Då rubriken är "Dyrare modeller snabbast växande" hade det varit intressant att veta hur stor del av marknaden de hade föregående år, och därigenom hur mycket det växt. Jag tror inte den typiske läsaren har så bra insikt att det säger särskillt mycket att de nu har en femtedel av marknaden.

@anon159643:

En mobil för 3500kr motsvarar ungefär ett grafikkort för 10000kr, dvs. ungefär dubbla vad jag kan tänka mig punga ut för respektive

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceMan:

...vilket är helt sjukt med tanke på att vem som helst med vilken status som helst kan ta en telefon på avbetalning. De jag ser omkring mig med nya dyra telefoner är ju väldigt sällan de personer jag vet har en stabil ekonomi, snarare motsatsen...

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, men det gäller å andra sidan det mesta idag. Folk köper både bilar, hemelektronik, möbler och allt möjligt på avbetalning samtidigt som de sitter och är jättenöjda över sina amorteringsfria lån.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Köp allt på avbetalning bara! Ignorance is bliss!

Visa signatur

🖥️ - R7 3800X ◾ 5700XT ◾ B450M ◾ 32GB 3800MHz 16-19-12-36 @1,4V
🖥️ - Synology DiskStation DS1817+ 28TB
⌨️ - Corsair Gaming K95 Cherry MX Red / 🖱️ - Logitech G903 Lightspeed

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Nivity:

Inte så konstigt att Apple säljer flest 800+ $mobiler när typ alla deras modeller kostar 800+$

Alla deras? nä inte riktigt.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Har inte köpt en smart mobile ever, finns massor som behöver en ny husse som har flera år kvar att leva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

@André:

Då rubriken är "Dyrare modeller snabbast växande" hade det varit intressant att veta hur stor del av marknaden de hade föregående år, och därigenom hur mycket det växt. Jag tror inte den typiske läsaren har så bra insikt att det säger särskillt mycket att de nu har en femtedel av marknaden.

@Johan86c:

En mobil för 3500kr motsvarar ungefär ett grafikkort för 10000kr, dvs. ungefär dubbla vad jag kan tänka mig punga ut för respektive

Helt rätt. Om du inte har helt extrema krav klarar man sig lätt med en mobil för under 2 500 kr. Men man måste veta vad man ska kolla efter. Långt ifrån alla mobiler under 2.500 kr är tillräckligt bra, eftersom de flesta tillverkarna slänger in snikkomponenter i dessa. Lite minne, slö SOC, kass skärm och/eller kass kamera brukar det vara.. Samsunglurar överväger jag inte längre.. Det var länge sedan de lärde sig av Apple att det går bra att ta för mycket betalt. Folk köper ändå på grund av grupptryck, statusvärde eller helt enkelt bristande kunskap. Det blir förresten spännande att se vilka som köper de nya komiskt dyra iphonemodellerna.. Ser jag en sådan telefon kommer jag bara tänka jag bara en sak om ägaren.. Lättlurad!!! Det är lite som en modern variant på "kejsarens nya kläder":)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gappa:

Köp allt på avbetalning bara! Ignorance is bliss!

599-799:- per månad under 24 månader, fint det.

Personligen lägger jag hellre den summan på några kvadratmeter större lägenhet.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Sötast

Bytte nyligen från "premium" till budget aka Xiaomi Mi A2.

Från S8 till Mi A2.
~8500 sek mot 2400 sek

Prestanda: Likvärdig
Kamera: Likvärdig
Batteri: Likvärdig
OS: Nyare på A2

Best purchase ever.
Kan inte förstå varför man varit så puckad och lagt 5000kr + varje år på överprisat skit.

Ännu roligare blir det när man inser att folk kränger iphones för 10000+ kr per telefon, även likaså samsung nu.

Ren gissning: 90-95% av kunderna är Svensson som köper något de inte öht behöver, "det är bara så man gör".

Permalänk
Medlem

Är väl inte så konstigt? Telefoner idag är inte telefoner. Det är datorer plus kameror som är så små att de ryms i fickan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epic:

Om jag fattat den rätt visar den hur stor andel av marknaden varje företag har i prisspannet 600-800 USD. Men ja, den är inte helt logisk.

Ja det förstod jag det jag inte förstod var meningen med att göra 44% så extremt mycket större än 41%, när alla andra staplar verkar vara ganska skalenliga...

Permalänk
Medlem

Ja själv sitter man på en nokia 3310

Permalänk
Medlem

Tekniken går inte frammåt lika fort längre så det krävs mer för att det ska kännas som en uppgradering och då kostar det mer. Tidigare när de gick från iPhone 3GS till 4 var det enorm skillnad att få en högupplöst display. Numera är det ganska liten skillnad. Lite snabbare, lite större skärm, böjd skärm osv.

Inte så konstigt att de som hade iPhone 7 köpte X istället för 8 eftersom 8 är i princip samma mobil.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Fattar inte hur folk har råd att byta mobiler hela tiden..Eller är det vanligt att man tar det på avbetalning och hamnar i lyxfällan?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Är väl inte så konstigt? Telefoner idag är inte telefoner. Det är datorer plus kameror som är så små att de ryms i fickan.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja fast en klar majoritet använder garanterat inte telefonens prestanda till något annat än sociala medier, surf och betala räkningar. Behövs då verkligen de värsta modellerna för att utföra dessa sysslor?
Själv sitter jag med en Nokia 6 som kosta kring 2500 kr för snart ett år sedan, det enda jag är missnöjd med är att det inte är USB-C, snabbladdning och att kameran var sämre än förväntat.
Telefonen är robust som en Nokia, har det "lyxiga" materialet aluminium, batteritid på upp till 1½-3 dagar (beror på hur mycket jag använder bluetooth), får uppdateringar varje månad, senaste Android, ren Android utan bloatware och flyter på helt ok.
Jag kan däremot sträcka mig upp till 4000 kr för att få bättre kamera men över det, aldrig. Ser inte poängen med att betala för "premium" telefoner om jag inte ska använda kraften som sitter i den.
Inte bygger jag en dator med senaste i7 processorn, 2080 TI, 64 GB RAM och 4 TB SSD för att sedan sitta och slösurfa, betala räkningar och spela harpan.

Men folk får lägga pengar på vad de vill, själv prioriterar jag resor och upplevelser.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Så länge som dom har det priset men inte håller ens två dagar så är det nej tack. Om man inte kan använda sin teknik och kraft utan att ha en laddare i bakfickan och leta uttag hela tiden är det ingen nytta.

Min Lenovo P2 laddar jag två gånger i veckan som jämförelse. 15h screen-on-time om man är lite besparande. Hur mycket pengar jag än lägger på en telefon kommer jag inte få något i närheten så bra.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT