Outlook 2010 vid ny SSD disk

Permalänk

Outlook 2010 vid ny SSD disk

Hej

Ska flytta Windows 10 till en SSD, antingen klona eller en ny ren installation. Men vad händer med mina mejl i Outlook 2010 ?
Försvinner allt ? Fixa inställningarna efter är ju inget problem, men mejlen ?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av andersgog:

Hej

Ska flytta Windows 10 till en SSD, antingen klona eller en ny ren installation. Men vad händer med mina mejl i Outlook 2010 ?
Försvinner allt ? Fixa inställningarna efter är ju inget problem, men mejlen ?

Om du klonar bör inget hända och det kan du ju dessutom kolla innan du rör den gamla ssdn.
Vid nyinstallation så händer inget med de mail som är på mailservern men har du lagrat dem lokalt på systemdisken lär de försvinna så du behöver i så fall ta backup på dem manuellt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@andersgog: Det enklaste är att köra en back-up på pst-filen. När du sedan har ominstallerat läser du in filen.

Permalänk
Skrivet av Hubertus:

@andersgog: Det enklaste är att köra en back-up på pst-filen. När du sedan har ominstallerat läser du in filen.

På ett usb minne menar du då ? Var ligger denna pst-fil ? I C: där programmet ligger ?

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Om du klonar bör inget hända och det kan du ju dessutom kolla innan du rör den gamla ssdn.
Vid nyinstallation så händer inget med de mail som är på mailservern men har du lagrat dem lokalt på systemdisken lär de försvinna så du behöver i så fall ta backup på dem manuellt.

Ok, men skillnaden mellan mailservern o lokalt ? Alltså mejlen hamnar i inkorgen, sen lägger jag dom i olika mappar. Så du får gärna förklara mera

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av andersgog:

Ok, men skillnaden mellan mailservern o lokalt ? Alltså mejlen hamnar i inkorgen, sen lägger jag dom i olika mappar. Så du får gärna förklara mera

Det finns 2 sätt att hantera mail, på servern eller lokalt och beroende på vilket du använder är mailen kvar på servern eller inte, kan du tex logga in på Outlook onlie och se dina mail är de kvar på servern.
Är du osäker så rör inte din gamla ssd innan du kollat om allt funkar som du vill via den nya, skulle det inte bli som du vill kan du då bara byta drive och allt var som innan och du kan göra om utan att riskera några mail.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@andersgog: Det verkar lite olika men oftast under "Dokument". Tänk på att pst-filen är knuten till en viss användare mer är till programmet. Har du flera användare på en dator har de var sin pst-fil.