Arbetsplats med flera skärmar - kunna byta datorer

Permalänk
Medlem

Arbetsplats med flera skärmar - kunna byta datorer

Jag önskar bygga en arbetsplats hemma med en stationär burk och flera (2 st lutar jag åt nu) skärmar.
Dock önskar jag kunna koppla dom till jobb-laptopen och (om det går) dotterns macbook.

Jag inser snabbt att det finns två alternativ:
Hårdvara
Bygga ett system för att kunna fysiskt koppla de multipla skärmarna till den datorn jag vill använda.
Jag ser massor med utmaningar, inte minst min egen brist på kunskap om den senaste tekniken på området.
Vilka anslutningar är bäst? Finns det en skärmhub? Nån som har nåt liknande som funkar?

Mjukvara
Använda mjukvara för att koppla upp en annan dator, tex en laptop mot den stationära och visa bild på skärmarna.
Återigen är jag inte helt uppdaterad med vad som finns tillgängligt.
Finns det funktioner i Windows 10 för detta och funkar de? Finns det något för macbooken eller är den utestängd?

Nån som vet nåt om något av de olika spåren?

Permalänk
Medlem

Finns lite olika sätt att lösa det där. Thunderbolt docka kan vara smidigaste lösningen om din jobbdator har Thunderbolt.(Finns även thunderbolt dockor som har stöd för usb 3.1 om datorn inte har Thunderbolt.) Isf behöver du bara ett instickskort till din stationära dator.

Gäller dock att vara noga med att kolla kompabilitet. Speciellt när det blandas in en MacBook.

Mvh
Mattias

Permalänk
Hedersmedlem

Tänk på att många bildskärmar idag kan ta in signal från fler än en källa, så kan man växla mellan dem med knapparna på själva bildskärmen.

Tänk även på vad du ska göra med tangentbord/mus...

Permalänk
Medlem

https://www.stardock.com/products/multiplicity/ Denna kör jag, det finns gratis test för att se om det passar en själv.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns kvmswitchar som klarar både multipla monitorer och datorer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

De flesta moderna skärmar har flera ingångar, då är det inga problem att koppla flera datorer till samma skärm heller. Tangentbord och mus kan du dela via programvara. KVM kommer bli en dyr lösning, men finns givetvis. Startech har en för närmare 10000 kr.