Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2001

Dator startar inte med nya minnen.

Hej!

Har ett 4GB-kit (CMX4GX3M2A1600C9) från Corsair sedan tidigare som jag tänkte komplettera med ytterligare 8GB, så jag köpter ett 8GB-kit (CMX8GX3M2A1600C9) och tänkte att det skulle bli najs med 12GB.
Tyvärr startar datorn inte med dom nya minnena.
Kan det vara så att dom helt enkelt inte är kompatibla med moderkortet, ett EVGA P55 FTW?

Väldigt tacksam för alla idéer!

Trädvy Permalänk
Testpilot
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2008

Testat att enbart köra med de nya minnena?

Nummer ett: CPU: i7 6850K @ 4.2Ghz. GPU: Asus Strix GTX 1080ti MB: Asus ROG Strix X99. RAM: 32GB Kingston HyperX Fury DDR4 2666Mhz. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Platinum 1200W. Chassi: NZXT H440W. Skärm: Asus PB287Q (4K), Samsung U32H850UMU.
Nummer två:CPU: i7 4790K GPU: ---------------- MB: Asus ROG Maximus Hero VII.
Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
TX-225 GAVw
Registrerad
Dec 2017

Dom minnena bör varar kompatibla. Som de redan är föreslagit så testa med endast dom nya minnena i.

🖥 Fractal Design Define Mini C. Fractal Design Integra M 550W. Intel Core i5-8400. GIGABYTE Z370M D3H. 2x8GB Ballistix Elite 2666MHz. GIGABYTE GTX 1080 Turbo OC. 250GB + 1TB WD BLUE 3D NAND. 32 GB Intel Optane Memory. 2TB WD Black. SAMSUNG SE-218.
AOC G2460FQ. GUNNAR VAYPER ONYX. Logitech G603. Logitech G240. Logitech G613. Logitech G933. Luxorparts Headphone Stand.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2001

Va kul med så snabba svar!
Med endast dom nya minnena så blir det samma sak, ingenting, dom sitter i slot 1 och 3.
Men med endast ett av dom nya minnena (oavsett vilket) så bootar datorn men stannar så fort EVGA loggan dyker upp på skärmen.

=/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Maj 2007

Enligt manualen så klarar moderkortet 1,2 och 4 GB ramminne men inte 8 GB.

I7-6700K@4400|Be Quiet Pure Rock|ASUS GTX1070 Strix Gaming|ASUS Z170 Pro Gaming|16GB HyperX Furu 2666 MHz|250GB Samsung 850 EVO|EVGA Supernova 750 G2|WINDOWS 10|BENQ XL2411Z

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2001

Moderkortet har en liten display som kan visar cpu temperatur, den visar även felkod om något är fel och det gör den nu, 3A visar den och det ska tydligen betyda "Initialize real time clock" enligt manualen. Vad kan menas med det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2001
Skrivet av WackWack:

Enligt manualen så klarar moderkortet 1,2 och 4 GB ramminne men inte 8 GB.

Det stämmer, men kitet jag köpt är två stycken 4GB stickor, så det borde ju fungera?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Mar 2009

Testat att bara ha en sticka i en av portarna du vet fungerar?

Du kan testa att gå in i BIOS och tvinga minnesinställningarna på lägsta frekvensen för att öka kompatibiliteten.

Det är ganska vanligt att tidigare BIOS har sämre kompatibilitet med RAM, dessvärre säger den BIOS-version som finns till ditt moderkort ingenting om förbättrad RAM-kompatibilitet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2001
Skrivet av dunis90:

Testat att bara ha en sticka i en av portarna du vet fungerar?

Du kan testa att gå in i BIOS och tvinga minnesinställningarna på lägsta frekvensen för att öka kompatibiliteten.

Det är ganska vanligt att tidigare BIOS har sämre kompatibilitet med RAM, dessvärre säger den BIOS-version som finns till ditt moderkort ingenting om förbättrad RAM-kompatibilitet.

Tack för din input, har provat med endast en sticka, datorn bootar men stannar innan jag får möjlighet att komma in i bios.
För övrigt så har jag uppdaterat bios till senaste versionen A74 men det hjälpte inte.
Ska prova stoppa in dom gamla minnena, gå in i bios och ställa ner frekvensen och sedan stoppa i ett av dom nya.
jag återkommer!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2001
Skrivet av po:

Tack för din input, har provat med endast en sticka, datorn bootar men stannar innan jag får möjlighet att komma in i bios.
För övrigt så har jag uppdaterat bios till senaste versionen A74 men det hjälpte inte.
Ska prova stoppa in dom gamla minnena, gå in i bios och ställa ner frekvensen och sedan stoppa i ett av dom nya.
jag återkommer!

Funkade inte =(

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2001

Kolla så att du har spänning på CMOS batteriet, detta gör även att du rensar bios-inställningarna om du inte gjort det innan, kan vara något där som spökar med XMP eller andra RAM-inställningar..

Dock konstigt att det inte längre funkar med de gamla minnena vilket för mig till första delen av mitt svar.. är ju ändå ett 8 år gammalt moderkort så kan ju vara batteriet..

Ska ju dock känna av att nya minnen är installerade och därmed nollställa relevanta delar i bios..

#1: Xeon E5450 @ 3,6GHz | GTX 460 | ASUS P5B Deluxe WIFI | 8GB DDR2 | Samsung 850 EVO | Antec Sonata III | CM 620M
Jobb: R7 1700 @ 3,85GHz | GTX 1060 | ASUS Prime B350-plus | Corsair 16GB Hynix @ 2933 | Carbide 270R | EVGA GQ 650
Filserver: Synology DS1812+ | 4 + 1 x 3TB Seagate Barracuda :( RAID 1+0 | 4GB DDR3 SODIMM
Vardagsrum: Onkyo TX-NR646 | ASUS EB1021 + OpenElec | Sony PS3 Slim | Epson TW3200 | minhembio.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2001
Skrivet av tuomi:

Kolla så att du har spänning på CMOS batteriet, detta gör även att du rensar bios-inställningarna om du inte gjort det innan, kan vara något där som spökar med XMP eller andra RAM-inställningar..

Dock konstigt att det inte längre funkar med de gamla minnena vilket för mig till första delen av mitt svar.. är ju ändå ett 8 år gammalt moderkort så kan ju vara batteriet..

Ska ju dock känna av att nya minnen är installerade och därmed nollställa relevanta delar i bios..

Batteriet ÄR dåligt, klockan är nollställd så fort nätsladden varit urkopplad en längre stund, men kan det verkligen vara anledningen till att datorn inte fungerar med dom nya minnena, att batteriet är dåligt?

Jag var nog lite otydlig förut, datorn fungerar utmärkt med dom gamla minnena.
Köper ett nytt batteri i morgon, ska ju ändå bytas.

Trädvy Permalänk
Testpilot
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2008

Tror det kan vara värt att byta batteriet och testa, jag misstänker att minnesmodulerna på dina nya stickor är av en mycket nyare typ (lägre spänning, andra timings etc) och därför känner inte moderkortet igen rätt inställningar för minnena vid boot. Tråkigt att bios-uppdatering inte fixat det, men minneskompatibilitet är alltid lite hit and miss.

Skickades från m.sweclockers.com

Nummer ett: CPU: i7 6850K @ 4.2Ghz. GPU: Asus Strix GTX 1080ti MB: Asus ROG Strix X99. RAM: 32GB Kingston HyperX Fury DDR4 2666Mhz. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Platinum 1200W. Chassi: NZXT H440W. Skärm: Asus PB287Q (4K), Samsung U32H850UMU.
Nummer två:CPU: i7 4790K GPU: ---------------- MB: Asus ROG Maximus Hero VII.
Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidköping
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av po:

Batteriet ÄR dåligt, klockan är nollställd så fort nätsladden varit urkopplad en längre stund, men kan det verkligen vara anledningen till att datorn inte fungerar med dom nya minnena, att batteriet är dåligt?

Jag var nog lite otydlig förut, datorn fungerar utmärkt med dom gamla minnena.
Köper ett nytt batteri i morgon, ska ju ändå bytas.

En kompis kom hem till mig med sin dator som hade kasst batteri, den hade slutat boota bara en dag. Det visade sig att BIOS behövde ha Compatibility Mode i för att kunna boota från hans M2-enhet och det var inte på som default, så visst kan batteri ställa till det när inte rätt inställningar sparas t.ex.

Shadows never sleep...
* Pegasos, 1GHz G4, Radeon 9200SE, MorphOS (Amiga compatible)
* PC1 - Spel: i5-4590, ASUS H81I-Plus, 16GB DDR3, Bitfenix Phenom, Sapphire HD7870XT
*PC2 - Film: Intel NUC i3, allt som behövs för Netflix, HBO och Hearthstone =)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2001

Ett nytt batteri hjälpte inte. Jag får helt enkelt acceptera att jag köpt fel minnen, dom är inte kompatibla med mitt gamla moderkort.
Hade jag engagerat mig i att läsa på lite innan jag beställde så hade jag sett att i listan "Suggested Memory" för mitt moderkort så finns endast ett enda förslag på 4GB sticka, och det i den mycket lägre hastigheten 1066.
Har redan fullt i den andra datorn så jag kan inte använda dom där heller.
Någon som är intresserad i ett par nya minnen?

Tack till er som har försökt hjälpa mig med detta!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2015
Skrivet av po:

Ett nytt batteri hjälpte inte. Jag får helt enkelt acceptera att jag köpt fel minnen, dom är inte kompatibla med mitt gamla moderkort.
Hade jag engagerat mig i att läsa på lite innan jag beställde så hade jag sett att i listan "Suggested Memory" för mitt moderkort så finns endast ett enda förslag på 4GB sticka, och det i den mycket lägre hastigheten 1066.
Har redan fullt i den andra datorn så jag kan inte använda dom där heller.
Någon som är intresserad i ett par nya minnen?

Tack till er som har försökt hjälpa mig med detta!

Kan vara värt att titta i minnestillverkarnas listor över vilka moderkort deras minnen fungerar i.
Moderkortstillverkarna är dåliga på att uppdatera sina listor efter ett tag då moderkortet inte är så "hett" längre.