Bästa plats för fingeravtryckssensor

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Maj 2015

Bästa plats för fingeravtryckssensor

När jag kollar på nya mobiler blir jag förvånad att i stort sett alla verkar placera fingeravtryckssensorn på baksidan av mobilen. Jag tänker direkt att det verkar vara sämsta platsen för den - skal måste ha extra hål för den, och jag som ofta har mobilen liggande framför mig kan då inte låsa upp den utan att plocka upp den från skrivbordet.

Min nuvarande Xperia har den på sidan och jag kan åtminstone komma åt den även när mobilen ligger på bordet. Bäst tycker jag det verkar vara att ha den fram men har bara väldigt snabbt testat detta på en Honor 9. Det verkar vara väldigt sällsynt dock, är man så desperat att maximera skärmytan på mobilen? Eller finns det någon väldig fördel med att ha sensorn där bak som jag missar? Jag har trots allt aldrig testat det.

Självklart är det här väldigt mycket upp till vana men vilka objektiva fördelar finns det med vardera konfiguration?

ASUS Z97-A | Intel Core i7-4790K | Noctua NH-U14S | ASUS GeForce GTX 1070 Dual OC
2x8GB Corsair Vengeance Pro | Samsung 850 EVO 500GB | Cooler Master V750S
Fractal Design Meshify C | Cooler Master MK750 MX Silent Red | ASUS Strix Claw | Samsung S24D590L

Frågor eller funderingar? Skicka ett PM eller kontakta oss.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyköping
Registrerad
Jun 2007

På min förra mobil (Honor 8) så satt den på baksidan, tyckte det var betydligt bekvämare än att ha den på framsidan som jag har nu ( P20), även fast jag vande mig ganska fort så kan jag ändå sakna det.

Fractal Design Define R5 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Sapphire Radeon R9 Fury Tri-X | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | WD Blue 1TB 7200rpm | be quiet! Pure Rock | Asus MG279Q

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falköping
Registrerad
Aug 2006

Optimala är nog att vilja ha sensorn under skärmen/genom skärmen, annars är det nog på framsidan tycker jag som funkar bäst för mig.

Spelar: HotS, GW2, The Division

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2012

Tycker den passar väldigt bra bak så man slipper "fysisk" knapp på framsidan och man slipper råka trycka på den för lätt. Använder ansiktsigenkänning på min OP6 så den används bara i undantagsfall ändå

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Scorched Earth
Registrerad
Jan 2010

Jag tycker egentligen inte om fingeravtryckssensor alls.. Sparar Apple på ens fingeravtryck? Skrämmande värre.

i7 8700K 4.6GHz|ASUS TUF Z370-PLUS GAMING|GTX 1070| Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3200MHz| SanDisk Ultra Plus 256GB| Kingston SUV400 120GB| WD Blue 1TB 7200RPM| Corsair RM850i| SolusProject Linux x64| IGN: Kattmat | Discord: Kattmat#0001 Hittas oftast i PUBG kanalerna på Geeks Discord.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Älvsjö stn
Registrerad
Mar 2015
Skrivet av Hjemrdeil:

Jag tycker egentligen inte om fingeravtryckssensor alls.. Sparar Apple på ens fingeravtryck? Skrämmande värre.

Lagras väl lokalt på telefonen på något chip?

Men visst. Går väl vara konspiratorisk.

Ont: jag föredrar framsidan då jag många gånger har telefonen på ett bord (ex vid datorn) och då är det smidigast att kunna starta upp den utan att lyfta enheten.

Jag föredrar touchid framför faceid

- - -
Apropå konspiration;
Vem är det som ligger bakom denna enkättrend på swec?

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2010

fram ska den sitta! Inväntar att Samsung kommer med en som har den under skärmen.

Har en har en Note 9 nu och finns väl ett par irriterande saker med att ha den bak.
Kommer åt den lätt när man stoppar ner handen i fickan. (För vem har skärmen framåt?)
"Jobbigt" att låsa upp den när den ligger på bordet.

Intel Core i7 8700K 4.8 Ghz | ASUS Prime-A Z370 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 16GB (2x8GB) 3000Mhz | Custom loop | EVGA Geforce GTX 1080 TI 11GB | Fractal design R6 | Seasonic Focus 650W | Samsung CFG70

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svartå. :)
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av Andreaz1:

När jag kollar på nya mobiler blir jag förvånad att i stort sett alla verkar placera fingeravtryckssensorn på baksidan av mobilen. Jag tänker direkt att det verkar vara sämsta platsen för den - skal måste ha extra hål för den, och jag som ofta har mobilen liggande framför mig kan då inte låsa upp den utan att plocka upp den från skrivbordet.

Min nuvarande Xperia har den på sidan och jag kan åtminstone komma åt den även när mobilen ligger på bordet. Bäst tycker jag det verkar vara att ha den fram men har bara väldigt snabbt testat detta på en Honor 9. Det verkar vara väldigt sällsynt dock, är man så desperat att maximera skärmytan på mobilen? Eller finns det någon väldig fördel med att ha sensorn där bak som jag missar? Jag har trots allt aldrig testat det.

Självklart är det här väldigt mycket upp till vana men vilka objektiva fördelar finns det med vardera konfiguration?

Jag tyckte mycket om min S6a som hade avläsaren i hemknappen på framsidan.
Kan i värsta fall acceptera om den sitter på sidan men när de sätter den där bak kan de dra åt helvete rent utsagt. Måste vara ett riktigt fårarsel som kom på den saken, för det är det i särklass sämsta stället att ha den på. :/

/Lifooz

Charles Bukowski, poet och författare

"Hur i helvete ska en människa kunna njuta av att väckas 6.30 på morgonen av en alarmklocka, hoppa upp ur sängen, klä på sig, tvinga i sig mat, borsta tänder och hår, och kämpa sig genom trafiken för att ta sig till en plats där man i all väsentlighet tjänar massor av pengar åt någon annan och samtidigt förväntas vara tacksam över möjligheten?"
Sitter på en Asus-fri dator.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Okt 2004

Håller helt klart med att det optimala är på sidan, iaf som högerhänt!
Skulle det försvinna, vilket det verkar, så är framsidan bäst, förutsatt att den är liten

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
\\Localhost
Registrerad
Mar 2006

personligen tycker jag den är meningslös.

bara ett jäkla meck när man har mekat med något hemma eller på jobbet och är skitig om händerna att försöka låsa upp den... slutar ändå alltid med att jag få slå upplåsningskoden för den vägrar ta fingeravtryck.

Asus Z97-A, I7 4790K @4.8GHz 1.29V, 24Gb ram, 2x GIGABYTE GTX 970 WindForce 3X OC @ 1511Mhz/7246Mhz.
[Lista] De bästa gratisprogrammen

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jul 2018

Sony hade sin i power knappen men tyvärr började dom med den på baksidan sedan XZ2.

Hade gärna velat haft den kvar i power knappen men kan också förstå deras val att sätta på baksidan med tanke på deras nya seamless design.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Nov 2012

Beror på, finns det en "knapp" på framsidan likt huawei honor 9 är det en bra lösning med fingeravtrycksläsare i den men annars föredrar jag en fingeravtrycksläsare på baksidan av luren en bit från kameran (ej som galaxy s8 där man kladdar ner kameralinsen) för att snabbt kunna låsa upp med fingeravtryck.

Den sämsta fingeravtrycksläsaren jag sett var på min Z5 Compact, den var inbyggd i knappen och ibland reagerade den och ibland inte, på tok för liten yta för en sådan funktion.

CPU: i7 3770k @ 4.2ghz + Be Quiet! Dark Rock Pro 3 Moderkort: Asrock Z77 Extreme6 Minnen: Corsair Vengeance Pro 4x4gb 2133mhz GPU: MSI GTX 980 Ti Gaming SSD: 2x Samsung 840 Pro 256gb RAID 0 Nätagg: Corsair AX 850 80+ Gold Chassi: Fractal Design Define C Windowed Edition

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2006

Varsomhelst där jag inte behöver plocka upp mobilen från bordet för att låsa upp den. Alltså inte bak, vilket är fallet på min Huawei Nova 3i (som i alla andra kategorier är fenomenal).

i5 3570k @ 4,4 // Hyper 212 EVO // Zotac 980ti Amp Edition // 16GB HyperX DDR3 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halland
Registrerad
Okt 2013

Tycker Razer Phone med touchsensor på power knappen på sidan av mobilen är bra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2011

Jag vägrar köpa mobiler som har det på baksidan och helst ska det vara på framsidan, så mycket skönare och snabbare att använda enligt mig. Och som du redan sa är skal väldigt jobbigt när de sitter på baksidan. Man behöver gräva ner sin finger i hålet för att nå den och om man har en Flipcover är den helt värdelöst. Som tur håller fingeravtryck läsare under skärmen bli en grej i nya mobiler.

| Gigabyte 870A-UD3 | AMD Phenom II x4 965 @ 3,8 GHz | Corsair XMS3 6GB 1600MHz (DDR3) | EVGA GeForce GTX 570 sc |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Jan 2005

Har aldrig haft nån mobil med sensor på sidan, men av fram och bak så väljer jag lätt fram.
Hur smidigt som helst att ha den i home knappen!

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2007

På sidan låter schyst, dock inte haft en tele som har det.

Skrivet av maskeradmannen:

Har aldrig haft nån mobil med sensor på sidan, men av fram och bak så väljer jag lätt fram.
Hur smidigt som helst att ha den i home knappen!

Eller så har man en mobil utan hemknapp som tar upp en massa plats.

Ryzen 2700x (Noctua NH-D15) || Vengeance LPX 16GB 3200MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce GTX 1080 ROG Strix (@2.1/12Ghz)
Fractal Design Define S (4x BioniX F140mm) || Corsair RM750X v2
860 EVO 500 | 850 EVO 250 | Crucial M500 240 || Acer Predator XB271HUA + BenQ xl2420t

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004

Min gamla S6a och jobbmobilen (nån Apple S nånting) hade fingertrycksläsare på den fysiska knappen vilket jag tyckte var bra men eftersom alla går ifrån fysiska knappar så får den fortsätta vara fram men bakom skärmen så att säga. Baksidan av mobilen funkar också men är mer otympligt.

[Intel 6700K @ 4500MHz]--[MSI Core Frozr L]--[MSI Z170 Gaming M5]--[Corsair 16GB 2666MHz DDR4]--[MSI 1080Ti Gaming X @ 2038/12006MHz]--[EVGA Supernova G2 850W]--[Fractal Design Define S]--[Windows 10 x64]--[Acer X34A]--[Corsair Strafe RGB MX Silent]--[Mionix Naos 7000]--[HyperX Cloud II]--[Creative Gigaworks T20]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2010

Framsidan på det sätt som Apple gjort med Iphone 7-8 helt klart. Går att låsa upp mobilen innan du ens plockat upp telefonen ur fickan etc., samt behöver inte lyftas från bord och dylikt. Med det sagt hoppas jag tillverkarna kan lösa "touchID" på undersidan av skärmen på något sätt.

In Win D-frame mini | 4690K | GTX 980 Strix | Asus Z97i-Plus | 2x8GB Corsair Dominator

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av fromis:

Framsidan på det sätt som Apple gjort med Iphone 7-8 helt klart. Går att låsa upp mobilen innan du ens plockat upp telefonen ur fickan etc., samt behöver inte lyftas från bord och dylikt. Med det sagt hoppas jag tillverkarna kan lösa "touchID" på undersidan av skärmen på något sätt.

Det finns redan på ett par Kina telefoner, Gäller väl bara för de större bolagen att betala för patenten eller hitta en egen lösning.

Intel Core i7 8700K 4.8 Ghz | ASUS Prime-A Z370 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 16GB (2x8GB) 3000Mhz | Custom loop | EVGA Geforce GTX 1080 TI 11GB | Fractal design R6 | Seasonic Focus 650W | Samsung CFG70

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalix
Registrerad
Nov 2005

På framsidan helt klart. Är oftast för mörkt för att ansiktsupplåsning (oneplus 5) ska fungera så behöver knappen på ett smidigt ställe.

i5 2500K: 4.4GHz||16GB 1600MHz||ASUS P8Z77-V PRO||Phanteks PH-TC14PE
MSI GTX 980 Gaming||Corsair Force 2 80GB|| Fractal Design Newton r2 650W M
Asus xonar essence STX|| Antec p280
Dell u2711, Sennheiser hd650, Logitech g502, fUnc f30r, KeyTronic kt2001 Ergoforce.
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av frong:

På sidan låter schyst, dock inte haft en tele som har det.

Eller så har man en mobil utan hemknapp som tar upp en massa plats.

Jo, jag har en nexus 5x & en Honor 5x som båda kör bara navbar, men har aldrig riktigt fastnat för det.
Hem knapp med gestures och sensor funkar smidigt för mig.

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Romelanda
Registrerad
Nov 2009

Jag föredrar faceid

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2010

Sidan tycker jag nog är bäst. Fram tar den upp plats som används bättre till mer skärmyta och bak är lite otympligt. I skärmen hade förstås varit bra också men tekniken är inte riktigt där än.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Over the rainbow
Registrerad
Apr 2008

Baksidan om jag måste välja, men helst både fram OCH bak. Bara på framsidan är ett gissel. :\

Datorskrälle: Asus Sabertooth X58, Intel Xeon X5650 Hexacore HT @ 4.4Ghz, 36 GB Hyper X DDR3, 2x EVGA GTX 1070 FTW, 2x Samsung 850 Pro SSD + Samsung 860 EVO, 3x HGST 7200RPM 3TB, Corsair HX520.

Trädvy Permalänk
Master of Overkill
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2011

Face ID på Xs är helt galet snabb totalt utklassar allt.
Har ingen själv men configa några Xs och Max.

har själv S8+ och tycker är ren skit nu

CASE Hex Gear R80 CPU 8700k @5.2GHz GPU GTX 1080 RAM G.Skill Trident Z RGB 4266MHz CL19 @ 3733 CL14 + 128GB Corsair Dominator Platinum PSU EVGA T2 1600W SSD 900p 280GB PCI, 860 Pro total 8TB Headphones DT990 250Ω Screen ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz G-SYNC Asus 32" Curved ROG Swift XG32VQ FREE-SYNC
Motherboard MSI Z370 GODLIKE GAMING -One Board to Rule Them All Watercooling 360+480 Hardware Labs Black Ice SR2 White 8 Port

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
♫♪♫ I ditt hjärta ♪♫♪♫♪
Registrerad
Maj 2017
Skrivet av Hjemrdeil:

Instämmer, jag vill helst ha en enhet utan fingeravläsning eller ansiktsigenkänning m.fl.

Ett säkert lösenord gör det surt för tjuven om man har otur med dessa.

i7-4770K@4,4GHZ| Asus Z97-A| Asus GTX1070@2,1GHZ/2,1GHZ|24GB 2,4GHZ RAM| Corsair RM750X| FD Meshify| Dark Pro 4| Morpheus 360W (GPU-kylare)| Win 10 Pro|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jul 2008

Bak tycker jag är smidigt eftersom man snabbt kan ta upp telefonen med en hand i ett bra grepp och lägga pekfingret mot sensorn där det faller sig naturligt för att omedelbart logga in.

Att ta upp en telefon med en hand och istället komma åt en sensor på framsidan nedanför displayen innebär åtminstone för mig att försöka nå med tummen, och det blir ett väldigt vingligt förfarande åtminstone när jag gör det. Kanske går att träna upp eller så är jag helt talanglös, men med sensorn på baksidan finns inte ens frågan.

Hörlurssetup: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Setup jobbet: Hegel HD11 + Argon HA1 + AKG K701
Sambons ljud: O2+ODAC + AKG K712
Övrigt grejs: Little Dot MKIII, JDS cMoyBB, Q701, K319, K240
Vadå AKG fanboy? Har ett faktiskt ett par DT770 också!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tullinge
Registrerad
Jun 2005

Har min på knappen under skärmen funkar bra

Ryzen 1700 @ 3.86ghz, Palit GTX 1080 GR Premium

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Skövde
Registrerad
Feb 2004

Ingenstans eftersom det är på gång bort?

Ryzen 2700X - Vega 64 LE - Asus Crosshair VII Hero - G.Skill 3200 MHz - EVGA G3 850W - EKWB Custom Loop