Rösta på årets varumärke med SweClockers och European Hardware Association

Permalänk
Melding Plague

Rösta på årets varumärke med SweClockers och European Hardware Association

Vilka företag tycker du stuckit ut mest? I en ny omröstning ska årets varumärken koras, både i Sverige med SweClockers och på europeisk nivå med European Hardware Association.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det här året har väl Nvidia stuckit ut mest...

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Proffsmoddare

Hela European Hardware Awards är för mig lite märklig

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av timpelay:

Hela European Hardware Awards är för mig lite märklig

Amen, jag har alltid förvånats av denna. Då jag tycker undersökningsunderlaget blir dåligt.
Liksom även om man hänger hela tiden med datorn så har man dålig koll på alla prylar, ta NAS. Nästan alla har hört talas om ett visst märke och detta märke lär vinna överlägset. Men vet vi något om konkurrenterna idag är bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpelay:

Hela European Hardware Awards är för mig lite märklig

Skrivet av anon159643:

Amen, jag har alltid förvånats av denna. Då jag tycker undersökningsunderlaget blir dåligt.
Liksom även om man hänger hela tiden med datorn så har man dålig koll på alla prylar, ta NAS. Nästan alla har hört talas om ett visste märke och detta märke lär vinna överlägset. Men vet vi något om konkurrenterna idag är bättre?

Verkar även vara svårt att hitta någon info om just EHA.
Som inte kommer från dom själva d.v.s.
Första intrycket är ju att det är ett knippe review siter som hängt på nånting.
Men dom delar address med "hardware.info" som i sin tur verkar ligga under "HWI Group" vilka i sin tur verkar testa saker och sälja reviews.
Och gissningsvis har HWI Group "mycket goda" kontakter med tillverkare.

"23000 influencers and enthusiasts" låter ju oerhört imponerande.
Men vette 17 hur dom får fram att det är just dessa som fyllt i formuläret.
Gissar på att dom tolkar fritt och slänger in buzzwords för att det skall låta imponerande.

"Influencer" måste ju vara det mest överhypade ordet i internets historia.
När jag hör det så tänker jag omedelbart på någon stackare som slutat skolan för att försöka leva på "att göra videos".
Men det gick inte så bra och numera får eventuella sponsorer 100% kontroll över vad som sägs på kanalen.

Spontant så känns det som nånting som vara sig sweclockers eller dess medlemmar (d.v.s. vi) bör förknippa sig med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Det här året har väl Nvidia stuckit ut mest...

En röst på nVidia också. En sådan fingertoppskänsla för prissättning, viljan att krossa all möjlig Monopol på grafikkortsmarknaden, integritet samt viljan att ta i beaktning positiv så väl som negativ feedback från kunder...ja, listan är lång...nVidia tar verkligen hem priset.

Permalänk
Medlem

Tänk om man kunde ge både ris och ros, då hade nVidia fått en jävla busslast med ris med deras jävla prissättning på RTX dårskapen. Fan! De är så antikonsumentvänliga att man blir trött.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Svensktiger:

Verkar även vara svårt att hitta någon info om just EHA.
Som inte kommer från dom själva d.v.s.
Första intrycket är ju att det är ett knippe review siter som hängt på nånting.
Men dom delar address med "hardware.info" som i sin tur verkar ligga under "HWI Group" vilka i sin tur verkar testa saker och sälja reviews.
Och gissningsvis har HWI Group "mycket goda" kontakter med tillverkare.

"23000 influencers and enthusiasts" låter ju oerhört imponerande.
Men vette 17 hur dom får fram att det är just dessa som fyllt i formuläret.
Gissar på att dom tolkar fritt och slänger in buzzwords för att det skall låta imponerande.

"Influencer" måste ju vara det mest överhypade ordet i internets historia.
När jag hör det så tänker jag omedelbart på någon stackare som slutat skolan för att försöka leva på "att göra videos".
Men det gick inte så bra och numera får eventuella sponsorer 100% kontroll över vad som sägs på kanalen.

Spontant så känns det som nånting som vara sig sweclockers eller dess medlemmar (d.v.s. vi) bör förknippa sig med.

European Hardware Association (EHA) utgörs av nio tekniksidor som skriver om datorer och SweClockers (Sverige) är en av dem, likaså är Hardware.info (Nederländerna) som också är en internationellt erkänd hårdvarusida. Alla är likvärdiga medlemmar i EHA och i de fall det råder delade meningar väger allas åsikter lika tungt när beslut ska fattas. Däremot sköter Hardware.info av praktiska skäl mycket av administrationen och är spindel i nätet för samarbetet.

De har likt oss och resterande sju hårdvarusajter som utgör EHA "mycket goda kontakter med tillverkare", ja. Det är ofta via den vägen vi får bland annat pressmeddelanden och testexemplar för recensioner, men även annonsering och andra samarbeten – testpiloter, tävlingar, monter på Dreamhack, och så vidare.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd
Skrivet av A1200:

En röst på nVidia också. En sådan fingertoppskänsla för prissättning, viljan att krossa all möjlig Monopol på grafikkortsmarknaden, integritet samt viljan att ta i beaktning positiv så väl som negativ feedback från kunder...ja, listan är lång...nVidia tar verkligen hem priset.

Nvidia är en företag. Googla VAD en företag gör och vad dess största SKYLDIGHET är.
Den ska tjäna pengar och göra sina ägare och investerare rikare.
Din drömvärld finns i Nordkorea. Trevlig resa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

@crew seven: jo stuckit kan man lugnt säga att dem har gjort. jag skulle nog vilja påstå att dem flesta har lämnats med hål i plånboken efter dem skickningarna pga rtx on.

jag skulle dock rösta på pubg eller fortnite som årets varumärke.

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Amen, jag har alltid förvånats av denna. Då jag tycker undersökningsunderlaget blir dåligt.
Liksom även om man hänger hela tiden med datorn så har man dålig koll på alla prylar, ta NAS. Nästan alla har hört talas om ett visste märke och detta märke lär vinna överlägset. Men vet vi något om konkurrenterna idag är bättre?

Precis, det är därför det blev väldigt få kategorier jag gjorde något val i. Inte ens 5% av dem, tror jag.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Balans

@Redzo:

Nja, jag har inte sagt något om NK eller att inte göra ägarna ännu rikare. Däremot borde både du och nVidia slå upp ordet:

B A L A N S

PS Jag gör er en tjänst: BALANS: jämviktstillstånd; jämvikt, styrsel, stadga, stabilitet, behärskning, harmoni, fattning

Permalänk
Medlem

Har en känsla över att ASUS, Corsair och Samsung kommer få mycket röster på majoriteten av frågorna.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Skrivet av Jacob:

European Hardware Association (EHA) utgörs av nio tekniksidor som skriver om datorer och SweClockers (Sverige) är en av dem, likaså är Hardware.info (Nederländerna) som också är en internationellt erkänd hårdvarusida. Alla är likvärdiga medlemmar i EHA och i de fall det råder delade meningar väger allas åsikter lika tungt när beslut ska fattas. Däremot sköter Hardware.info av praktiska skäl mycket av administrationen och är spindel i nätet för samarbetet.

De har likt oss och resterande sju hårdvarusajter som utgör EHA "mycket goda kontakter med tillverkare", ja. Det är ofta via den vägen vi får bland annat pressmeddelanden och testexemplar för recensioner, men även annonsering och andra samarbeten – testpiloter, tävlingar, monter på Dreamhack, och så vidare.

härligt med riktig bild. såg oscargala framför mig där logitech, personifierad tar emot ett pris.
Blir lite mer nyfiken på hur EHA bildades och hur mycket inflytande och makt ni har i sammanhanget (foliehatt på) något tips på mer lärdom om EHA?

Visa signatur

Jag har sällan rätt, men bevisa mig gärna inte motsatsen :) Sinnesro bivras. Gömmer mig bakom Thinkpad L580 & PS4

Permalänk
Medlem

"Bästa PC eller Bluetooth-högtalare".
Så många fel här, för det första - varför inte börja jämföra mobilhögtalare med hemmabiosystem också, de har ungefär lika mycket gemensamt.
Sonos? Sonos gör *ingenting* som faller in under den kategorin, de har *inga* anslutningsmöjligheter som tillåter dem att hamna i den kategorin.
Kom igen SweC, ni får skit varje år av era medlemmar därför att det här är så sjukt oseriöst, när ska ni ta oss på allvar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av gustavsjogren:

härligt med riktig bild. såg oscargala framför mig där logitech, personifierad tar emot ett pris.
Blir lite mer nyfiken på hur EHA bildades och hur mycket inflytande och makt ni har i sammanhanget (foliehatt på) något tips på mer lärdom om EHA?

Kul att du frågar!

Kortfattat; de första fröna för European Hardware Association (EHA) såddes våren 2015 efter en diskussion mellan Hardware.info, Hardwareluxx och Kitguru, som bestämde sig för att dra igång ett sådant samarbete. Kort därefter bjöd de in Geeknetic (då Hispazone), CowCotLand, Hardware Upgrade, PurePC och Lab501.

Första European Hardware Awards hölls på Computex 2015 och där fick de frågan från flera tillverkare som undrade varför inte SweClockers var med som representant för norra Europa, som om det vore en självklarhet (det tycker i alla fall jag är roligt!). På den vägen fick vi frågan och gick med som fullvärdig medlem hösten 2015. Nu när jag skrivit det här känns det som att det även borde ligga uppe på EHA:s webbplats.

Gällande inflytande är det samma mellan alla sajter, vi har lika mycket att säga till om som de andra. Vi eftersträvar så klart alltid att komma överens och mötas nånstans när vi är oense, men i de fall det inte går och beslut måste fattas röstar vi.

Skrivet av Dumbullen:

"Bästa PC eller Bluetooth-högtalare".
Så många fel här, för det första - varför inte börja jämföra mobilhögtalare med hemmabiosystem också, de har ungefär lika mycket gemensamt.
Sonos? Sonos gör *ingenting* som faller in under den kategorin, de har *inga* anslutningsmöjligheter som tillåter dem att hamna i den kategorin.
Kom igen SweC, ni får skit varje år av era medlemmar därför att det här är så sjukt oseriöst, när ska ni ta oss på allvar?

Skickades från m.sweclockers.com

Vi tar er på fullaste allvar, men samarbetet är mellan oss och åtta andra sajter med lika bestämmanderätt. Det är därmed naturligt att jag, i egenskap av chefredaktör och representant för SweClockers, inte får igenom varenda liten detalj som luftas i våra kommentarsfält. Två rejäla förändringar är ändå att alla som deltar inte behöver fylla i produktnamn manuellt för upp till 40 kategorier (hur många orkar det?) och att resultaten från samtliga sajter viktas lika tungt, för att på så vis undvika att något obskyrt inhemskt märke i ett större land tar hem priset på Europa-nivå.

För just den kategorin talades det inledningsvis om att ha fimpa PC-högtalare då det knappt släpps vettiga system för den marknaden längre. Istället för att ta bort PC-högtalare helt valde vi att slå ihop den kategorin med Bluetooth-högtalare som är ett växande och populärt segment.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Gällande inflytande är det samma mellan alla sajter, vi har lika mycket att säga till om som de andra. Vi eftersträvar så klart alltid att komma överens och mötas nånstans när vi är oense, men i de fall det inte går och beslut måste fattas röstar vi.
Vi tar er på fullaste allvar, men samarbetet är mellan oss och åtta andra sajter med lika bestämmanderätt. Det är därmed naturligt att jag, i egenskap av chefredaktör och representant för SweClockers, inte får igenom varenda liten detalj som luftas i våra kommentarsfält. Två rejäla förändringar är ändå att alla som deltar inte behöver fylla i produktnamn manuellt för upp till 40 kategorier (hur många orkar det?) och att resultaten från samtliga sajter viktas lika tungt, för att på så vis undvika att något obskyrt inhemskt märke i ett större land tar hem priset på Europa-nivå.

För just den kategorin talades det inledningsvis om att ha fimpa PC-högtalare då det knappt släpps vettiga system för den marknaden längre. Istället för att ta bort PC-högtalare helt valde vi att slå ihop den kategorin med Bluetooth-högtalare som är ett växande och populärt segment.

Jag förstår absolut din poäng, men frågan kvarstår varför i hela friden Sonos hamnade där? Sonos gör varken bluetooth eller pc-högtalare vilket för mig fick hela formuläret att kännas som ett hopplock av hypade varumärken och de som betalat mest.
Som sagt förstår jag din poäng, men tycker att det hela känns oseriöst.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Dumbullen:

Jag förstår absolut din poäng, men frågan kvarstår varför i hela friden Sonos hamnade där? Sonos gör varken bluetooth eller pc-högtalare vilket för mig fick hela formuläret att kännas som ett hopplock av hypade varumärken och de som betalat mest.
Som sagt förstår jag din poäng, men tycker att det hela känns oseriöst.

Ingen har betalat för att vara med i någon kategori. Listan skickades runt till alla som är involverade i European Hardware Association och vi fyllde på om vi ansåg att ett varumärke av betydelse för våra respektive länder saknades.

Ber om ursäkt att jag missade just den detaljen i din frågeställning, lätt hänt när man bemöter kritik som startar med onödigt högt tonläge. Jag håller med om att det såg märkligt ut med Sonos (som bara ansluts via Wifi) under den frågan och felet är helt mitt, då jag gjorde en feltolkning av just den kategorin och därmed gick vidare med en bristfällig översättning. Tanken är att kategorin ska innefatta alla högtalare inklusive PC- och Bluetooth-modeller. Det här är nu korrigerat.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner