HTC släpper Vive Wireless Adapter – tillbehör för trådlös VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

Förstår inte varför folk köper Vive när Oculus är bättre på alla sätt och vis?

Det är nog, som det mesta, en smaksak Har testat Oculus, både devkit och den färdiga versionen, ångrar mig inte alls att jag skaffade Vive istället. Men min polare som tog Oculus är sjukt nöjd med sitt. Båda är grymma.

Skrivet av AdoringFan:

Främst kontrollen. I Vive kan man ju inte ens spela Vrchat utan att oavsiktigt aktivera en massa gestures. Och allt sker via tummen istället för mer naturligt via alla fingrar bortsett från ring och lill finger.

Låter inte det mer som ett problem med hur spelet lagt upp kontrollerna? Och du säger "alla fingrar" men exkluderar två av fem. På vive har du tumme för touchpad, pekfinger för avtryckare, samt en knapp längs handtaget som du använder med lång, ring eller lillfinger. Är väl då typ samma fast lite annan layout?

Oculus kontroll är väldigt mycket bättre för skjutspel enligt mig, vinkeln på Vive kontrollen är helt fel om man jämför med en pistol, men vive är skönare för saker där du svingar, kastar, slår osv.
I Climbey där man behöver göra väldigt snabba rörelser vid hopp mellan handfästen osv så vet jag att min polare med Oculus har lite problem att få samma fart som oss som körde med Vive, men sen körde han med enbart två kameror, kanske hade han fått bättre tracking om han köpt en till och placerat dem i en triangel istället.

Skrivet av AdoringFan:

Plus att kvaliteten på deras touchpads är åt skogen, alla mina vive vänner har fått byta ut sina kontroller flertalet gånger pga att de slutar fungera som de ska pga allt tryckandes som sker.

Jag förbokade och har haft mina kontroller sedan lansering, smällt i många väggar osv men inga problem. Har säkert mindre speltid än vissa men nog 150+ timmar iallafall. Touchpaden är i övrigt sjukt skön för movement i till exempel fallout då du får en väldigt precis kontroll som jag saknar med ett par spakar som man har på Xbox / Oculus, då man kan få en direkt relation till hastigheten man drar fingret och hastigheten man rör sig, snarare än att det är en kurva med ökande hastighet längre från centrum på joystick.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Jag köpte ett bryggverk istället.

Hur är det med yrsel och illamående på ett sånt jämfört med Vive?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shiprat:

Det är nog, som det mesta, en smaksak Har testat Oculus, både devkit och den färdiga versionen, ångrar mig inte alls att jag skaffade Vive istället. Men min polare som tog Oculus är sjukt nöjd med sitt. Båda är grymma.

Låter inte det mer som ett problem med hur spelet lagt upp kontrollerna? Och du säger "alla fingrar" men exkluderar två av fem. På vive har du tumme för touchpad, pekfinger för avtryckare, samt en knapp längs handtaget som du använder med lång, ring eller lillfinger. Är väl då typ samma fast lite annan layout?

Oculus kontroll är väldigt mycket bättre för skjutspel enligt mig, vinkeln på Vive kontrollen är helt fel om man jämför med en pistol, men vive är skönare för saker där du svingar, kastar, slår osv.
I Climbey där man behöver göra väldigt snabba rörelser vid hopp mellan handfästen osv så vet jag att min polare med Oculus har lite problem att få samma fart som oss som körde med Vive, men sen körde han med enbart två kameror, kanske hade han fått bättre tracking om han köpt en till och placerat dem i en triangel istället.

Jag förbokade och har haft mina kontroller sedan lansering, smällt i många väggar osv men inga problem. Har säkert mindre speltid än vissa men nog 150+ timmar iallafall. Touchpaden är i övrigt sjukt skön för movement i till exempel fallout då du får en väldigt precis kontroll som jag saknar med ett par spakar som man har på Xbox / Oculus, då man kan få en direkt relation till hastigheten man drar fingret och hastigheten man rör sig, snarare än att det är en kurva med ökande hastighet längre från centrum på joystick.

Vrchat är ett spel där du är en människa. Du har händer. Du kan röra på fingrarna.

Med vive har du ju bara knapparna på tummen.

Med Oculus: Gör du Peace, Pekar, Knytnäve, Öppen Hand, Pistol osv i verkligheten, så gör du det i spelet.
Vive som sagt, en tumme för typ allt.

Rift användare kan ju använda gester i flera spel som inte vive kan.

Jag hade 2 trackers, båda framför mig, stod upp och kunde röra mig 360* utan några problem. I ett litet rum.

Ang din livsstid så är 150h rätt lågt för VR. Och spel som fallout kräver ju inte så mycket intryck, vilket andra spel som Vrchat gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

Förstår inte varför folk köper Vive när Oculus är bättre på alla sätt och vis? Främst kontrollen. I Vive kan man ju inte ens spela Vrchat utan att oavsiktigt aktivera en massa gestures. Och allt sker via tummen istället för mer naturligt via alla fingrar bortsett från ring och lill finger. Plus att kvaliteten på deras touchpads är åt skogen, alla mina vive vänner har fått byta ut sina kontroller flertalet gånger pga att de slutar fungera som de ska pga allt tryckandes som sker.

Oculus hade inte ens en bra handkontroll när jag köpte mitt kit utan man fick en Xbox kontroll i paketet. Det är väl den stora anledningen till att jag inte ville ha en Oculus. Har inte haft några kvalitetsproblem med mina grejer.
Vr chat är inget jag är ledsen över att inte kunna spela på ett bra sätt men tråkigt för de som gillar det spelet. Känns även som en grej de kan lösa genom att släppa nya handkontroller till vive.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@AdoringFan: Allright, när jag testade Oculus så var det bara en fingertracker implementerat, pekfinger och tumme var bara baserat på knapparna man använde med tumme och pekfinger, men det var i annat spel, och rätt tidigt efter release.

Även då- om jag vände mig ifrån båda kamerorna så fanns en blind spot på andra sidan kroppen från kamerorna där de inte kunde se kontrollers- osäket på hur detta möjligen kan ha lösts på annat sätt än med en tredje kamera?

När du säger "Med vive har du ju bara knapparna på tummen." så är det dock bara så just det spelet har implementerat det hela- du HAR fortfarande knappar för pekfinger (avtryckaren) samt en till knapp för de andra tre fingrarna- att VRchat väljer att göra allt via touchpad med tummen är deras val, som dock iofs sannolikt är baserat i att just gester med flera fingrar inte är så smidigt på Vive controller.

Nu spelar jag inte något som kräver gestures och är inte så intresserad av den sociala delen av VR så för mig spelar det inte någon roll heller, men om Valves nya "Knuckles" kontroller är bra för allt och inte bara för fingertracking så lär jag införskaffa ett par sådana.

Nyfiken då på hur många timmar du lagt in? När det dyker upp spel som verkar vara värda att lägga tid på så spelar jag dem, men är inte förtjust i "tech demo" spel. Är det multiplayer spel och VRchat liknande saker som du finner värda att lägga så mycket tid på?

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shiprat:

@AdoringFan: Allright, när jag testade Oculus så var det bara en fingertracker implementerat, pekfinger och tumme var bara baserat på knapparna man använde med tumme och pekfinger, men det var i annat spel, och rätt tidigt efter release.

Även då- om jag vände mig ifrån båda kamerorna så fanns en blind spot på andra sidan kroppen från kamerorna där de inte kunde se kontrollers- osäket på hur detta möjligen kan ha lösts på annat sätt än med en tredje kamera?

När du säger "Med vive har du ju bara knapparna på tummen." så är det dock bara så just det spelet har implementerat det hela- du HAR fortfarande knappar för pekfinger (avtryckaren) samt en till knapp för de andra tre fingrarna- att VRchat väljer att göra allt via touchpad med tummen är deras val, som dock iofs sannolikt är baserat i att just gester med flera fingrar inte är så smidigt på Vive controller.

Nu spelar jag inte något som kräver gestures och är inte så intresserad av den sociala delen av VR så för mig spelar det inte någon roll heller, men om Valves nya "Knuckles" kontroller är bra för allt och inte bara för fingertracking så lär jag införskaffa ett par sådana.

Nyfiken då på hur många timmar du lagt in? När det dyker upp spel som verkar vara värda att lägga tid på så spelar jag dem, men är inte förtjust i "tech demo" spel. Är det multiplayer spel och VRchat liknande saker som du finner värda att lägga så mycket tid på?

Det finns en anledning till varför vives knuckles ser ut som en rak kopia av Oculus Touch (fast lite större, suck), fast med touchpads (så jävla korkat) istället för Analoga joysticks. För att det är intuitivt och genomtänkt. Det fungerar till mer än bara pangpang. Touch simulerar händer mer.

Och de kan inte göra om kontrollen för Vive att efterlikna Touch, för det är omöjligt.

Spelade exklusivt Vrchat i 600h.

Lite Pavlov och Onwards. Skulle inte kunna tänka mig en vive kontroll i något läge.