Ett bygge för fotoredigering med lite framtid

Permalänk
Medlem

Ett bygge för fotoredigering med lite framtid

Är inte inne i alla tabeller och värden utan försöker alltid sätta mig in i nuläget då det är dags att skaffa nytt. Så lite av en Dummie i relation till er som är experter. Kunde dock vara kul och höra hur pass klokt val av komponenter jag gjort inför ett köp av nytt.

Lite förutsättningar:

Är INTE gamer och kör inga avancerade spel on line.
Jobbar mycket med bilder och hanterar massor av foton i Lightroom och Photoshop.
I övrigt inga tunga programvaror.
Har Plasma-TV'n som tredje skärm och ser massor av streamad HD-TV.

För produktion vill jag optimera datorn för bildhantering och har fått uppgifter från proffs om vad som är viktigast. Är mycket från det jag valt komponenterna:

Prio 1: SSD-disk för snabb diskaccess
Prio 2: Snabb processor

I övrigt rätt sekundärt. Grafikkort t.ex. går lika bra med ett standard. Endast en del filterfunktioner i Photoshop har glädje av extra minne på kortet. Poängterades dock att professionell videoredigering är en annan sak.

Så utifrån det har jag ett 'bygge' enligt skärmdumpen. Rätt val för mitt behov enligt er åsikt eller?

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail

Permalänk
Medlem

Du bör välja 2x8GB om du vill ha 16GB totalt, eftersom du annars bara får ut halva minnesbandbredden som processorn klarar av (s.k. dual channel). Standardhastigheten för 8500 är för övrigt DDR4-2666, så lika bra att köra på det när priset ändå är ungefär samma. T.ex. dessa.

Sen är nätagget extrem overkill för en dator som max kommer dra runt 200W, om ens det. Jag skulle rekommendera Seasonic Focus Plus 550W Gold istället så sparar du några hundralappar.

Kylaren du valt är för övrigt bra om man behöver en låg kylare, men chassit du valt tar ju kylare som är upp till 162mm höga. Så du kan välja t.ex. klassikern Pure Rock som är både billigare och bättre.

Permalänk
Medlem

Eftersom du har valt ett mATX moderkort kan du välja ett lite mindre chassi, exempelvis detta:
https://www.inet.se/produkt/6901657/fractal-design-define-min...

Alternativ kylare:
https://www.inet.se/produkt/5320174/arctic-cooling-freezer-33

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Kanoninfo. Ska förbättra enligt era förslag. Stort tack.

PS. Vet inte om jag hittar helt rätt i världen av PCI-varianter. Saken är att jag har ett gammalt bra ljudkort jag egentligen inte ser någon anledning att byta. Såg att kortet hade 'PCI' slot.

Mitt kort: Gina3G is compatible with PCI-X (3.3 or 5 volt) motherboards.

Kan ni säga om det går att montera på mitt kort eller ej?

Edit:
Hur väsentligt är det enligt er åsikt att placera fläktar i ALLA uttag på chassit.
Som nu är följer två fläktar med.
Chassit har 2 platser fram och en vardera bak, topp, sida och botten.
Har köpt en extra. Bör jag köpa tre till?

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanMicke:

PS. Vet inte om jag hittar helt rätt i världen av PCI-varianter. Saken är att jag har ett gammalt bra ljudkort jag egentligen inte ser någon anledning att byta. Såg att kortet hade 'PCI' slot.

Mitt kort: Gina3G is compatible with PCI-X (3.3 or 5 volt) motherboards.

Kan ni säga om det går att montera på mitt kort eller ej?

@DanMicke: PCI-X är en vidareutveckling av PCI som använder samma fysiska gränssnitt. Manualen till moderkortet nämner ingenting om PCI-X, så jag antar att PCI-porten bara är en ren PCI-port och att ditt ljudkort därför inte kommer fungera.

Både PCI och PCI-X är för övrigt ersatt av PCI Express (PCIe) sen ~15 år tillbaka. Att moderkortet du valt ändå har en PCI-port är lite underligt, men det verkar som att det ändå finns en marknad för moderkort med PCI-portar fortfarande.

Men det är väl ganska osäkert om ett så pass gammalt ljudkort faktiskt är bättre än det inbyggda på moderkortet, de är rätt bra nu för tiden. Har du inga krav på några särskilda anslutningsformer eller annat så duger troligtvis det inbyggda ljudkortet alldeles utmärkt.

Skrivet av DanMicke:

Hur väsentligt är det enligt er åsikt att placera fläktar i ALLA uttag på chassit.
Som nu är följer två fläktar med.
Chassit har 2 platser fram och en vardera bak, topp, sida och botten.
Har köpt en extra. Bör jag köpa tre till?

För det mesta duger det alldeles utmärkt med två fläktar. Tre fläktar kan vara bra att ha eftersom man då kan ha två insug och ett utsug. Det ger övertryck i chassit så att luft trycks ut i alla småspringar istället för att riskera sugas in, vilket leder till att damm inte tar sig in lika lätt. Mer fläktar än så behövs garanterat inte i en dator som drar så lite ström.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Men det är väl ganska osäkert om ett så pass gammalt ljudkort faktiskt är bättre än det inbyggda på moderkortet, de är rätt bra nu för tiden. Har du inga krav på några särskilda anslutningsformer eller annat så duger troligtvis det inbyggda ljudkortet alldeles utmärkt.

Är så att jag ibland ansluter MIDI och antar att sådant gränssnitt inte sitter på det moderkortet. Så jag får väl se mig om efter ett lämpligt nytt kompatibelt ljudkort och komplettera med.

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail

Permalänk
Medlem

Så här ser bygget ut nu, efter ha tagit hänsyn till era förträffliga tips och råd.

Byggde själv ihop en speldator för något år sedan. Var förstås kul att som relativ amatör få ihop det, men då jag tänkte på hur många sammanlagda timmar med montering och check i instruktioner jag faktiskt förbrukade då så kändes det motiverat att lägga ca 800:- på att få allt monterat.

Hade tänkt att skrota en laptop med Win10-licens men har fått tips i annan tråd om hur man kan överföra en licens till annan dator. Hoppas folket på Inet (ska ringa dem och vara charmig) kan tänka sig att göra det utifrån mina nycklar.

Ska nu söka ett lämpligt ljudkort som jag sedan pillar dit själv.

Kan knappt vänta men så långt a piece of cake. Sedan ska jag installera all programvara och återskapa den miljö jag vill jobba i. Inte minst att installera mina gamla Adobeversioner (CS4) är ett h-e. Då vi som en gång köpte de skarpa versionerna inte kan installera dem fritt utan krångligt bistånd från Adobe.

Blir att gå igenom ekluten folks. Men sedan ska jag en kompetent dator för de närmaste 4-5 åren.

Tack för all hjälp so far. Kommentera gärna om ni tycker jag behöver mer hjälp ;).

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail

Permalänk
Medlem

https://www.pugetsystems.com/recommended/Recommended-Systems-...

Massvis med tester för just prestanda i Photoshop.

TL;DR: Samsung 970 EVO är slöseri med pengar och några skillnader var mycket svåra att hitta i deras tester. En vanlig 850/860 fungerar lika bra, och är billigare. Om du verkligen vill få upp hastigheten så är flera SSD'er det bästa sättet. OS/Program på en, importerat media på en annan, eventuella cacher (om så används i photoshop) på en tredje eller liknande, vilket hade varit bättre än en 970. Men i detta fall hade det varit ganska onödigt.

Utöver det så vill du åt så snabb processor som möjligt, och ett duglig grafikkort kan vara användbart (kolla deras tester om det är något för dig).

Ett exempel på deras instegsmodell är

8700k
GTX 1060
16GB RAM
512GB 860 pro
4TB WD RED

Om något så hade det varit bättre att gå ned till en 860 evo och upp till en 8700k. Då SSD prestandan är väldigt sällen det som sätter stopp i arbetet, i detta fall.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

jag har mina raw-filer på vanliga 7200rpm diskar och dessa används aldrig mer än några procent.
mina 32gb ripjaws ram landar på ca 15gb som mest när jag exporterar eller skapar 1:1 previews.

cpu 8700k dock, den flaskhalsar varje gång jag exporterar eller skapar 1:1...

Så jag tror snarare du ska satsa på bättre processor och kanske skita lite i annat.

har ett 1060 6gb kort som snabbar upp lightroom lite om man använder grafikprocessorn. men nu har jag en 32" 4k skärm också om det spelar någon roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

https://www.pugetsystems.com/recommended/Recommended-Systems-...

Massvis med tester för just prestanda i Photoshop.

TL;DR: Samsung 970 EVO är slöseri med pengar och några skillnader var mycket svåra att hitta i deras tester. En vanlig 850/860 fungerar lika bra, och är billigare. Om du verkligen vill få upp hastigheten så är flera SSD'er det bästa sättet. OS/Program på en, importerat media på en annan, eventuella cacher (om så används i photoshop) på en tredje eller liknande, vilket hade varit bättre än en 970. Men i detta fall hade det varit ganska onödigt.

Utöver det så vill du åt så snabb processor som möjligt, och ett duglig grafikkort kan vara användbart (kolla deras tester om det är något för dig).

Ett exempel på deras instegsmodell är

8700k
GTX 1060
16GB RAM
512GB 860 pro
4TB WD RED

Om något så hade det varit bättre att gå ned till en 860 evo och upp till en 8700k. Då SSD prestandan är väldigt sällen det som sätter stopp i arbetet, i detta fall.

Tack för bra input.

Hör dig och granskade länkinfon.
Tar till mig att det knappast blir en upplevd skillnad mellan 970EVO och 860.

En princip jag oftast tillämpad på mina (vanliga) hårddiskar har varit att ha OS och program på en och material på en annan.
I konsekvens med det skulle jag kunna byta till 860-varianter och ha en 860 250GB för OS/Program och en 860 500GB för materail under editering. Om SSD-diskar uppför sig som traditionella så borde det vara en förbättring. Vad gäller en tredje för cache låter det en smula overkill eller? Utnyttjar f.n. vara dryga 90GB för OS o alla program så det finns massor av ledig space på 2n 250GB-disk.

Pratar jag i nattmössan eller är jag på rätt spår?

Jag använder heller inte PS CC utan en 'gammal' licensierad CS4-version. Allt lullull de lagt till sedan dess har nog större glädje av mer minne på grafikkortet. En amerikansk proffsfotograf sa till mig att det i princip bara var filter i PS som behövde lite extra hjälp ibland och min uppsättning är mer modest än vad de har i CC-versionerna. Så ett hyggligt grafikkort bör räcka.

Kollade processortabellerna as well och ser alternativet Inter Core i5 8600K 3.6 GHz som en lite hottare processor. Den optimala är för dyr och jag tror att denna räcker bra.

Kommer väl oavsett vad få en mindre chock då jag startar nya datorn. Den kommer känna som en oljad blixt. I alla fall en tid - tills man blivit bortskämd och vant sig.

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail