Tror jag ställt till det riktigt, CPU kylpasta

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2018

Tror jag ställt till det riktigt, CPU kylpasta

Vet inte om jag lägger tråden rätt.

Snickrat ihop datorn precis och skulle på med pastan, så drar jag på hela tuben(?) och det trycks av en del på sidan när ja sätter dit kylaren. Tar bort den och klart sp blir det kladd lite här å var på processorn, så hur fan gör jag nu? Kört?
Cooler master thermal compound kit som körs..

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2018

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Solna
Registrerad
Jan 2007

Så länge du inte satt igång datorn så är det ingen fara, bara att göra rent och börja om.

Ta en topps eller flera (kaffefilter funkar fint det med!) och doppa i T-Röd och gör rent. Är vad jag brukar göra för att göra rent från kylpasta. Gör rent både processor, kylare och överallt där det runnit över.

Dubbelkolla så att ingen pasta har runnit ner i sockeln - va mycket försiktig så du inte böjer några pins om du ska göra rent där. Kolla även på undersidan av processorn.

Sen sätt på ny kylpasta och det räcker med en klutt stor som ett riskorn eller två.

Edit, ser bilden nu.
Börja med kaffefilter med lite T-röd för att värsta. Fortsätt sen med Topps och T-röd och fortsätt tills du fått bort allt.

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Maximus VI Formula - Intel i7 4790k - 16GB Muschkin Redline 2133mhz - Asus Strix GTX 1080 - Asus Xonar D2X - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
Macbook Pro Retina L2012
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
TX-225 GAVw
Registrerad
Dec 2017

@Potpower95:

🖥 Fractal Design Define Mini C. Fractal Design Integra M 550W. Intel Core i5-8400. GIGABYTE Z370M D3H. 2x8GB Ballistix Elite 2666MHz. GIGABYTE GTX 1080 Turbo OC. 250GB + 1TB WD BLUE 3D NAND. 32 GB Intel Optane Memory. 2TB WD Black. SAMSUNG SE-218.
AOC G2460FQ. GUNNAR VAYPER ONYX. Logitech G603. Logitech G240. Logitech G613. Logitech G933. Luxorparts Headphone Stand.

Trädvy Permalänk
f.d. Dinoman
Testpilot
Plats
Älmhult
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av Potpower95:

Vet inte om jag lägger tråden rätt.

Snickrat ihop datorn precis och skulle på med pastan, så drar jag på hela tuben(?) och det trycks av en del på sidan när ja sätter dit kylaren. Tar bort den och klart sp blir det kladd lite här å var på processorn, så hur fan gör jag nu? Kört?
Cooler master thermal compound kit som körs..

Förmodligen är inte pastan elektriskt ledande så jag tror inte du behöver vara så orolig men det absolut säkraste är att du tar lite kemiskt ren aceton och rengör sidorna med. Sen är det bara att köra.

Asus Maximus VII Hero - Intel Core i7 4770K @ 4,6Ghz - Corsair H110i - 16GB RAM - ASUS ROG STRIX 1080 Ti @ 2000/12 000MHz - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006

Problemet är väl namnet, kylpasta/thermal paste, som lätt får oerfarna att tro att det är själva kylpastan som står för kylningen och eftersom kylning är bra har man hört så fläskar man gärna på lite extra. Och då blir effekten den omvända.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2018

Tack för alla svar ska rengöra den imorgon. Hamna pyttelite under processorn också men ska göra rent den så gott det går.
Trodde bara jag skulle använda hel tuben så drog en klick i mitten som jag trodde skulle dela ut sig fint..
Int eså jag tror mer pasta= mer kylning, byggt lite förut osv men aldrig stött på den klantighet..
åter igen, tack!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2001

Ta det bara försiktigt om du tänker göra rent i sockeln, lätt att bända pinnarna svårt att bända tillbaka..

Får mig förövrigt att tänka på:

#1: Xeon E5450 @ 3,6GHz | GTX 460 | ASUS P5B Deluxe WIFI | 8GB DDR2 | Samsung 850 EVO | Antec Sonata III | CM 620M
Jobb: R7 1700 @ 3,85GHz | GTX 1060 | ASUS Prime B350-plus | Corsair 16GB Hynix @ 2933 | Carbide 270R | EVGA GQ 650
Filserver: Synology DS1812+ | 4 + 1 x 3TB Seagate Barracuda :( RAID 1+0 | 4GB DDR3 SODIMM
Vardagsrum: Onkyo TX-NR646 | ASUS EB1021 + OpenElec | Sony PS3 Slim | Epson TW3200 | minhembio.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2018

Thinner, går det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2018

http://forumbilder.se/H84I4/e955cdd2-f738-44db-9f29-ca0015a90...

Lite kvar på ena sidan men är typ under så kommer inte åt, vågar man testa nu kanske?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
TX-225 GAVw
Registrerad
Dec 2017

@Potpower95: Hade du tittat på filmen jag länkade till dig så hade du sett att de går att köra med extrema mängder kylpasta utan problem. Så om de nu sitter kvar någe här och där är absolut ingen fara. De är bara att köra.

🖥 Fractal Design Define Mini C. Fractal Design Integra M 550W. Intel Core i5-8400. GIGABYTE Z370M D3H. 2x8GB Ballistix Elite 2666MHz. GIGABYTE GTX 1080 Turbo OC. 250GB + 1TB WD BLUE 3D NAND. 32 GB Intel Optane Memory. 2TB WD Black. SAMSUNG SE-218.
AOC G2460FQ. GUNNAR VAYPER ONYX. Logitech G603. Logitech G240. Logitech G613. Logitech G933. Luxorparts Headphone Stand.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2012
Skrivet av Potpower95:

Thinner, går det?

Förtunning kan innehålla vad som helst men brukar normalt innehålla etanol, toulen, xylen och inte sällan något petroleumbaserat. Jag skulle inte våga använda det utan att vara helt säker på att det inte innehåller något som riskerar att påverka tex plasten i processorsockeln eller klarlacken på någon krets.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2018
Skrivet av HC-8315:

@Potpower95: Hade du tittat på filmen jag länkade till dig så hade du sett att de går att köra med extrema mängder kylpasta utan problem. Så om de nu sitter kvar någe här och där är absolut ingen fara. De är bara att köra.

Missade den, men sedär! Haha nu ör jag inte speciellt orolig längre;)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2018
Skrivet av Krippa75:

Förtunning kan innehålla vad som helst men brukar normalt innehålla etanol, toulen, xylen och inte sällan något petroleumbaserat. Jag skulle inte våga använda det utan att vara helt säker på att det inte innehåller något som riskerar att påverka tex plasten i processorsockeln eller klarlacken på någon krets.

Körde bara med tops tills den blev ok ren! Funkade bra