Lenco L75 skivspelare missljud?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2015

Lenco L75 skivspelare missljud?

Håller på och sätter upp en gammal Lenco L75 hemma, köpte den relativt billigt utan att ha sett den i verkliga livet med försäkran om att den fungerade som den skulle. Verkar vara i fint skick och var bra packad, men när jag startar den hörs ett ganska starkt surrande ljud från motorn (alltså inte i högtalarna). Låter mekaniskt. Finns det någon enkel lösning, har jag missat något, eller har spelaren skadats i transporten?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svartå. :)
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av JimSclavunos:

Håller på och sätter upp en gammal Lenco L75 hemma, köpte den relativt billigt utan att ha sett den i verkliga livet med försäkran om att den fungerade som den skulle. Verkar vara i fint skick och var bra packad, men när jag startar den hörs ett ganska starkt surrande ljud från motorn (alltså inte i högtalarna). Låter mekaniskt. Finns det någon enkel lösning, har jag missat något, eller har spelaren skadats i transporten?

Om du törs skruva upp spelaren så ta ut motorn, köp och sätt in en ny dito. Tror motorn låter en del för att äldre motorer har en förmåga att låta mer än moderna sådana gör.

/Lifooz

Charles Bukowski, poet och författare

"Hur i helvete ska en människa kunna njuta av att väckas 6.30 på morgonen av en alarmklocka, hoppa upp ur sängen, klä på sig, tvinga i sig mat, borsta tänder och hår, och kämpa sig genom trafiken för att ta sig till en plats där man i all väsentlighet tjänar massor av pengar åt någon annan och samtidigt förväntas vara tacksam över möjligheten?"
Sitter på en Asus-fri dator.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Mar 2002

Motorn i en Lenco 75 är normalt helt tyst.

Prova att smörja motorn med lite ny olja, symaskinsolja eller vanlig motorolja man har i bilen går bra.

Det kan också vara mellanhjulet som låter, Gummit kan ha torkat och blivit för hårt. Det finns medel som mjukar upp gummit igen.

Det finns mängder av trådar om Lenco 75 på audiokarma.org och på vinylengine.com så att läsa lite på dessa sidor borde kunna ge en del tips.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2015

Tack för tips, visade sig att jag inte lossat på skruvarna som fixerar motorn när man ska flytta på spelaren. Den spinner nu mer som en väldigt tyst katt.

Skickades från m.sweclockers.com