IP Kamera över annat nätverk

Permalänk

IP Kamera över annat nätverk

Hej!

Nu är det så att jag och min far har köpt en ip kamera till vårt företag för att lätt kunna se vad som händer i omgivningen och kanske skrämma bort en och en annan inbrottstjuv, jag har dock stött på ett problem då jag inte har lyckats klura ut hur jag kan kolla på kameran hemifrån. Finns det någon med kunskap om hur jag får det att fungera så skulle jag verkligen uppskatta den hjälpen!

Vet inte om detta är rätt forum att skriva på, om det inte är det så får ni gärna skriva vilket forum isåfall.

Permalänk
Medlem

Det finns två (eller tre) vägar att gå. Det första (och kanske säkraste) är att skapa en VPN-förbindelse mellan hem och jobb. (Har inget med anonymitetstjänster att göra).
Det kan antingen göras genom att skapa en fast tunnel eller genom att aktivera så att VPN-klienter kan ansluta till företagets brandvägg (router).

Det andra sättet är att öppna upp för kamerans trafik i företagets brandvägg (router). Helst bör man då också begränsa från vilka IP (ditt externa IP hemma, men det kan ändras) som får ansluta till kameran. I detta fallet ansluter du till kameran via företagets externa IP. (Eller om företaget har en IP-serie, då kan kameran få ett eget IP.)

Hur som helst så kräver bägge lösningarna att du har kunskaper för att konfigurera detta.

(Det tredje alternativet är att kameran har en molntjänst som tillhandahålls av tillverkaren. Inte så säkert.)

Permalänk

@Celebmir: Okej, vilket alternativ är lättast för en nybörjare som mig?

Permalänk
Medlem

Det lättaste är att tillåta trafik till kameran utan VPN men mindre säkert.

Det allra lättaste är kanske att se om det finns någon i närheten som kan hjälpa dig. Det är klart att it-konsulter kan hjälpa till men de/vi tar en hel del betalt.

Vill du prova själv så får du börja med att kontrollera vilken brandvägg och/eller router som används på företaget.

Sedan får du lära dig om TCP/IP och portar samt NAT och PAT. Detta behövs även när man sätter upp VPN. Nästa sak att titta på är access-regler i brandväggen för att begränsa så att inte vem som helst når kameran.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Celebmir: Uppskattar verkligen all din hjälp men hur öppnar man upp kamerans trafik? Finns det ett universellt sätt att göra det på eller är det individuellt för varje kamera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oscarnorman:

@Celebmir: Uppskattar verkligen all din hjälp men hur öppnar man upp kamerans trafik? Finns det ett universellt sätt att göra det på eller är det individuellt för varje kamera?

till att börja med, vad är det för camera?
Många av kamerorna på marknaden har redan molntjänster och vissa fungerar dessutom endast med deras molntjänst.
tex är det en xiaomi av nyare modell är det bara ladda ner appen och logga in och sedan följa guiden i telefonen.
Med andra ord kolla om inte tillverkaren har en färdig tjänst

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk

@aragon: Ska jag vara helt ärlig så vet jag inte vad det är för tillverkare, farsan köpte den från kina, det följde med mjukvara med kameran men man kan bara kolla på live feeden om man är på samma nätverk. Kan kolla senare idag vad det är för tillverkare.