ASUS 1080 Strix Gaming vs MSI 1080 Gaming

Permalänk
Medlem

ASUS 1080 Strix Gaming vs MSI 1080 Gaming

Säkert en jättefånig fråga, men är någon av dessa att föredra över den andra: "Asus GeForce GTX 1080 Strix Gaming Advanced 2xHDMI 2xDP 8GB" & "MSI GeForce GTX 1080 Gaming HDMI 3xDP 8GB".
Båda kostar mig 6490kr (Webhallen).
Jag lutar åt ASUS, men det är mest för att jag har ett ASUS 970 Strix nu som jag varit nöjd med samt att jag skall köpa ett ASUS Z370-P moderkort & en ASUS PG348Q-skärm.

När jag jämför dessa via prisjakt så ser jag skillnader på:

  • Längd (båda fungerar i mitt Define C)

  • Antal utgångar (ointressant, använder bara 1 DP),

  • Antal fläktar

  • samt minimala skillnader i bandbredd, minneshastighet & processorhastighet.

  • ASUS-kortet har ju fått flertalet fina omdömen på Prisjakt. MSI-kortet har inga alls.

Så, är det bara att ta första bästa eller är ASUS givet?

Permalänk
Medlem

Ingen större skillnad men om priset är samma så hade nog de flesta tagit strix.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

Ingen större skillnad men om priset är samma så hade nog de flesta tagit strix.

Tack för svaret, Naga. Då blir det ASUS

Permalänk
Medlem

Vad jag har läst så är det många som tycker att MSI Gaming är en av de bästa och tystaste eftermarknadskylarna på marknaden. Beställde själv en Msi Gaming 1080 från proshop för 5490:- i förra veckan men nu verkar priset ha gått upp på denna. Notera att det finns två versioner (Gaming med/utan X) som kommer med olika fabriksöverklockning. Har dock inte hunnit testa mitt nya kort än så jag kan tyvärr inte ge något personligt omdöme!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeSun:

Tack för svaret, Naga. Då blir det ASUS

Jag har båda korten hemma, de presterar (helt oväntat) snarlikt men upplever att MSI kortet är både tystare och svalare. Hade jag valt i dagsläget hade jag nog lutat åt MSI kortet även om båda är bra kort.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för info @Scrangle & @Chrisj
Nu såg jag att Komplett säljer MSI-kortet för 5690kr så då skippar jag ASUS-kortet, men.. Komplett säljer också ett demo-ex av ASUS 1080Ti Strix Gaming för 7600kr, så då fick jag en ny sak att vela över

Permalänk

Vill minnas att det är lite mera prestanda i strix, men priset bestämmer ju alltid! Dessutom kan mitt strix kort låta en del ibland

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishg33k95:

Vill minnas att det är lite mera prestanda i strix, men priset bestämmer ju alltid! Dessutom kan mitt strix kort låta en del ibland

Det är silikonlotteriet som avgör prestandan inte tillverkare.
Kör på det kortet som tilltalar dig som konsument många vill ju ha ett tema i sin dator ex MSI eller Asus på alla delar så det ser snyggt och enhetligt ut och vissa vill bara ha mest prestanda för pengarna.

Så köp det kortet du antingen får bäst pris på eller som du tycker är snyggast/passar i din dator för prestandan är lika.
Har du tur eller otur kan kortet klocka några % högre eller lägre vilket avgör om du får ut några FPS mer eller inte.