Coffee lake-refresh till plex/Nas?

Permalänk
Medlem

Coffee lake-refresh till plex/Nas?

Tja! Jag har i dagsläget en plex/nas-server med en i3 7350k och ett Asus z270 itx-mobo i ett fractal design node 304. Jag saknar prestanda. Dels för transcodes, och dels för att kunna leka med fler vm:s och liknande.

Så jag har byggt in mig själv i ett itx-chassi, och pga logistik kan jag inom närmaste framtiden inte släppa det. Så vart går jag härifrån? Itx är krav, och integrerad grafik likaså pga pci-e är upptaget med ett hba-kort.

Enda rimliga vägen jag kan se är antingen ett överprisat 7700k, eller byta upp mobo och processor när 9900k kommer. Missar jag något? Finns det ett bättre alternativ? Tekniskt sett kan jag ju skippa hba-kortet och slänga in ett grafikkort om moderkortet har 8 sata/m.2 platser, men alternativen är inte så många där vad jag kan se.

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Medlem

Vill du på ett billigt sätt få prestanda till att sitta och transcoda och leka med VMs och sånt samtidigt känns det ju som att en Ryzen är ditt val. Att lägga en massa deg på en processor som både har många trådar och galet hög entrådad prestanda låter sjukligt overkill för det användningsområdet. Typ en 2600X eller om du kan knipa nån 1700 eller liknande beg.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av crumpets:

Vill du på ett billigt sätt få prestanda till att sitta och transcoda och leka med VMs och sånt samtidigt känns det ju som att en Ryzen är ditt val. Att lägga en massa deg på en processor som både har många trådar och galet hög entrådad prestanda låter sjukligt overkill för det användningsområdet. Typ en 2600X eller om du kan knipa nån 1700 eller liknande beg.

Mjo, det lockar. Har svårt att hitta något moderkort som har tillräckligt med sata-portar (edit: och är mini-itx) för att kunna skippa mitt hba-kort bara. Grafikkort kostar ju lite dom med, även om ryzens låga kostnad kompenserar upp rätt rejält

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Medlem

1. Undvik transcodes så långt det går, det flesta klienter kan köra direct stream.
2. Snabb mellanlagringsplats för transcodes, gärna separat SSD, alternativt RAM-drive.
3. Man kan aldrig ha för snabb CPU....
4. Kolla att du aktiverat hårdvaruaccelaration för transcodes.
5. GPU kan användas för transcodes, speciellt i Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

1. Undvik transcodes så långt det går, det flesta klienter kan köra direct stream.
2. Snabb mellanlagringsplats för transcodes, gärna separat SSD, alternativt RAM-drive.
3. Man kan aldrig ha för snabb CPU....
4. Kolla att du aktiverat hårdvaruaccelaration för transcodes.
5. GPU kan användas för transcodes, speciellt i Windows.

Undviker transcodes i så stor utsträckning det går, men tyvärr har jag vissa användare som sitter på kass hårdvara/linor, samt att en hel del av mina undertexter är i bildformat. Men det är en ständig kamp att säga åt användarna att få till Direct play

Har hw-transcode aktiverat, och det ger en marginell förbättring, men iom att dedikerat grafikkort inte får plats är jag lite begränsad där med. Två 1080p transcodes så maxar jag processorn I dagsläget.

Nummer två är intressant. Hur hjälper den separata disken? Är det för att kunna transcoda mer i förväg, och på så sätt jämna ut topparna i processorbelastning som är vinsten? Då jag ligger och maxar just nu, skulle det hjälpa mig ändå? I nuläget ligger mina transcode på bootdrive, som är en nvme-ssd. Den hastigheten borde ändå räcka till ganska bra?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Medlem

8700k är ett populärt val i kompakta system då den kan hw transcoda typ allt mha QuickSync.
GPU transcoding mognar på sig allt mer och är långt mer effektivt än software transcoding genom CPU. Har själv beställt ett Quadro P2000 som inte är låst till max 2 transcodes som andra Nvidia kort. Ska tydligen kunna transcoda många 4k hevc samtidigt och typ 25st 1080p streams Om många transcodes är målet så är det billigare att satsa på GPU transcodes än CPU.
Då pcie slot var upptagen så skulle jag ställa 7700k mot 8700k och jämföra vad de har hw stöd för.

Permalänk
Medlem

Ja efter nedan video funderar även jag på att tänka om.

@pwntato: Varifrån beställde du ditt Quadro P2000 ifrån?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Ja efter nedan video funderar även jag på att tänka om.

https://youtu.be/FmlrfQZ2ExA

@pwntato: Varifrån beställde du ditt Quadro P2000 ifrån?

Hittade ett riktigt bra pris på Liontech! Tog lite tid innan de skickade, men nu ligger det på en postterminal över helgen 4099:- är rätt bra om man jämför med Dustin, Komplett etc.