Permalänk
Medlem

Dela ut trådbundet nätverk

Hej

Är i läget att bygga ett nytt nätverk i gammalt hus då vi kommer att få fiber de närmsta dagarna och jag skulle vilja kunna dela ut internetuppkoppling via en nätverkskabel som ej kommer åt mitt lokala nät.

Anledningen är att vi har en fiberanslutning som vi även vill kunna dela ut till gäststugan, via kabel, så att gäster kommer åt internet men inte vårt eget lokala "intranät". Jag har försökt läsa på men då detta inte verkar vara ett vanligt problem har jag svårt att hitta info om detta. Gästnät har jag hittat men då verkar det gälla wifi.

ISP blir Telenor (fd Bredbandsbolaget) och routern som vi får med är Technicolor 799 Xtream som verkar ha fått blandad kritik. Frågan är om det går att göra med denna eller behöver jag någon annan utrustning?

Om det är möjligt att dela ut internetanslutning som jag vill går det att göra "längre bort" i nätet eller måste det göras direkt vid routern? Jag har nämligen routern vid fiberburken i bostadshuset och sedan nätverkskabel till verkstad där gäststugan är vidbyggd.

Hoppas att jag beskrivit mitt problem begripligt!

Permalänk
Medlem

Om det inte är några exceptionella krav på det extra nätet kan du sätta en andra router borta i gäststugan med en annan IP-konfiguration än det på ditt standardnät. Exempelvis har du kanske 192.168.1.x - nät på ditt hemmanät, men på gästnätet skulle du kunna köra med 10.0.0.x nätet.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

det är väl iofs en vanlig WAN till dual LAN som du ska ha. Går ju sätta upp med t ex en Edgerouter X. Lite tveksam om vanliga konsumenroutrar med wifi klarar det iofs.

Permalänk

Om man ställer en av LAN-portarna i bridge mode på Technicolorn och sedan har en separat router i gäststugan bör väl det ha önskad effekt?

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Så om jag fattat det rätt så kan man sätta en andra router i garaget och antingen ställa om IP-serien eller öppna en port på första routern för "ren genomfart"?

Om jag öppnar en port på router 1, behöver jag då en andra router? (jag har flera kablar mellan hus och garage/ gäststuga)

Går det även att begränsa hastigheten till gäststugan?
(Vi har idag 250/100 och skulle vilja" reservera" en del av detta till oss själva)

Skickades från m.sweclockers.com