Permalänk
Avstängd

Port och egen server

Jag gick på en kurs i webbdesign för några år sedan och arbetar lite med bilder, foton och texter och musik. Jag har förstått hur man skapar ett användarnamn och ett lösenord som man använder t ex för att logga in på en Proxyserver. Men vilken tilldelning ska man använda och ha för port. Är det standard med '21' eller bara 21 om man använder standardport, eller är det olika och andra benämningar och beteckningar och varierar. Jag vill bara att det ska fungera allmänt så att jag förstår konkret, för att senare utöka säkerhet med ipv4 eller ipv2, jag har hört att ftp_server inte är så säkert idag är det rätt uppfattat? Men det fungerar. Jag hann inte nedteckna det vid min kurs så jag måste repetera de principerna. Vad det gäller server hur ska det stå där? Är det då <a href = ''ftp//ftp.server.adress/pub/fil (man väljerl)> >våld valda fil</a> och bakom port (4444) <a href = ftp:server adress/vald fil>min valda fil</a>.

Jag vet precis vad förkortningarna står för eller betyder. Men jag har viss synnedsättning - svaghet då jag måste tänka lite grand mera. Jag ska även skaffa bättre med ipv2 eller ipv4 när de används eller jag börjar att arbeta med dem. Vad det gäller server Vad ska det stå där? Ska man bara skriva 'server,' och sedan den epostadress, man har med Google, man ska väl ange sin webbadress och serverns namn och hyper text transfer protocol ev lösenord? för att kunna länka och lägga ut visst material. Det vore bra om någon kunde vara hygglig och förklara för jag ska skriva en del t ex skrivarbeten och foton på min hemsida. Jag kan när jag kommer igång och skriver kod. Men jag vill ju förstå själva hela principen vilket jag har gjort, att man skapar ett lösenord och sitt användarnamn och tilldelar det en plats på ett nätverk av små paket eller filer som man väljer att dela eller inte och namnger det på en specifik plats på det nätverket av filer med sin URL eller server? Webbplats ipnumner, som man skapar i Dw. eller Muse t ex. Vad är rätt porttilldelning på FTP. Till dess att man kan använda ipv2 och ipv4 för bättre säkerhet och skydd av immateriella saker och server är det den man har med sin egen webbplats webbsida som man skapar sist och lägger ut det som man vill och tänker dela med sig av sitt arbetsmaterial för det som man har tänkt att ta betalt för av potentiella kunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders12ab:

Jag har förstått hur man skapar ett användarnamn och ett lösenord som man använder t ex för att logga in på en Proxyserver.

FTP-server är det du syftar på, som oftast använder port 21 precis som du säger.
Men det finns en uppsjö av tjänster/typer av FTP servrar där ute och det blir svårt att kunna precisera svar på din frågan utan att veta det. Vad är det för tjänst du får FTP-servern levererad eller hostad ifrån?

Jag tror att du snurrat in dig på för mycket teori om nätverksprotokoll och inte riktigt fokuserat på ditt grundproblem, som jag uppfattar är: hur man delar med sig immateriella filer över nätet på ett säkert sätt.

Skulle också vilja påstå att FTP är ett förlegat sätt eller rent av fel typ av verktyg för att dela filer med sina användare (Rätta mig om jag har fel). Kan vara komplicerat att nå FTP för de som är otekniska kunder/mottagare. Det finns en uppsjö av tjänster där ute som gör ett riktigt bra jobb att dela filer från servern både säkert och smidigt med inlogg + 2-faktorsautentisering. Nextcloud skulle kunna vara ett av dem, men jag är inte säker på om det passar ditt use case. Går att googla på.

Ett annat hett tips är att dela upp din text i paragrafer för ökad läsbarhet

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Avstängd

Jag har upptäckt att det var lite 'snurrigt' med arkitektur och nätverk , som du säger. Jag läser ju mestadels bara igenom och följer manualer när jag vill lära mig något nytt

Jag håller med digj om att Nextcloud nog kan vara bättre och nästa bra mjukvara eller arkitektur, för att den verkar vara säkrare och tryggare för privat fildelning för t ex kommersiella ärenden och lärande. Så att man vet att man kan hålla dem eller de otekniska borta som vill komma över arbeten, samt att man kan få rätt betalt dem eller andra så att de inte hackar eller kopierar e d av det material eller på andra sätt saboterar material som man tillverkar och säljer till seriösa kunder och företag. Ofta vill en del av dessa redan räkna hem vinsten i förväg har jag märkt och i flera fall i underutvecklade och otekniska länder, där de ev tänker mera på vad de kan köpa för onyttigheter eller saker när de väl har vissa tekniska produkter och tjänster, kanske utan att de ens har förstått dem eller ens bemödat sig att ens vilja att förstå och använda dem som de är tänkta, och lägga ned tid på det. Så dem vill man ju inte arbeta med egentligen och några gånger har man ju fått kanske en 10-15% värde av vad vi i västvärlden anser tekniska tjänster är värda, eller bland otekniska personer som vill göra oskäligt vinst på högteknologiska produkter och tjänster. Jag brukar avstå från att samarbeta med dessa och hålla alla sådana borta från att få tillgång till dem, så även för är ju Nextcloud nästa rätta webbdomän, arkitektur eller mjukvaror som kommer vara lämpligast att använda i framtiden för att skydda och säkra sina materiel.

Jag brukar i regel alltid i dela i nya stycken och rader och jag ska göra det i fortsättningen. Jag bara satt och tänkte, jag arbetar ju med musik ibland så man tänker inte på skillnaden liksom i stycken i skrift och mera mängder och längder i musikarr., men de har ju även början och mitt och slut och takt och så. Jag brukar kolla efter vissa materiel och manualer, självhjälps eller göra det steg för steg, sådant fungerar bäst för mej och repetera saker jag har lärt mig på kurser mm. Synology lär även vars en till konkurrent om framtidens arkitektur inom webbdesign av system. Den lär även vara mera abstrakt eller passar kanske vissa grupper, men Nextcloud känns och upplever jag som bättre och som sagt säkrare och tryggare att arbeta och verka i.

Tack för att du nämnde att jag ska dela in text i stycken. Jag är eller har varit svensklärare och engelsklärare och borde veta bättre, just för läsbarheten och läsargruppen, - er.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Anders12ab: Mitt råd är att sätta upp en egen Wordpress server via Bitnami och sedan bygga en snygg hemsida. Då kan du ha en öppen del och en lösenordsskyddad del om du vill och du slipper returresan till 90-talet med FTP.
Du skulle också kunna sätta upp en Owncloud eller Nextcloud server med inlogg och rättigheter samt ha en öppen del om du vill.
Sedan registrerar du en domän och pekar den mot din server.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

@Anders12ab: Mitt råd är att sätta upp en egen Wordpress server via Bitnami och sedan bygga en snygg hemsida. Då kan du ha en öppen del och en lösenordsskyddad del om du vill och du slipper returresan till 90-talet med FTP.
Du skulle också kunna sätta upp en Owncloud eller Nextcloud server med inlogg och rättigheter samt ha en öppen del om du vill.
Sedan registrerar du en domän och pekar den mot din server.

Här finns Wordpress: https://www.techandme.se/pre-configured-wordpress-vm/
Här finns Nextcloud: https://www.techandme.se/nextcloud-vm/

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se